Wat is er nieuw

Ph sensor afstellen op 7 of 8 voor zoetwater?

Kathy

Member
Lid geworden
14 februari 2025
Leeftijd
45
Hoe moet ik co2 meter afstellen voor automatisch ph te houden? Ik dacht 7 maar in filmpje zag ik 8.

Ik heb bar meter op 60 staan en die rechts daarvan op 1.25, is dit correct?

Mijn bellenteller geeft 1 bel per sec, bak is 450l , kan ik hiermee starten?

Sorry voor vele vragen maar co2 is compleet nieuw voor mij en heb beetje bang dat ik iets verkeerd doe.

Graag jullie raad en advies

Heb je ook een dropchecker want dan zie je de juiste kleur en hoeveel co2 je hebt. Waarop je hem moet afstellen is zo niet te zeggen want dat hangt ook af van de kh.
Ik heb de ph op 6.65 maar dat verschilt per bak.
Ik denk dat je met 1 bel te laag zit en denk dat je eerder aan 3 bellen moet gaan denken maar om te zien hoeveel co2 je hebt zou ik met een dropchecker werken.

1) dat hangt van je wensen af.. wat is gewenst voor je vissen? Ook de KH heeft invloed.
2) op welke manier dien je de co2 toe? Inline? Reactor? Ladder?
3) dat kan denk ik wel x5. Hoe meer bellen per sec hoe sneller je co2 gaat toenemen (en ph dalen) met een ph meter maakt dat uiteindelijk als het goed is niet heel veel meer uit, omdat je maar een klein beetje co2 gaat toedienen om de ph te verlagen/stabiel te houden.

Ik heb bar meter op 60 staan en die rechts daarvan op 1.25, is dit correct?
De 60 bar is de druk in de fles, deze zal zolang er voldoende inhoud is nagenoeg gelijk blijven.
Als de fles leeg raakt zal deze aan het einde oplopen om vervolgens weer te dalen (moeilijk verhaal maar nu nog niet relevant)

De 1.25 bar is de ingestelde "gereduceerde" werkdruk, m.a.w. de druk via naaldventiel naar jouw methode van CO2 oplossen, bijvoorbeeld een (inline)diffusor, ladder/flipper of reactor

De werkdruk wordt ingesteld afhankelijk van type CO2 oplossen.

Dan stel je met het naaldventiel het aantal bpm's in (bellen per minuut)

Met behulp van de eerder beschreven DC (Drop Checker) kan je controleren hoeveel CO2 aanwezig is in mg/L (milligram per liter) vaak is dit rond de 20 mg/L, de DC geeft dan na 1 a 2 uur (vertraging) een licht/limoen-groene kleur.

Het toevoegen van CO2 kan tijdgestuurd (via een schakelklok) of automatisch (PH-controller) gebeuren.

CO2 voeg je meestal toe bij planten met een middel tot hoge lichtvraag (lm/L lumen per liter) er moeten dus ook voldoende voedingsstoffen (bodem/kolom-bemesting) aanwezig zijn.

Het bepalen van CO2 (mg/L) via een PH/KH-tabel is veelal niets meer dan een veilige richtlijn om niet teveel CO2 toe te voegen maar is in de praktijk meestal veel te laag en zal geen goede DC kleur geven.

Jouw huidige 1 bpm is erg laag maar met 3 a 5 bpm's (niet vaker dan dagelijks in stapjes van 1 bpm verhogen) zul je mogelijk een kleurverandering zien van de DC mits er niet teveel CO2 verlies is door overmatige oppervlakte stroming/beweging

Laatst bewerkt:
Hoi, dank voor l jullie reacties. Ik heb jbl set, zie foto. Maar alles komt zo afzonderlijk maar mis een duidelijke installatie van begin tot eind (en in nl)
Ik denk dat ik er nu wel ben qua installatie betreft. Nu ga ik er nog goed mee moeten leren werken.

Op welke termijn ga je hier resultaat van zien op je planten?

IMG_3935.png

Zoals hierboven beschreven heb je een dropchecker nodig om het juiste co2 level in te stellen. Bij een groot aquarium (zoals jouw aquarium) ontkom je er niet aan om gebruik te maken van een co2 reactor die de co2 volledig oplost voordat het via de outflow in je aquarium terrecht komt. Mijn ervaring is dat met een ladder, taifun, diffusor enzovoort het co2 verbruik hoger zal zijn.

Op welke termijn ga je hier resultaat van zien op je planten?
Dat word bepaald door de lichtintensiteit, de bemesting en de groeisnelheid van de plant.

Maar even ter verduidelijking:
CO2 is niet 'het' wondermiddel om direct mooie planten te krijgen. Er zijn veel meer factoren bepalend.
Ik bedoel; Je kan wel optimale CO2 waarden hebben, maar als je bijvoorbeeld een verkeerd ingestelde LED gebruikt, een ontoereikende bodem, slecht bemesting of slecht functionerend filter dan krijg je nooit geen mooie gezonde planten. Het is een samenspel van factoren die allemaal met elkaar in evenwicht moeten zijn

Dat word bepaald door de lichtintensiteit, de bemesting en de groeisnelheid van de plant.

Maar even ter verduidelijking:
CO2 is niet 'het' wondermiddel om direct mooie planten te krijgen. Er zijn veel meer factoren bepalend.
Ik bedoel; Je kan wel optimale CO2 waarden hebben, maar als je bijvoorbeeld een verkeerd ingestelde LED gebruikt, een ontoereikende bodem, slecht bemesting of slecht functionerend filter dan krijg je nooit geen mooie gezonde planten. Het is een samenspel van factoren die allemaal met elkaar in evenwicht moeten zijn
Ja dat begrijp ik, daar wil ik ook helemaal naartoe groeien.

Ik heb een tweedehands aquarium gekocht waar al verlichting in zit. Die moet op termijn (als ik weer gespaard heb 🙈) vervangen worden. Momenteel zit hier een superfish Retroled Multi (enkel red want blauwe werkt niet meer) in en een superfish Retroled bright.
Ik heb deze nu ingesteld RED : 8 -23h en WIT : 13 - 22h

Ik heb voor deze aquarium een jbl bodmverwarming gekocht b60 voor betere flow planten. Die draait nu 24/7

VOEDINGSBODEM :

Dennerle Deponit-Mix Professional 10 in 1​

FILTER: zat al bij aquarium: superfish X-pro 2000
Had een tweede nog thuis liggen maar heb ik gisteren moeten verwijderen wegens lekken. Dus dat wordt opnieuw sparen 😅

Jouw huidige 1 bpm is erg laag maar met 3 a 5 bpm's (niet vaker dan dagelijks in stapjes van 1 bpm verhogen) zul je mogelijk een kleurverandering zien van de DC mits er niet teveel CO2 verlies is door overmatige oppervlakte stroming/beweging
Correctie: dit had natuurijk moeten zijn:

Jouw huidige 60 bpm (1 bps) is erg laag....

Ja het is niet veel want ik geef op de 330 liter al bijna 200bellen.

Ik bouw het nu elke dag wat op, wanneer zie je dat je aan juiste zit? Kan je dat ergens aan merken?

Je moet een dropchecker aanschaffen en als die mooi lichtgroen is dan zit je goed.
Die van Colombo is goed en vrij voordelig.

Deze is voor een redelijke prijs verkrijgbaar en is prima, geleverd met een 20mg/L referentie vloeistof.
https://www.aquaplantsonline.nl/colombo-co2-indicator-co2-test.html

Ook vaak verkrijgbaar bij diverse fysieke winkels/tuincentra

Een 30mg/L referentie vloeistof is meer voor aquascaping bedoeld.

Ik bouw het nu elke dag wat op, wanneer zie je dat je aan juiste zit? Kan je dat ergens aan merken?

Bij veel te hoge concentraties CO2 gaan vissen naar oppervlakte zuurstof happen, de ene soort wat eerder dan de ander.

(CO2 verdrijft als het ware de hoeveelheid zuurstof)

Een DC geeft een veilige hoeveelheid aan (bijvoorbeeld licht/limoen-groen)

(CO2 verdrijft als het ware de hoeveelheid zuurstof)
Volgens mij gaat zuurstof en co2 prima samen maar zit het probleem bij teveel co2 dat vissen minder goed de zuurstof via de kieuwen kunnen opnemen. iets met rode bloedlichamen meende ik.

Klopt. CO2 werkt onafhankelijk van zuurstof.
Vissen gaan dood aan CO2 vergiftiging en niet aan een gebrek van zuurstof

Voila , net een DC aangeschaft, nu even wachten tot hij goed begint te meten. Bedankt voor jullie tips!

image.jpg

Duurt een aantal uren voordat de kleur op peil is en dat is ook zo bij opvoeren van het aantal bellen. Daar mag je gerust 4 uur voor rekenen.

Even ter verduidelijking. Je planten kennen een licht en daaropvolgend een voedingsvraag. M.a.w. je plantenkeus bepaald welke lichtsterkte er gevraagd wordt bij een lichtduur van zo'n 8 uur. En die lichtsterkte maakt dat er een groeisnelheid is bij je planten. Waaruit dan weer volgt hoeveel voeding, waaronder ook CO2 hoort, er toegediend moet worden om die groei te kunnen volhouden.

Als je dit bovenstaande gaat begrijpen weet je ook of je überhaupt CO2 zou moeten toevoegen. In je water zit namelijk al CO2. Vaak moet er extra CO2 worden toegevoegd als je planten hebt die een hoge lichtsterkte vragen om een groei te kunnen volhouden. Dus denk even goed na over de volgorde van dingen. Veel succes gewenst!

Update…ondertss is de kleur groen. Mag hij nog lichter of is dit ok zo.

Bijlagen

• IMG_3958.jpeg
    IMG_3958.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 30
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan