3kes zei:
Wat is mijn plan:
Voor een nieuw project heb ik een ADA 60P besteld met alle toeters en bellen. Hierdoor komt de ADA 45F vrij welke nu nog als nature style submerse draait.
Mijn idee is om het water daaruit te halen en af te dekken met folie om te zien of de boel emers wil gaan draaien. Lijkt me leuk om te proberen!
Dat is zeker leuk, en daarbij ook goed te doen.
Let wel op een paar zaken:
- Niet teveel water er in doen, anders kan de boel beginnen rotten en schimmelen.
- Algen! Ja idd, je kan daar nog steeds last van hebben.
Je kan in de beginperiode het stuk van de bodem langs de buitenkant afdekken met ondoorzichtige plastiek. Bacterie preparaat in de bodem helpt ook, vooral tegen blauwalg. Gebruik ook nooit aquariumwater!
- Juiste plantenkeuze. Geen te grote planten, want die kunnen na een tijd gaan buigen en dat is geen zicht.
Kleinere planten die niet te snel groeien en recht blijven staan zoals Micranthemum "Monte Carlo", Rotala indica, A. reineckii "mini", Bucephalandra, Eleocharis, Bacopa,... Dat zijn soorten die makkelijk en mooi groeien.
- Temperatuur kan in de zomer te hoog oplopen en in de winter te laag worden.
- Gebruik regenwater of RO water voor het misten. Je kan een mengsel maken van urea en wat micro's om af en toe daarmee te misten. Let er goed op dat je concentratie niet te hoog is! Anders koop je in het tuincenter een spuitbus die bedoeld is als bladbemesting, dat is de veiligste oplossing.