JDS73
Well-known member
- Lid geworden
- 17 december 2025
- Leeftijd
- 52
Dat geloof ik zomaar.Ik heb weinig vertrouwen in sommige PO4 (Fosfaat) druppeltesten die ik gebruik, ter vergelijking (onderlinge verschillen zijn structureel hetzelfde met hetzelfde watermonster)
Ik heb zelf 3 PH tests. Let wel, 2 daarvan zijn staafjes en 1 is een droptest van Colombo.
Beide staafjes geven een PH van 5.5.
Terwijl de Colombo test PH7.5 aangeeft.
Dat laatste geloof ik dus niet want ik heb een PH verlagende bodem die bufferd tot PH5.5 en ik zit op osmose. Dus een PH van 7.5 is grote onzin.
KH, GH PO4, NO2 en NO3 op de staafjes komen beide goed overeen met de droptest van Colombo. Allen het is iets moeilijker om af te lezen.
Dus kwa PH waarde heb ik meer vertrouwen in de staafjes dan in de droptest.
Voor Nitraat is dat niet zo heel erg.
25ppm is nog prima te doen voor Caridina garnalen. Dat had ik in het verleden ook en ze fokte als konijnen. Nitraat is pas gevaarlijk vanaf 50ppm. Dus of het nu 10ppm of 25ppm is, je planten zullen dat alleen maar lekker vinden al die nitraten.
Het maximum van een gezeldschapsbak is dacht ik PO4 2ppm waarvan het ideale 1ppm is. Maar voor Caridina garnalen zal ik zelf niet hoger dan 0.5ppm durven gaan.Ik weet niet wat de max is qua po4.
Vandaar dat ik ze ook nog niet ga toevoegen.
Laatst bewerkt: