Wat is er nieuw

planten zijn langgerekt

SandraB

Active member
Lid geworden
30 augustus 2024
Leeftijd
55
Mijn planten hebben de laatste tijd grote ruimtes tussen de bladparen. Ze groeien goed maar worden op deze manier erg iel. Het betreft de Limnophila aquatica en de Lobelia Cardinals. De Ammonia gracilis heeft dit minder. Deze blijft wel lekker stevig en compact maar is ineens veel minder oranje gekleurd. Ik denk dus dat er wat meststoffen ontbreken.
Ik gebruik de ei. methode maar door privé omstandigheden is de routine er een beetje uit. Welke meststoffen missen deze planten? De foto's zijn gemaakt net na onderhoud en snoeien.

Bijlagen

• tempImageJbgpJB.jpg
    tempImageJbgpJB.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 11
  • tempImage2ywdQo.jpg
    tempImage2ywdQo.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 10
  • tempImagedWwZm2.jpg
    tempImagedWwZm2.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 9
Ik zou het niet in meststoffen zoeken maar in licht. Lang en iel is vaak een tekort aan licht. Dat een plant minder oranje gekleurd is duidt daar ook op.
Is er iets aan het licht veranderd? Duur en/of intensiteit?

Dat denk ik ook, met name de lobelia wil nigak wat licht hebben. En vooral als je de rode kleur in het blad wil zien. Je moet denken aan minimaal 30 lumen per liter, en dan het liefst met voldoende rood in het spectrum.

Ga mee in de reactie van NicoleE, het is een tekort aan licht waardoor de plant snel naar het licht wil groeien, met te weinig licht zijn de internodien, de afstand tussen stengel en blad wat groter net boven de bodem, en korter naarmate ze het wateroppervlak bereiken.

Dan ga ik de lichthoeveelheid opschroeven. Rare is dat ik daar niets aan veranderd heb. Door familieproblemen de laatste maanden wel niet consequent de hoeveelheden voeding toegevoegd. vandaar dat ik dacht dat het daar in zou zitten.
Ik hou jullie op de hoogte. Hoe snel kan ik resultaat zien als ik de hoeveelheid licht verhoog?

Elke verandering in een aquarium zie je meestal pas na 4 weken. Het liefst doe je geen meerdere varanderingen tegelijk omdat dan onduidelijk is welke verandering positief of negatief werkte. Hoe er wel rekening mee dat de vraag naar meststoffen groter wordt als de lichtsterkte toeneemt. Bij meer dan 25 lumen per liter zal je ook co2 moeten gaan toevoegen. C02 is dus ook een meststof die noodzakelijk is voor planten. Bij meer dan 25 lumen zonder co2 gaat het problemen opleveren. Pas je plantenkeuze aan op de verlichting (en eventueel co2) die je kan bieden.
De meeste rode planten hebben een hoge lichtbehoefte!

De bak krijgt CO2 via een inline diffuser dus dat moet goed komen. Nu dus ook weer een strak voedingsschema

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan