Wat is er nieuw

Rare ramirezi's

Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Leeftijd
30
Heey!

Ik heb iets langer dan een maand geleden twee ramirezi's aangeschaft die al een koppel gevormd hadden in de aquariumzaak. Toch twijfel ik of het een koppel is (hoewel dit in de zaak echt zo leek) omdat ze apart gedrag vertonen naar elkaar.
Ik weet eigenlijk niet eens zeker welk geslacht de beestjes hebben.

Gedrag:
Het grootste gedeelte van de tijd jaagt de kleinere (ik denk vrouwtje) de grote (mannetje) achterna op het moment dat ze hem ziet. Daardoor is het mannetje constant kleurloos en verstopt hij zich in een hoekje.
Dit gedrag kan ineens veranderen en dan hangen ze samen rond en lijkt het vrouwtje het gezelschap van het mannetje juist te zoeken.
En soms vertonen ze een vreemd gedrag waarbij ze felle kleuren vertonen en hun vinnen uitzetten. Ze vormen dan een soort T waarbij de een zijn flanken toont of ze "duwen" hun flanken tegen elkaar. Ik heb ze nog niet echt zien vechten.

Kan iemand het geslacht van de vissen bevestigen en hun gedrag verklaren?

De kleine:
648828merethe_0_82_20140408_15.jpg

325761merethe_0_82_20140411_15.jpg

De grote:
227476merethe_0_82_20140408_15.jpg

192767merethe_0_82_20140411_15.jpg

Samen:
195545merethe_0_82_20140408_15.jpg

126954merethe_0_82_20140408_15.jpg

Filmpjes van het gedrag:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=iCSJL8SXK9U&feature=youtu.be[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=vKGHIxRmLTk&feature=youtu.be[/video]

Dat lijken mij twee ruzi�nde mannen.

De grote is bovendien niet moeders mooiste: behoorlijk rare lichaamsbouw.

~ Ivo

Twee mannen waarvan de grote ws een kruising is tussen een langvinnige balloon kweekvorm en een gewone.

langvinnige balloon kweekvorm
6ea2D6CjUSjeaLx33sAP7LOuIaolwQGJ.gif

Bedankt voor de bevestiging!
Maar poe h�, wel echt balen dit.
Normaal ben ik tevreden over die winkel maar dit valt me flink tegen...
Ik vond de grootste er ook raar uitzien, maar ik had hem toch meegenomen omdat het een koppeltje zou zijn en hij verder niet ziek leek ofzo. Toch raar dat ze me zo'n kweekvariant hebben meegegeven zonder het te zeggen. Nou hoop ik dat ze hem nog terugnemen want ik ga er niet vanuit dat iemand deze wil ruilen.

Je hebt een mannetje meegekregen terwijl je een vrouwtje vroeg. Slechte service heet dat. Dat moeten ze gewoon ruilen. Normaal gesproken gebeurt dat ook wel als je het uitlegt. En anders dreig je met een slechte review op het forum 😉

Maar uh, welke winkel was het?

~ Ivo

Het personeel is altijd behulpzaam dus ik denk ook wel dat ik hem voor een vrouwtje kan ruilen 🙂 De winkel heet Aquariumhal in Amersfoort. Niet meteen te slecht over ze denken hoor, want met uitzondering op deze fout vind ik het een goede zaak waar ze rekening houden met het welzijn van hun beestjes. Daarom vind ik het ook zo vreemd dat ik een verkeerde vis heb gekregen.

Een fout is menselijk zullen we maar denken 😀

Ze waren er heel netjes over in de winkel. Ik ga zo een mooi dametje uitzoeken in ruil voor het grote mannetje 🙂

:thumbs:

Lekker kritisch zijn deze keer, zorg ervoor dat je ook echt een vrouwtje meekrijgt en zoek een mooi gebouwde uit.
Weet je een beetje waar je de vrouwen aan herkent en weet je een beetje waar je een mooi gebouwd exemplaar aan herkent?

~ Ivo

Zo ik heb een mooie dame uitgezocht 😀 Deze heeft duidelijk een rode buik dus het lijkt me een vrouwtje. Ik zal straks nog een foto plaatsen voor de zekerheid 😉

Doe maar, want soms geeft een roze buikje geen 100% zekerheid 😉

Haha nu maak je me bang... ze is nu nog aan het overwennen (en kennis maken met de ander want ze zitten bij elkaar).

Ik plaats nu wel vast een foto want ik doe lang over het loslaten van mijn visjes (flink pH verschil in mijn water en dat van de winkel).

294319_0_82_20140417_16.jpg

291688_0_82_20140417_16.jpg

Dit lijkt me een dame.

Mij ook, en voor zover ik kan zien zeker niet onaardig gebouwd 🙂

~ Ivo

😀 nu hopen dat het een koppeltje wordt!

Merethe zei:
Bedankt voor de bevestiging!
Maar poe h�, wel echt balen dit.
Normaal ben ik tevreden over die winkel maar dit valt me flink tegen...
Ik vond de grootste er ook raar uitzien, maar ik had hem toch meegenomen omdat het een koppeltje zou zijn en hij verder niet ziek leek ofzo. Toch raar dat ze me zo'n kweekvariant hebben meegegeven zonder het te zeggen. Nou hoop ik dat ze hem nog terugnemen want ik ga er niet vanuit dat iemand deze wil ruilen.

Sommige verkopers zien het gewoon niet,dat het een kweekvorm is of dat ze een merkwaardige bouw hebben.Laatst was ik in een winkel en daar ik zag 'balloon' Mikrogeophagus altispinosus.Toen ik daar een opmerking over maakte leek het wel of de man echt niet zag dat dit echt niet de normale bouw is.

Ze vertelden mij inderdaad ook dat ze de 'balloon' kweekvorm niet kenden. Die kweekvorm wordt daar verder ook niet verkocht dus het is raar dat deze erbij zat. Ik ga het beestje zo overzetten in het aquarium 😀 ik hoop dat het haar bevalt!

Dit was een (per ongeluk of een kweekexeriment) kruizing tussen een langvinnige Balloon en een gewone. De kweker heeft ze ws gewoon bij gewone gestopt om er vanaf te komen.

Tot zover gaat het erg goed met het nieuwe vrouwtje erbij. Ik geloof dat ze elkaar wel mogen 😀 Het is in ieder geval een heel stuk rustiger geworden in het aquarium. Bedankt voor de hulp!

Om mooi af te sluiten mag ik met trots melden dat ze een koppeltje zijn en nu al een eerste nestje hebben! (Over liefde op het eerste gezicht gesproken) 😀 Wat kan ik ze het beste voeren als de eitjes ook echt uitkomen?

Nou dat is wel erg leuk hoor. De eerste paar dagen hoef je niks te voeren, pas als de dooierzakjes op zijn kan je ze gaan voeren. Ik zelf voer ze de eerste weken Liquifry nr.1 (hebben ze misschien ook wel andere merken).Na circa 2-3 weken geef ik ze ook artemia nauplien en rasp ik diepvries blokjes tot pulver.

Ze zijn nu alweer opgegeten :'(

Je bent niet de eerste bij wie dat gebeurt 😉

War zijn je waterwaarden?

~ Ivo

Ik had niet verwacht dat er iets van zou komen, maar het zou leuk zijn geweest. Wie weet een volgende keer meer geluk, maar ik denk dat mijn water iets te hard is en net niet zuur genoeg, de waarden zijn:
pH 6,0-6,5
kH 3-4 dkH
gH 5 dgH
NO2 0,0 mg/L
NO3 0-10 mg/L
PO4 0,5-1,0 mg/L

Ik kan het water nog wel wat aanzuren, maar ik weet niet hoe ik het best de gH omlaag krijg en ik vraag me ook af of mijn andere vissen dit prettig zouden vinden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan