Wat is er nieuw

Poging aquascape van JDS73

JDS73

Active member
Lid geworden
17 december 2025
Leeftijd
52
Hallo allemaal.

Voor het eerst probeer ik een heuse aquascape poging te wagen.
Ik heb al aardig war jaartjes ervaring met de hobby maar nog nooit op deze manier.
Dus vandaag een scape aquarium gekocht.
En de boel ingericht.
Aan de voorkant wat bodembedekkertjes en op de stenen aan de linkerkant wat mos en aan de rechterkant een Anubias gelijmd met secondelijm. 20260131_200317.jpg20260131_200310.jpg20260131_200336.jpg20260131_200411.jpg20260131_202335.jpg20260131_202359.jpg

Leuk bakje Dirk.
Er zit zon hang-on filter bij die niet zo leuk is.
Dat ding rateld en wat ik ook doe hij blijft ratelen.
Ik denk dat dit van de rotor afkomt en er niets anders opzit dan met de tijd een nieuw filter kopen.😞

Er zit zon hang-on filter bij die niet zo leuk is.
Dat ding rateld en wat ik ook doe hij blijft ratelen.
Ik denk dat dit van de rotor afkomt en er niets anders opzit dan met de tijd een nieuw filter kopen.😞
Als ie gloednieuw is en 't is niet te verhelpen zou ik 'm omruilen. Wat je nog kan proberen is om de rotor eraf te halen en 'm opnieuw op het asje te zetten. Wat ook helpt met zo'n Hang on Back filter, is als die 'recht' hangt, meestal zit er aan de onderkant een schijfje of pootje of iets dat je kunt verstellen zodat boven en onder evenveel ruimte tussen aquariumwand en filter zit.

Ik zit zo'n 3 meter van het filter af en voor mij is het u niet hinderlijk. Ik hoor hem wat brommen maar ieder filter maakt wat geluid.
Maar als je op een meter of anderhalve meter afstand staat is het wel goed te horen.
Het is niet zo dat het stoort tijdens een film kijken maar je hoort het wel.
Ik heb nog een bak, merk onbekend en die is al wat ouder maar die hoor je helemaal niet.
Alleen een heel licht gezoem van het motortje.
Het filter zel is 450L p/u bruto. En ik denkt netto 250L p/u omdat ik de carbon matjes rommel eruit getrokken heb en mijn eigen filter spons en watten erin gedaan heb
En als ik hem wat harder laat draaien lijkt het net of het geluid ook minder word maar het is niet helemaal weg.
Alleen als ik dat doe waaien mijn planten uit de bodem omdat het net aangeplant is.

Ik kijk het nog even aan en als het erger wordt dan dat het nu is zal ik wel een klein extern filtertje kopen van 450L die hebben ook een veel groter filter oppervlak.

Omruilen ga ik sowiso niet doen. Dat ding zat bij het aquarium en het is een Superfisch filter. Wat is de kans dat je daar een betere voor terugkrijgt van Superfish. Ik denk 0%😁😜

Fair enough! Wat ook nog weleens helpt bij die HOB's is om een klein stukje rubber ofzo tussen bak en aquarium te doen, vermindert de trillingen.

Fair enough! Wat ook nog weleens helpt bij die HOB's is om een klein stukje rubber ofzo tussen bak en aquarium te doen, vermindert de trillingen.
Ik heb vandaag even snel gekeken omdat ik het nogal druk had en ik denk dat het van de rotor of de cassettes met filtermateriaal afkomt. Mede omdat als ik het volume opschroef het geluid minder wordt.
Aan de onderkant van het filter zitten 2 doppen die tegen het glas komen zodat het filter recht op het glas blijft. Dus ik denk zelf niet dat het van trillingen op het glas komt.

Als ik het niet kan oplossen dan koop ik gewoon een ander filter en gaat deze de kast in voor reserve.

Vandaag dit filter besteld. Het is een Eden 60 geworden.
Het leek mij een beter filtertje dan dat Superfish ding.
Screenshot_20260202_154353_Amazon Shopping.jpg

O dat zijn fijne filtertjes inderdaad; ik meen dat er ook een beugel bij zit/verkrijgbaar voor is waarmee je 'm ook als HOB zou kunnen gebruiken.

O dat zijn fijne filtertjes inderdaad; ik meen dat er ook een beugel bij zit/verkrijgbaar voor is waarmee je 'm ook als HOB zou kunnen gebruiken.
Ik had begrepen dat die los verkrijgbaar zijn.
Maar ik zal het wel zien als die toekomt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan