Wat is er nieuw

Plotselinge daling No3 tijdens indraaien

Liekieliek

Member
AquaForum Donateur
Lid geworden
23 maart 2026
Leeftijd
56
Hallo allemaal,

Ons aquarium begint op stoom te komen geloof ik. (En ons enthousiasme ook😆)
Vanmorgen weer de waterwaardes gemeten ( druppel test JBL) en Hoera, de Nitraat waarde daalt ineens flink. Maar vervolgens blijkt de No 3 ook ineens flink te dalen...
We zagen gisteren al dat er ineens duidelijk meer plantengroei is en vanmorgen zagen we weer verschil.

Mijn vraag is nu;
Is dit iets wat er helemaal bij hoort en moeten we de boel blijven monitoren maar niet ingrijpen?
Ik heb de neiging om de dosis plantvoeding aan te passen. Ik doseer dagelijks 2 pompjes all in one. Was een voorzichtige dosis dus wil die nu verdubbelen. Is dat een goed idee?

Het gaat om een Aquatlantis splendid ultra 80 cm. Zonder Co2. Oase biomaster 2 350 t filter.
(Filter) Zandbodem met capsules voor de plantjes.
Verlichting staat op 50%. 8 uur per dag.

Bijlagen

• IMG_20260518_120450687_HDR.jpg
    IMG_20260518_120450687_HDR.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 35
  • Screenshot_20260518-115852_ORI - Smart Controller.png
    Screenshot_20260518-115852_ORI - Smart Controller.png
    154.8 KB · Weergaven: 29
  • Screenshot_20260518-115632_ORI - Smart Controller.png
    Screenshot_20260518-115632_ORI - Smart Controller.png
    222.5 KB · Weergaven: 28
  • IMG_20260518_112945065~2.jpg
    IMG_20260518_112945065~2.jpg
    938.9 KB · Weergaven: 34
en Hoera, de Nitraat waarde daalt ineens flink.
Jij bedoeld hopelijk Nitriet (NO2)

Maar vervolgens blijkt de No 3 ook ineens flink te dalen...
Ik doseer dagelijks 2 pompjes all in one. Was een voorzichtige dosis dus wil die nu verdubbelen. Is dat een goed idee?
Niet elke "all in one" bevat fosfaat(PO4) en nitraat(NO3), welk merk/type gebruik jij?

Laatst bewerkt:
Juist bij een indraaiend aquarium kan je dit soort bewegingen zien. Oa doordat de planten eerst moeten wennen waardoor ze vaak niet of weinig groeien en meer afval geven dat uiteindelijk wordt ingezet in nitraat. En wanneer ze meer gewend zijn zullen ze minder afval geven waardoor je minder nitraat overhoud, + planten die groeien nemen veel meer stoffen op waardoor die niveaus lager zullen worden.
Plus waarschijnlijk komen de bacteriën ook voorzichtig op gang, waardoor er meer nitriet zal worden omgezet naar nitraat.

In wat ik zeg zitten alleen al heel veel niet genoemde zij- en tussenstappen maar dit een beetje in grote lijnen.

Kijk naar je planten. Als die het goed doen is het goed. Je geeft aan geen co2 te geven dus dat kan een beperkende factor worden. Vraag is of dat een probleem is. Het kan zorgen voor onbalans en daarmee ruimte geven voor forse algengroei, maar dat hoeft absoluut niet.

Succes en plezier met je aquarium.

Streefwaarde van nitraat (=niet-giftige plantenvoeding) ligt ergens tussen 10 en 25 (vrij ruim dus). Maar je planten hebben het wel nodig!

Je kan zelf met de druppeltest meten of je voeding op is. Dit doe je net voor de wekelijkse waterwissel. Als je dan nog no3 po4 en fe meet, dan geef je voldoende voeding.

Jij bedoeld hopelijk Nitriet (NO2)

Niet elke "all in one" bevat fosfaat(PO4) en nitraat(NO3), welk merk/type gebruik jij?
Ja, ik bedoel inderdaad Nitriet!🫣 Die staat bijna op nul op het moment maar nog niet helemaal. ( Zie foto van waardes)
En de vloeibare plant voeding die ik gebruik is van Planted Box. Daar zit ook fosfaat en nitraat in.
Op de achtergrond staan planten in de bodem en die hebben capsules met voeding gekregen. Ook van planted Box.
Po4 is nu nog maar 1, die stond 3 dagen geleden nog op 15. IJzer is hetzelfde gebleven.
Is het slim om meer te doseren? Of zal ik afwachten?

Po4 is nu nog maar 1, die stond 3 dagen geleden nog op 15.
PO4 = Fosfaat, die eerder op 15 stond, dat is zeer onwaarschijnlijk

Waarschijnlijk bedoel jij NO3 = Nitraat

Ik zou deze nog maar een keer meten en geen verwisselingen te maken m.b.t PO4 en NO3

V.w.b. NO2 = Nitriet = 0.05 hoeveel weken is jouw bak ingedraaid?

Een PO4 tussen de 0.5 en 1 reëler
Een NO3 tussen de 5 en 10 is reëler

Laatst bewerkt:
Ja, ik bedoel inderdaad Nitriet!🫣 Die staat bijna op nul op het moment maar nog niet helemaal. ( Zie foto van waardes)
En de vloeibare plant voeding die ik gebruik is van Planted Box. Daar zit ook fosfaat en nitraat in.
Op de achtergrond staan planten in de bodem en die hebben capsules met voeding gekregen. Ook van planted Box.
Po4 is nu nog maar 1, die stond 3 dagen geleden nog op 15. IJzer is hetzelfde gebleven.
Is het slim om meer te doseren? Of zal ik afwachten?
Ik neem aan dat je 1x per week de 50% waterwissel doet en daarna de all in one bemesting toevoegd. Je moet er voor zorgen dat er nooit ern gebrek van welke meststof dan ook optreed. Na de waterwissel en het toedienen van de all in one, zijn de waarden die @Tutorial beschrijft prima.
1 week later, net voor de waterwissel, moet er nog steeds een beetje no3 po4 en fe meetbaar zjjn. Dan weet je zeker dat je planten geen gebrek aan bemesting gehad. Door elke week net voor de waterwissel te testen leer je hoeveel je planten verbruiken en welke dosering voor jouw aquarium de beste is.

PO4 = Fosfaat, die eerder op 15 stond, dat is zeer onwaarschijnlijk

Waarschijnlijk bedoel jij NO3 = Nitraat

Ik zou deze nog maar een keer meten en geen verwisselingen te maken m.b.t PO4 en NO3

V.w.b. NO2 = Nitriet = 0.05 hoeveel weken is jouw bak ingedraaid?

Een PO4 tussen de 0.5 en 1 reëler
Een NO3 tussen de 5 en 10 is reëler
Je hebt gelijk, ik gooi de namen van de stoffen door elkaar. Ik moet ook niet op mijn telefoon naar de foto van mijn lijst kijken....Maar op mijn lijst ( zie foto)klopt het wel.
De PO4 stond vanmorgen op 0,4
De NO3 stond op 11 mei en 14 mei nog op 15, vandaag op 1. Ik heb de test net nog een keer gedaan. Zeer zorgvuldig, zelfs timer erbij gehad. Er komt echt weer een waarde van 1 uit.

De nitriet NO2 test heb ik vanmorgen 2 keer gedaan omdat ik verbaasd was dat hij op 0,05 zat. Maar dat bleek ook de tweede keer de waarde te zijn.
De bak staat in te draaien sinds zondag 19 april. 4 weken en een dag dus.
Ik heb 1 keer na 1 week een water wissel gedaan van ruim 30%. Daarna niet meer. Ik realiseerde me dat ik bacteriën moest opbouwen en dat die gevoerd moesten worden. Dus vanaf week 2 heb ik dagelijks voer in de bak gedaan. En ik heb geen water wissel meer gedaan omdat ik het proces van de bacteriën niet wilde verstoren.

Ik neem aan dat je 1x per week de 50% waterwissel doet en daarna de all in one bemesting toevoegd. Je moet er voor zorgen dat er nooit ern gebrek van welke meststof dan ook optreed. Na de waterwissel en het toedienen van de all in one, zijn de waarden die @Tutorial beschrijft prima.
1 week later, net voor de waterwissel, moet er nog steeds een beetje no3 po4 en fe meetbaar zjjn. Dan weet je zeker dat je planten geen gebrek aan bemesting gehad. Door elke week net voor de waterwissel te testen leer je hoeveel je planten verbruiken en welke dosering voor jouw aquarium de beste is.
Ik heb 1 keer na 1 week een water wissel gedaan van ruim 30%. Daarna niet meer. Ik realiseerde me dat ik bacteriën moest opbouwen en dat die gevoerd moesten worden. Dus vanaf week 2 heb ik dagelijks voer in de bak gedaan. En ik heb geen waterwissel meer gedaan omdat ik het proces van de bacteriën niet wilde verstoren.
De vloeibare plantenvoeding voeg ik dagelijks toe. Bij de planten op de achtergrond die in de zandbodem staan heb ik capsules gestopt.

Bron: https://planted-box.com/product/all-in-one/

IMG_0842.jpeg

Dat zijn volgens de calculator 2ml per dag (2 pompjes a 1ml)

Hoe de Estimative Index werkt

De Estimative Index is gebouwd op één principe: zorg dat voedingstekort nooit de oorzaak kan zijn van een probleem. Je doseert voldoende zodat je planten altijd alles hebben wat ze nodig hebben. De waterwissel aan het einde van de week reset de balans, en de volgende dosis vult weer aan.

Ja precies.Dis is inderdaad het advies dat ik steeds gebruikt heb.
Ik vroeg me af waarom het nitraat ook zo ontzettend laag is ineens. Omdat ik dacht dat die een hogere waarde zou moeten krijgen.. En dus besloot ik de vraag hier neer te leggen.
Ik zal afwachten en kijken ho het zich ontwikkelt. Mogelijk dat het bij het indraaien hoort. De nitriet is net gezakt en het zal ongetwijfeld verder moeten stabiliseren.
Dank voor het meekijken!

Ik keek net naar de foto van je aquarium. Als eerste, wow, wat mooi ingericht, zeker met de decoratie zo. Ik ben jaloers 🙂

Verder lijkt het alsof je aquarium op dit moment in de bruine alg fase zit? En het bruin op de bladeren van de grote anubias (rechts boven), is dat bruine alg en dus los, of is dat blad van de anubias dat slecht is?

En is die anubias daar voldoende beschermd tegen het licht (door de drijfplanten bijvoorbeeld).

Ik zou zonder co2 niet al te hoog in de voeding gaan zitten. Ons nitraat en fosfaat is vaak 0, zeker tegen de wekelijkse waterwiseel aan. En toch deden de planten het fantastisch. Bovendien moeten je planten nog volop wennen. Alles wat je verandert is weer iets waar de planten zich op moeten instellen. Als het moet moet het, maar telkens veranderen leidt zelden tot goede resultaten. Geduld en de bak de tijd geven in balans te komen is goed.

Mag ik trouwens vragen waarom je met dit aquarium gekozen hebt voor geen co2?

Als laatste, lastig he, al die afkortingen en namen van voedingsstoffen en andere zaken, ik vond het zelf erg veel in het begin. Ik vond het erg handig dat je het overzicht met alle metingen er zo duidelijk bij hebt gedaan waardoor we precies konden volgen wat je bedoelde en wat er met het aquarium gebeurt.

Leuk om te horen dat je inrichting mooi vindt! Dankjewel!

Dat gegoochel met de namen is wel een dingetje ja....vermoeidheid....turen op een klein telefoontje en dan niet goed volgen op welke regel de waarde staat....dat helpt niet en schept verwarring😅 Ik heb daarom ook feitelijke info meegestuurd op foto's zodat anderen hun eigen conclusies konden trekken.

Er zit inderdaad bruinalg in het aquarium. De bruinalg is het sterkst aanwezig op de plekken waar de stroming het sterkst is. Het zit ook op de grote anubias, de plant is helemaal gezond en heeft ook twee nieuwe bladeren gekregen. En er zitten ook drijfplanten in het aquarium om het licht te temperen voor toekomstige visbestand en omdat ze snelgroeiend zijn en me dat handig leek tijdens de opstart ter compensatie voor alle traag groeiende epyfyten.
Er zit geen CO2 in omdat ik het idee had dat dat ook ingewikkelder zou zijn.
Dus besloot ik makkelijke planten uit te zoeken die geschikt zijn voor beginners en geen extra CO2 behoefte hebben. Opzetten voor succes was mijn motto😅. En eerst de basis begrijpen en proberen een balans te vinden.
Maar ik sluit zeker niet uit dat het er later nog eens komt.

Ik ben erg blij met je verhaal over de hoeveelheid nitraat en fosfaat die ook bij jullie goed opgebruikt wordt. Dat stelt gerust! Ik ga inderdaad niets veranderen nu.
Buiten het toevoegen van wat levende have dan, want daar hebben we wel zin in! 😄
Maar eerst even kijken of de nitriet waarden echt op nul blijven.

Leuk om te horen dat je inrichting mooi vindt! Dankjewel!

Dat gegoochel met de namen is wel een dingetje ja....vermoeidheid....turen op een klein telefoontje en dan niet goed volgen op welke regel de waarde staat....dat helpt niet en schept verwarring😅 Ik heb daarom ook feitelijke info meegestuurd op foto's zodat anderen hun eigen conclusies konden trekken.

Er zit inderdaad bruinalg in het aquarium. De bruinalg is het sterkst aanwezig op de plekken waar de stroming het sterkst is. Het zit ook op de grote anubias, de plant is helemaal gezond en heeft ook twee nieuwe bladeren gekregen. En er zitten ook drijfplanten in het aquarium om het licht te temperen voor toekomstige visbestand en omdat ze snelgroeiend zijn en me dat handig leek tijdens de opstart ter compensatie voor alle traag groeiende epyfyten.
Er zit geen CO2 in omdat ik het idee had dat dat ook ingewikkelder zou zijn.
Dus besloot ik makkelijke planten uit te zoeken die geschikt zijn voor beginners en geen extra CO2 behoefte hebben. Opzetten voor succes was mijn motto😅. En eerst de basis begrijpen en proberen een balans te vinden.
Maar ik sluit zeker niet uit dat het er later nog eens komt.

Ik ben erg blij met je verhaal over de hoeveelheid nitraat en fosfaat die ook bij jullie goed opgebruikt wordt. Dat stelt gerust! Ik ga inderdaad niets veranderen nu.
Buiten het toevoegen van wat levende have dan, want daar hebben we wel zin in! 😄
Maar eerst even kijken of de nitriet waarden echt op nul blijven.

Goed plan, en de rest vogel je onderweg vast wel uit 🙂

Ik had de drijfplanten gezien (de wortels dan), en vroeg me af of die ook juist boven de anubias hangen. Hier hangen drijfplanten vaak daar waar ze door de stroming naartoe geblazen worden tenzij we dat zelf gaan sturen.

De drijfplanten kunnen ook een reden zijn voor je verdwijnende nitraat.
Bij submers (onder water) groeiende planten is co2 een beperkende factor. Planten die moeten overwennen van emers (boven water) groeien naar submers, zullen tijd nodig hebben om grotere en vaak anders gevormde bladeren te maken om efficiënter co2 uit het water te halen., omdat in water veel minder co2 beschikbaar is dan in de lucht. Er zit dus min of meer een natuurlijke rem op hun groei, en daarmee op het gebruik van voedingsstoffen.

Drijfplanten hebben de beperking van co2 niet omdat die de co2 uit de lucht kunnen halen. Dus drijfplanten zullen met voldoende voeding onbeperkt doorgroeien, afhankelijk van de lichthoeveelheid.

Planten hebben in grote lijnen 3 dingen nodig om te groeien, licht, voeding en co2. Ze functioneren het beste wanneer die 3 dingen in balans zijn maar iets is eigenlijk altijd de beperkende factor.

Je aquarium is nu nog druk in de opstartfase waarin de benodigde bacteriën gaan groeien. Wat wij hier doen om het aquarium voor te bereiden op vissen is vissenvoer toevoegen zonder dat er vissen zijn. Het aquarium gaat dan vast (meer) bacteriën maken om met die verstoring om te gaan. We beginnen vaak met een week om de dag, daarna een week dagelijks de hoeveelheid voer die we normaal aan de vissen zouden geven, en dat is vrij weinig.

Op die manier heb je de minste kans op het oplopen van ammoniak en nitriet wanneer je de vissen gaat plaatsen. Je nitraat zal wat stijgen en dat vinden de planten weer fijn 🙂

Overigens zijn we hier jaren geleden hetzelfde gestart als jij nu, voorzichtig met licht en zorgvuldig planten en voeding kiezen die daar mee overweg kunnen. Maar via lichte draadalg en easycarbo (wat verkocht wordt als vloeibare co2 maar dat niet is) zijn wij terecht gekomen bij bio-co2. We doen dat al jaren met dezelfde methode en een simpel recept. Daarmee geven we niet zoveel co2 als sommige mensen doen, maar voegen wel net wat toe waar onze planten wat aan hebben. Mocht je belangstelling hebben voor hoe dat hier werkt dan lees ik het vanzelf.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan