Wat is er nieuw

Plantenvoeding voor wabi-kusa

• Onderwerp starter Onderwerp starter 3kes
  • Startdatum Startdatum
3

3kes

Guest
Als projectje heb ik een wabi-kusa gemaakt. Nu heb je van Do!Aqua Be Bright wat een goede bemesting schijnt te zijn.

Weet iemand of er een andere manier (lees goedkopere) manier van bemesting?

Je kan de poeders bij aquariumbemesting.nl vrij goedkoop bestellen en zelf dan een stockoplossing van maken op 500ml.
Die jij noemt ken ik niet moet ik zeggen.

Heb enkel geen flauw idee wat voor mengsel ik dan zou moeten maken.

http://www.thegreenmachineonline.com/sh ... kusa-200ml

Dit bedoel je denk ik maar ik zie niet precies wat hier allemaal inzit en of het gewone plantenvoeding is. Is vast met doorzoeken wel achter te komen maar ik denk dat jij dat al wel weet.
Wanneer je gewone plantenvoeding zoekt dan zijn die uit de link van de vorige post verder prima en niet te duur.

Voor een wabi kusa heb je geen extra plantenvoeding nodig.
Al de voeding zit in de bal die je maakt. Gebruik zelf voorbereide akadama met een beetje Osmocote in, en dat is genoeg.
Je kan de bladeren bemisten met water waarin wat voeding zit, maar daar moet je goed mee oppassen omdat je de bladeren daarmee kunt beschadigen.

Nou het is wel duidelijk dat ik niet wat een Wabi Kusa is.

@Backplay
Wat is osmocote dan??

Dank je. Ik had hier dus nog nooit van gehoord hoor. Zo zie je maar weer dat je dagelijks kan leren 😉.

jessicapilon zei:
@Backplay
Wat is osmocote dan??

korte uitleg

Zelfde principe

Je kan in de bal steken wat je wil, zolang het maar voedzaam is, en de wortels niet verbrand.
Steek er zelf voorbereide akadame, wat klei, sphagnum mos en Osmocote in. En alles in een panty.
Mijn vrouw is blij dat heel de vensterbank al vol staat, en er geen plaats meer is voor nieuwe. 😀

Wat stekjes uit het aquarium op de bal binden, en na een maand of 2 krijg je zo iets:
134169backplay_0_84_wabi_kusa_ar_02.jpg

713134backplay_0_84_wabi_kusa_ar_01.jpg

214477backplay_0_84_wabi_kusa_sr_01.jpg

112943backplay_0_84_wabi_kusa_sr_02.jpg

Dat ziet er leuk uit zeg. Is helemaal nieuw voor me dus.

Wacht even houdt dat in dat je de plantjes boven water hebt??

Ja klopt Marrie. Was voor mij ook nieuw hoor.

Leuk, ook nog niet eerder van gehoord.

Bedankt voor alle antwoorden! Ik ga er mee aan de slag. Heb een hele mooie ADA Cube Garden 45-F over en daar ga ik een moerasje mee proberen te maken.

In Antwerpen bij NADA kan je een workshop volgen over Wabi-kusa!!

Wat is mijn plan:

Voor een nieuw project heb ik een ADA 60P besteld met alle toeters en bellen. Hierdoor komt de ADA 45F vrij welke nu nog als nature style submerse draait.

Mijn idee is om het water daaruit te halen en af te dekken met folie om te zien of de boel emers wil gaan draaien. Lijkt me leuk om te proberen!

3kes zei:
Wat is mijn plan:

Voor een nieuw project heb ik een ADA 60P besteld met alle toeters en bellen. Hierdoor komt de ADA 45F vrij welke nu nog als nature style submerse draait.

Mijn idee is om het water daaruit te halen en af te dekken met folie om te zien of de boel emers wil gaan draaien. Lijkt me leuk om te proberen!

Dat is zeker leuk, en daarbij ook goed te doen.
Let wel op een paar zaken:
- Niet teveel water er in doen, anders kan de boel beginnen rotten en schimmelen.
- Algen! Ja idd, je kan daar nog steeds last van hebben.
Je kan in de beginperiode het stuk van de bodem langs de buitenkant afdekken met ondoorzichtige plastiek. Bacterie preparaat in de bodem helpt ook, vooral tegen blauwalg. Gebruik ook nooit aquariumwater!
- Juiste plantenkeuze. Geen te grote planten, want die kunnen na een tijd gaan buigen en dat is geen zicht.
Kleinere planten die niet te snel groeien en recht blijven staan zoals Micranthemum "Monte Carlo", Rotala indica, A. reineckii "mini", Bucephalandra, Eleocharis, Bacopa,... Dat zijn soorten die makkelijk en mooi groeien.
- Temperatuur kan in de zomer te hoog oplopen en in de winter te laag worden.
- Gebruik regenwater of RO water voor het misten. Je kan een mengsel maken van urea en wat micro's om af en toe daarmee te misten. Let er goed op dat je concentratie niet te hoog is! Anders koop je in het tuincenter een spuitbus die bedoeld is als bladbemesting, dat is de veiligste oplossing.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan