Wat is er nieuw

Pootjes onder aquariummeubel

tanganyika

Member
Lid geworden
17 maart 2026
Leeftijd
41
Beste allemaal,
Ik ga een tanganyika inrichting maken, en zit in de opstartfase.
We hebben een meubel gekocht maar willen hier graag pootjes onder. Denken jullie dat de volgende opstelling goed zal gaan?
Meubel:
Screenshot_20260311_200137_Chrome.jpg

Met de volgende pootjes:
Screenshot_20260313_125506_Chrome.jpg

En met 2 van deze meubelsteunen in het midden onder beide kastjes:
Screenshot_20260313_065750_Chrome.jpg

Er komt een 100 x 50 x 50 oase scapersline op te staan.

De pootjes zijn van staal, ik denk persoonlijk dat dit wel goed moet gaan, want of de bak iets hoger komt te staan of op 6 stelpootjes van de kast zelf moet denk ik niet zoveel uitmaken.
Delen jullie deze mening?

Ik ben geen voorstander van extra pootjes onder een aquarium. Puur omdat je dan toch minder stevigheid hebt dmv torderende werking.

Ik ben geen voorstander van extra pootjes onder een aquarium. Puur omdat je dan toch minder stevigheid hebt dmv torderende werking.
Aan de hoeken dus van de onderplaat naar boven gezien is dat toch zowel met stelpootjes of hogere pootjes het zelfde?

De pootjes van een standaard onderkast kun je vaak niet veel aan stellen, hooguit een paar cm. De meeste kasten hebben vaste steunen eronder, die kun je dan waterpas zetten met een paar ringen of muntstukken.

Ja dat snap ik dat die haast niet te stellen zijn, het gaat mij er meer om dat ik het meubel een stuk van de vloer af wil hebben vanuit het mooie oogpunt..

Vergeet dan niet dat je bij een open bak een losse verlichting erboven hebt waar je dan misschien hinderlijk tegen in kijkt als je bak hoger staat.

Beste allemaal,
Ik ga een tanganyika inrichting maken, en zit in de opstartfase.
We hebben een meubel gekocht maar willen hier graag pootjes onder. Denken jullie dat de volgende opstelling goed zal gaan?
Meubel:Bekijk bijlage 395423

Met de volgende pootjes:
Bekijk bijlage 395422

En met 2 van deze meubelsteunen in het midden onder beide kastjes:
Bekijk bijlage 395424

Er komt een 100 x 50 x 50 oase scapersline op te staan.

De pootjes zijn van staal, ik denk persoonlijk dat dit wel goed moet gaan, want of de bak iets hoger komt te staan of op 6 stelpootjes van de kast zelf moet denk ik niet zoveel uitmaken.
Delen jullie deze mening?
Jij noemt het pootjes.

Ik noem het gewichtsverdelers, van mijn meubel (100cm) hiervan 11x verdeeld en ze zijn niet verstelbaar en zou daarom deze nooit vervangen door normale DIY 4+1 pootjes om een geschat totaal gewicht 500kg voor een 246L bak te dragen

Daarnaast is het ook afwachten of deze pootjes horizontaal belast kunnen worden, dus zijwaartse belasting van aquarium kunnen opvangen

Ik zou het ook wel spannend vinden net als Fozzy en Tutorial. Ik zou niet te veel veranderen aan een standaard kastje. Maar misschien ben ik een angsthaas 😊 Staan er specificaties bij de pootjes?

Ja dat snap ik dat die haast niet te stellen zijn, het gaat mij er meer om dat ik het meubel een stuk van de vloer af wil hebben vanuit het mooie oogpunt..
Jij noemt het pootjes.

Ik noem het gewichtsverdelers, van mijn meubel (100cm) hiervan 11x verdeeld en ze zijn niet verstelbaar en zou daarom deze nooit vervangen door normale DIY 4+1 pootjes om een geschat totaal gewicht 500kg voor een 246L bak te dragen

Daarnaast is het ook afwachten of deze pootjes horizontaal belast kunnen worden, dus zijwaartse belasting van aquarium kunnen opvangen
Het is 4+2 ... 4 pooten en 2 middensteunen (weet niet of dat nog veel verschilmaakt...

Het is 4+2 ... 4 pooten en 2 middensteunen (weet niet of dat nog veel verschilmaakt...
Ook dat raad ik af

Die meubels zijn er op berekend om op de originele poten te steunen, er van afwijken kan maar zo een flinke verzwakking betekenen.
Daarnaast zijn die poten absoluut niet geschikt om icm spaanplaat zo veel gewicht te kunnen dragen.

Reken het maar eens globaal uit.

200 kg water
40 kg hardscape.
40 kg glas.
25 kg meubel.
25 kg overige techniek.

Dat is dus circa 330kg, de meubels zijn een factor 2 vanaf fabriek dus berekend op circa 660kg.
Voor zelfbouw zou ik een factor 4 aanhouden, zo'n 1300kg.
Die besta pootjes alleen zou ik niet vertrouwen met meer dan 20 kg erop, reken maar eens uit hoe veel je er nodig hebt voor 600kg

Kortom niet doen of een meubel op maat laten bouwen bij een van de aquaria bouwers.
Of dweilen moet je hobby zijn. :DD

Haha ok, bedankt voor alle input dan gaan we hem op de originele pootjes plaatsen, scheelt ook weer wat stofzuigen onder het meubel haha...

Ik zou het zeker niet op besta pootjes zetten; ikea spul is echt niet berekend op zoveel gewicht. Zeker met water (en elektra) is dat ook vragen om heibel, aanspraak maken op je verzekering indien nodig kun je dan ook vergeten doorgaans. Als je het echt per se hoger wil hebben staan, zoek dan 8-10cm balken (geschaafd) hout waar je een frame van maakt. Wel zorgen dat ie op alle punten ondersteund is uiteraard en waterpas staat. Heb je hetzelfde effect.

Ik zou het zeker niet op besta pootjes zetten; ikea spul is echt niet berekend op zoveel gewicht. Zeker met water (en elektra) is dat ook vragen om heibel, aanspraak maken op je verzekering indien nodig kun je dan ook vergeten doorgaans. Als je het echt per se hoger wil hebben staan, zoek dan 8-10cm balken (geschaafd) hout waar je een frame van maakt. Wel zorgen dat ie op alle punten ondersteund is uiteraard en waterpas staat. Heb je hetzelfde effect.
Het gaat ons meer om het "open" aangezicht onder de bak, en niet om dat het meubel te laag is maar meer dat je er onderdoor kan kijken...

Okay, die had ik nog niet eerder gehoord. Nou kan ik hele interessante constructies bedenken met gekantelde spiegels om de illusie van een zwevend aquariummeubel te creëeren, maar ik zou dan voor lief nemen dat deze doorgaans gewoon op de grond staan. 🙂

Okay, die had ik nog niet eerder gehoord. Nou kan ik hele interessante constructies bedenken met gekantelde spiegels om de illusie van een zwevend aquariummeubel te creëeren, maar ik zou dan voor lief nemen dat deze doorgaans gewoon op de grond staan. 🙂
Haha eens moet de eerste keer zijn 😉...
Elke gek zijn gebrek maar het leek me als het mogeljjk was gewoon mooi, aan gezien we eigenlijk onze bank ook op net zulke pootjes staat en daar komt de bak naast te staan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan