Wat is er nieuw

rare ziekte in mijn aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter meint
  • Startdatum Startdatum
M

meint

Guest
Zal me eerst even voorstellen.
Ik ben meint en kom uit friesland.
Ik heb een aquarium van 240 liter.
met gourami's discus vis lierys platy's algeneters etc.

Nu heb ik laatst het hele aquarium opnieuw ingericht omdat het water niet echt goed was en wou een andere layout met nieuwe planten etc.
Sindsdien zijn er al drie vissen doodgegaan.
Een Liery een gouramie en een hele mooie grote maanvis.

Ik denk dat er een of ander ziekte inzit.
De gouramies hebben een witte onlasting wat lijkt op spinrag ook worden de ogen troebel en ze krijgen een dikke buik.Bij ��n staken de ogen er erg ver uit.
De maanvis kreeg geen dikke buik en had normale ontlasting toch ging die een paar dagen raar zwemmen voor dat hij dood ging.

Zelf dacht ik aan buikwaterzucht,maar dan zouden de schubben ook uit moeten steken. de vissen hebben wel een iet wat andere kleur dan normaal.

Volgens een dierenwinkel moest ik antibiotica gebruiken en heb dat ook drie keer gedaan,maar het lijkt niet te helpen.
wie o wie kan mij verder helpen.

b.v.d meint

Volgens mij heb ik hetzelfde gehad, ook met een nieuwe opstart vanwege slecht water... Mijn blackmolly (een van de 5 die het overleefd had, had ook witte dikke ogen, opgezette buik en lusteloos...) Bleek het nitriet over de 5 te zijn! 21 visjes dood 🙁

Ik weet niet veel van ziektes af, alleen witte stip ben ik bekend mee..

Edit: M'n blackmollie is weer helemaal beter, had ik 2 weken in quarantaine zitten. (3 dagen, elke dag, 50% water ververst en daarna om de 3 dagen, nitriet bleef maar stijgen, grr) Nu is het eindelijk goed, flesje bacteri�n gekocht.

hele water opnieuw ingericht, dus alles schoongemaakt?? Dan idd waarschijnlijk een nitrietpiek.

Het is een 1.20 bak? Lijkt me erg klein voor discussen (maar ben geen kenner).

Hoeveel en welke (specifieke) vissen zitten erin? Hoe lang draait de bak en hoe vaak ververs je?
Wat zijn de waterwaardes?

maar zoals ik begrijp , dus discus en maanvissen bij elkander?

Indd de vragen die goldie83 stelt....

deze bak draait nu 2 weken na de nieuwe inrichting.
het water ververs ik iedere 2 weken.
ph waarde is 7.4
kh = 6
mui =600
nitriet was ook goed
.

De discus vis en maanvis hebben nooit last van elkaar gehad.
ze zwommen ook gewoon rustig bij elkaar.

Het water was voorheen altijd belabberd ,maar ging nooit een vis dood. nu is het water goed en nu gaan ze wel dood.
1 discus Blauw
2 gele algeneters
1 zwarte algeneter
4 mickey mouse platys
2 black mollys
2 kersenbuikjes
2 witte hoogvin karpers
5 gouramies (voor heen 8)
en nog een paar welke ik de naam niet weet.

Volgens de dierenwinkel kunnen discusvissen ook in een 80 L bak.

Begin maar eens met 2x per week te verversen,ipv eens in de twee weken.

de dierenwinkel kan wel meer zeggen, een discus in een 80cm gaat net zo goed als een goudvis in een kom... niet dus! Maar van zo'n visbestand wordt je toch niet vrolijk. Wat houdt nitriet was ook goed in, dus 0? En Po4 en Nh3??
Eens in de twee weken verversen is wel weinig, en hoeveel ververs je dan en wat doe je met het filter? Die ��nzame discus zou ik toch snel een ander huis voor zoeken, die voelt zich vast niet happy.
En die vissen waarvan je de naam niet weet, met een foto kunnen we meer.... en ook gelijk even een foto van de hele bak....

Wat is trouwens een Liery?? Nooit van gehoord.

Ik waardeer iedere hulp.Wat ik nu zeg is niet om je tegen te spreken, maar meer om het een en ander te begrijpen.

maar heb daar toch een vraagje over.
waarom zo vaak het water verversen als de waardes goed zijn?
Er zit een of andere ziekte in waar ik niet achter kan komen.
ik ken er een paar die 1 x in de 2 maand verversen en die geen problemen hebben.

Voorheen verversde ik ook maar 1x in de 3-4 weken, de waterwaardes waren niet goed, maar vissen gingen niet dood etc.
Nu ik het opnieuw heb ingericht,
zijn het de gouramies lierys + die maanvis die het slecht deden.

Daarintegen de discusvis heeft zn kleur nu terug en de andere vissen doen het nu ook beter.(ze worden wat groter en mooier)

Gesneuveld zijn: 2 lierys 2 gouramies en een maanvis.

ik ga het water vandaag nog even testen en dan zet ik de waardes hiervan op dit onderwerp.

Vissen poepen en plassen, ofwel als jij de bak maar ��n keer in de maand zou verversen zwemmen ze echt niet in fris zuurstofrijk water. Het ligt ook aan de visbezetting natuurlijk, maar bij discusvissen is veel verversen wel een vereiste (lees ik tenminste hier op het forum).
En waarmee test je het water, druppeltest is nauwkeuriger.....
Heb je ook foto's van de zieke vissen??

Zoals Goldie ook al opmerkt is de bak niet echt groot voor een discus en een maanvis.
Maar dat even ter zijde. Dit zijn wel vissen die ook behoorlijk vervuilen en daarom kun je beter je water vaker verversen. Zonder dit soort vissen is 1x oper week al aan te raden.
Dus dat Mondeo adviseerd om 2x per week een wissel te doen klinkt mij logisch in de oren.
Wellicht is het in het verleden goed gegaan maar dat is geen garantie voor de toekomst denk ik.
Dat de LFS zegt dat de waarden goed zijn is opzich mooi.
Maar wat is goed en wat zijn dan alle waarden van je bak??
Vraag de volgende keer of de LFS die wil opschrijven voor je en ook hoe ze het meten. Teststrips zijn erg onbetrouwbaar namelijk.
Kun je een foto van de vissen plaatsen zodat de kenners wellicht het kunnen herkennen???

nee dat snap ik wel. Ik wil gewoon weten waarom de gouramies witte onlasting wat lijkt op spinrag hebben. en waarom diegenen die dood zijn gegaan een dikke buik hadden. De schubben waren wel normaal stonden niet open etc.
ik gebruik druppeltest. foto's volgen later

btw de bak die ik heb is 120 cm (240 liter)

flagellaten??

Misschien hebben anderen een mening?

Dit Ververs Marcje 1968 .bij zijn vissen.
Ververs maar 7 a 8 duizend liter per week 😛 !!!

Dat is voor vissen het eerste vereiste.
Bij jou zitten ze in een bak,in de vrije natuur stroomt het constant.

Het mooiste zou zijn,constante doorstroming,druppel gewijs.
Maar,moet kunnen ,he.

Ja ik durf niet te zeggen wat ze hebben en daarom vroeg ik ook om een foto want dan is het vaak makkelijker een ziekte te herkennen.
Met zulke ontlasting en kenmerken moet er iets fout zitten dat is duidelijk.
Je kan ook eens kijken bij Bassleer.com voor het onderscheiden van ziekten.
Ik heb er niet zoveel ervaring mee gelukkig, maar met je foto zullen er vast wel leden het kunnen herkennen.

ik heb het van flagellatten nog even op gezocht dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.
er staat ook dat je dan eSHa 2000 kunt gebruiken.
heb je daar ervaring mee?

in elk geval bedankt voor alle hulp

eSHa 2000 heb ik zelf zeer goede ervaringen mee. Helpt goed tegen heel veel ziektes. (Hmm, zie net dat hij op is, tijd voor nieuwe!)
Zelf heb ik ook altijd een flesje Exit staan, voor witte stip.

heb zonet de bak ververst nu nogal mistig dus lastig foto's te maken. maandag ga ik dat esha spul halen.
is het proberen waard.
ga het water eerst wat vaker verversen en zie wel of het dan beter word.
mocht het niet baten dan kom ik hier terug met foto's

eerst ieders bedankt voor de aangeboden hulp.

Op de site die ik noemde staat wel wat je waar het beste voor kunt gebruiken. Ik zou wel eerst zekerheid willen hebben voordat ik weer iets zou toedienen want anders is het de ene na de andere kuur straks en dat is ook niet bevordelijk denk ik.

Een medicijnen cocktail raad ik je echt af 😛

Ik zou niet gelijk esha gebruiken (werkt trouwens voor heel veel dingen totaal niet meer vanwege resistentie), je moet eerst zeker weten wat het is. Dus eerst graag wat foto's en wat voor middelen heb je al gebruikt?? Al die middelen richten ook veel schade aan en moet je echt niet steeds zomaar in je bak doen...... niet verstandig.

na wat meer uitgezocht over de verschijnselen heb ik nu 4 dagen lang esha 2000 gebruikt.
de vissen zijn fleuriger en de ontlasting is nu ook weer normaal.
Ze eten ook veel meer.
ik neem aan dat het nu opgelost is.

iedereen bedankt!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan