Wat is er nieuw

Ph osmosewater

Lisa Celis

New member
Lid geworden
9 januari 2025
Leeftijd
31
Dag iedereen!

Ik heb gisteren voor de eerste keer zelf osmosewater aangemaakt (OsmoPure 75 BA met boosterpomp en harsfilter).
Hiermee zou ik binnenkort een nano aquarium voor caridina garnalen opstarten (met ada power sand, ada amazonia powder en seiryu stenen). Momenteel wacht ik nog op de levering van planten.

Ik dacht dat de ph van osmosewater altijd ongeveer 7 was maar toen ik deze bepaalde na het hele proces bleek deze maar 5,8 te zijn. Ik had ergens op het internet gelezen dat dit verhoogd na blootstelling aan lucht. Of komt dit eventueel door de KH waarde van 0 waardoor er geen buffer is? Of kan dit gewoon helemaal niet?
Wat is jullie ervaring hiermee?

En een tweede vraagje: wat is jullie favoriete product voor het verhogen van de GH waarde voor caridina garnalen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Lisa

Zodra het klaar is en met de buitenlucht in aanraking komt dan kan het dacht ik alle kanten op. Ik denk dat hier @biljoenblik wel iets meer over kan zeggen.

Ten eerste is pH meten van zuiver water een enorme kunst op zich.

Het stroom kringetje moet rond zijn, wil je iets kunnen meten. Zuiver water heeft een geleiding van bijna 0. Oftewel een zeer hoge weerstand.
Dus dat vraagt een zeer goede electrode en meter.

Daarnaast zal er heel snel co2 oplossen in het water. En dit geeft een verzuring van het water.

Maar er zit totaal geen bufferend vermogen in dat water, dus met een nano drupje loog, vliegt de pH gelijk omhoog.

Dus ik zou we totaal geen zorgen maken over de pH van het zuivere water.

Ik dacht juist dat bij blootstelling aan de lucht de ph zal stijgen maar dat is dus niet zo.

Edit: ook wel logisch dat de ph zakt als er co2 wordt opgenomen

Mijn osmose was altijd 6. Dus kan kloppen.

Die gebruik ik ook en is prima verder.

Die gebruik ik ook en is prima verder.
Toch een vraagje aan de kenners

Nu heb je GH+ en je hebt ook GH/KH+

Wat ga ik gebruiken als ik mijn rio450 met maanvissen met osmose ga verversen? Is de GH+ dan voldoende of toch maar de GH/KH+ nemen?

Je wil ook wat KH in het water hebben

zeker. Alleen kan de verhouding niet echt vinden die in de GH/KH+ zit. wil de KH ook niet TE hoog hebben.

Toch een vraagje aan de kenners

Nu heb je GH+ en je hebt ook GH/KH+

Wat ga ik gebruiken als ik mijn rio450 met maanvissen met osmose ga verversen? Is de GH+ dan voldoende of toch maar de GH/KH+ nemen?
GH/KH+ er aan toevoegen. Dan heb je weer wat Calcium en Magnesium (GH) en ook je KH is dan aanwezig voor een stabiele pH.

De saltyshrimp doet dit in verhouding GH:KH 1 : 0,5. Dus GH 6 geeft KH 3.

Je hebt ook remineral van dennerle. Maar die heeft een verhouding 6 : 4, dus iets meer KH tov de GH.

Om 100 liter water met GH 6 te krijgen heb je van Saltyshrimp 20 gram nodig. En van Dennerle 30 gram nodig.

Zelf heb ik de saltyshrimp gekocht.

GH/KH+ er aan toevoegen. Dan heb je weer wat Calcium en Magnesium (GH) en ook je KH is dan aanwezig voor een stabiele pH.

De saltyshrimp doet dit in verhouding GH:KH 1 : 0,5. Dus GH 6 geeft KH 3.

Je hebt ook remineral van dennerle. Maar die heeft een verhouding 6 : 4, dus iets meer KH tov de GH.

Zelf heb ik de saltyshrimp gekocht.
dan ga ik voor de saltyshrimp gh/kh+ 👍

ook ik heb de saltyshrimp staan.

zojuist besteld wel gelijk de 3kg emmer. Daar zou ik dan ongeveer 40 - 42 weken mee kunnen doen.

Misschien een domme vraag maar waarom ververs je niet deels osmose en deels kraanwater Boris?

Misschien een domme vraag maar waarom ververs je niet deels osmose en deels kraanwater Boris?
ik woon in België. En ik zie dat de waterwaardes hier nogal eens kunnen schommelen. EN ik weet ook niet precies wat er allemaal wel niet meer in zit. Hiervoor gebruik ik dus Seachem Prima etc. Als ik dus alleen osmose zou verversen ben ik in 1 klap af van dat alles. EN het is altijd hetzelfde.
Maar zoals je vraagt, het zou wel kunnen natuurlijk. Alleen osmose water is qua handelingen ook wel makkelijker.

O ja ik zie nu dat je uit Belgie komt.

ik woon in België. En ik zie dat de waterwaardes hier nogal eens kunnen schommelen. EN ik weet ook niet precies wat er allemaal wel niet meer in zit. Hiervoor gebruik ik dus Seachem Prima etc. Als ik dus alleen osmose zou verversen ben ik in 1 klap af van dat alles. EN het is altijd hetzelfde.
Maar zoals je vraagt, het zou wel kunnen natuurlijk. Alleen osmose water is qua handelingen ook wel makkelijker.
Schommelingen in kraanwater in Meerle ?
Dat is niet waar , dat is zo stabiel als wat .

Schommelingen in kraanwater in Meerle ?
Dat is niet waar , dat is zo stabiel als wat .
nee absoluut niet. Ik meet wekelijks bij verversen de TDS en die schommelt behoorlijk. Niet wekelijks maar zeker wel een keer per maand. Ik zal het eens gaan bijhouden en hier gaan neerzetten.
Even voor de beeldvorming. het laagste wat ik heb gemeten is rond de 400 en hoogste rond de 800. Zojuist gemeten 564

Enig verschil zal er zijn want als ik bij het waterbedrijf van hier kijk voor metingen dan hebben ze het ook over een min en max en gemiddelde waarde.
Maar ja het is een flink verschil tussen 400 en 800.

Enig verschil zal er zijn want als ik bij het waterbedrijf van hier kijk voor metingen dan hebben ze het ook over een min en max en gemiddelde waarde.
Maar ja het is een flink verschil tussen 400 en 800.
dat is niet van de afgelopen tijd . dat is wat ik onthouden heb van de afgelopen jaren. maar maandelijks zijn de uitersten met rond de 100 verschil. Maar was ook niet het belangrijkste punt om met osmose te gaan werken, alleen nu is die variabele ook gelijk weg.

Ik gebruikte toen in caridina garnalen had ( nu alleen nog Neo ) vloeibare Storm GH regulator dat vond ik makkelijker in gebruik dan de oplosbare variant zoals de saltyshrimp.....

nee absoluut niet. Ik meet wekelijks bij verversen de TDS en die schommelt behoorlijk. Niet wekelijks maar zeker wel een keer per maand. Ik zal het eens gaan bijhouden en hier gaan neerzetten.
Even voor de beeldvorming. het laagste wat ik heb gemeten is rond de 400 en hoogste rond de 800. Zojuist gemeten 564
Dan wil ik wel eens weten met voor meter je dat meet ?
Je meet toch het kraanwater en niet het aquariumwater ?

De ec is altijd tussen 350 en 410 (temp. afhankelijk).
Ik heb in 20 jaar nog niet anders gemeten dan dat 😊

Pipda geeft zelf gemiddeld 377 aan op jaarbasis , klopt helemaal met wat ik meet .
Momenteel komt er 350-360 uit .

Nog wat extra info , weinig in veranderd sinds ik aquariums heb (20 jaar +)
Maakt trouwens niet uit welke straat je ingeeft , hoge druk ingang zit verderop .

https://www.pidpa.be/sites/default/files/2025-01/Pidpa5 WPC Hoogstraten_0.pdf

Laatst bewerkt:
Dan wil ik wel eens weten met voor meter je dat meet ?
Je meet toch het kraanwater en niet het aquariumwater ?

De ec is altijd tussen 350 en 410 (temp. afhankelijk).
Ik heb in 20 jaar nog niet anders gemeten dan dat 😊

Pipda geeft zelf gemiddeld 377 aan op jaarbasis , klopt helemaal met wat ik meet .
Momenteel komt er 350-360 uit .

Nog wat extra info , weinig in veranderd sinds ik aquariums heb (20 jaar +)
Maakt trouwens niet uit welke straat je ingeeft , hoge druk ingang zit verderop .

https://www.pidpa.be/sites/default/files/2025-01/Pidpa5 WPC Hoogstraten_0.pdf
ik heb hem net nog eens gemeten en de ARKA tds meter nog een gekalibreerd. glas tig keer omgespoeld. Komt nu uit op een TDS van 539

Ik ga morgen een andere TDS pen halen. en dan nog een keer meten. Is dat hetzelfde dan zit er bij ons wat in de leidingen wat er niet hoort te zitten

Bijlagen

• signal-2025-02-23-002738.jpeg
    signal-2025-02-23-002738.jpeg
    472.6 KB · Weergaven: 56
Laatst bewerkt:
Dat is hoog voor onze begrippen want hier hebben we 400-500uS.

ja blijkbaar. Maar ben er van overtuigd dat de TDS pen wel goed is. Maar evengoed toch even een nieuwe besteld. Wordt vervolgd

Ik zou een goede EC pen kopen. Liefst gecalibreerd.
De EC pen moet je hooguit controleren met zo’n ijkvloeistof. Maar ga die nou echt niet even zelf kalibreren.
Dat is eigenlijk thuis niet te doen. Want dat is enorm afhankelijk van de temperatuur. En de pen zelf moet ook echt schoon zijn.

Als de pen plus minus 10 EC punten van de ‘echte’ waarde zit, is dit voor de hobby al goed.
De EC pen moet met aqua dest gewoon 0 of 1 aangeven. En jou kraanwater moet ongeveer hetzelfde zijn als je water leverancier.
Als je met het kraanwater binnen 5% blijft is dat ook goed.

Maar nogmaals, ga niet zelf kalibreren. Dat gaat veel sneller mis, dan dat het goed gaat.

En ik heb de prof meters op het lab wel eens gekalibreerd. En dat is echt een hele opgave.

AANVULLING:
Koop een EC (uS) pen. Dat is de waarde die overal wordt gebruikt. TDS is een rekenkundige weergave. En als je de factor niet kent, dan kun je er eigenlijk niks mee. Behalve vergelijk metingen voor en na een filter.

Water leveranciers gebruiken vaak de eenheid mS/M milisiemens per meter. Dat x 10 is uS/cm microsiemens per centimeter.

daarom ook nog een nadere erbij. Maar als Pidpa zegt 360 en ik heb 540 dan zit er dus ergens iets niet goed. Ben zeker wel benieuwd of dat de pen is en zoniet waar dan

Heb de ARKA ( 12 in dozijn) zal eens een Apera gaan bekijken. De Apera PH pen ben ik namelijk zeer tevreden over

Ijk je die pen ook af een toe?

Ik zou een goede EC pen kopen. Liefst gecalibreerd.
De EC pen moet je hooguit controleren met zo’n ijkvloeistof. Maar ga die nou echt niet even zelf kalibreren.
Dat is eigenlijk thuis niet te doen. Want dat is enorm afhankelijk van de temperatuur. En de pen zelf moet ook echt schoon zijn.
Bij de goedkope kan dat vaak niet maar die wij hebben/hadden van Voltcraft is dat toch wel mogelijk?

Je moet natuurlijk geen appels en peren gaan vergelijken .
Pidpa rekent microsiemens/cm en jij meet tds (parts per million)
370 microsiemens zou ongeveer 237 tds moeten zijn volgens mij . 1 microsiemens = +-0.64 tds
Het verschil wordt blijkbaar nog hoger zo .

Het wordt nog zotter volgens mij , als jij tds (ppm) meet zou je op 237 uit moeten komen volgens mij .
het is mijn TDS wat ik meet. De EC is het dubbele

• Leuk
Waarderingen: Ro
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan