babysnake
Well-known member
Meer door toeval ben ik in het bezit gekomen van een zeeaquarium Red Sea Max 500S. Deze moest dringend weg bij een vroegere kennis van me, en die vroeg me of ik hem niet wou hebben. De bak is bekrast, de techniek heeft wat mankementjes en de bak was niet onderhouden. Die kennis had een poging gedaan om de bak te verkopen, maar dat was niet gelukt. Nu is het altijd wat de bedoeling geweest om ooit een zeeaquarium te houden, maar momenteel zat het niet in de planning. Toch kon ik deze kans niet aan me voorbij laten gaan en heb ik de bak over genomen.
Zo stond de bak erbij toen ik hem ging ophalen

Bestand
1 Centropyge bicolor - Blauwgele Dwergkeizersvis
2 Amphiprion ocellaris - Driebands Anemoonvis (1 is erg mager)
1 Zebrasoma Desjardinii - Desjardinii Zeilvindokter
1 Zebrasoma flavescens - Gele Zeilvindoktersvis
1 Paracanthurus hepatus - Picasso Doktersvis
1 doktersvis die ik niet vind, lijkt op een chocolade maar kleuren zijn omgekeerd, blijkt achteraf Ctenochaetus Tominiensis
1 Labroides dimidiatus - Gewone Poetsvis
1 lipvis mooi oranje nog niet gevonden blijkt achteraf coris gaimard
1 Pterapogon kauderni - Juweel Kardinaalbaars
1 Cirrhitichthys falco- dwerg koraalklimmer
1 Siganus vulpinus- vossekop
1 Pholidichthys leucotaenia- aalgrondel?
1 Valenciennea strigata - Blauwstreep zandhapper
1 Pseudochromis diadema- diadeem dwergbaars
1 zwarte grondel, ik zie het beestje nauwelijks, kan er ook niks over vinden.
Ik werd bijna gek verklaard toen ik het project aanging, maar ik hou wel van een uitdaging. Nu heb ik wel een beetje theoretische kennis over zeeaquariums Maar totaal geen ervaring. Dus was een snelcursus en raad van ervaren mensen erg nodig. Gelukkig ken ik wel wat ervaren aquarianen, ook op zeegebied.
Het plan van de vorige eigenaar was om de bak in twee dagen te verhuizen. Alles uit de bak, afbreken en de volgende dag alles verhuizen en terug opbouwen. Nu zag ik dat zelf niet zo meteen zitten en na advies van enkele ervaren mensen heb ik besloten om het anders te doen. Ik heb me van de aquariumclub een vijver geleend (een van de vele voordelen van een aquariumclub). 1m50 Op 50 op 50 ongeveer, en heb deze voorzien van filtering. Een eiwitafschuimer van sera en een biopower 200 van Eheim.

Eerste dag hebben we alles uit gevangenen in de vijver geplaatst. Tweede dag hebben we alles afgebroken en over gebracht. Daardoor kreeg ik rustig de tijd om alles grondig te reinigen, en dat was nodig. Een week later hebben we met enkele mensen het aquarium op zijn plaats gezet en kon ik het aquarium opstarten. 500l zeewater maken heeft me 4 dagen gekost maar de bak is toch opgestart.

Omdat er in de bak veel Po4 te meten was heb ik besloten om een deel van de levende steen te vervangen, en de bak (weliswaar wat versneld) terug op te starten. Ondertussen draait de bak +14 dagen. En alles gaat goed, ik heb nog geen uitval gehad bij de vissen8. De koralen lijken het wel moeilijk te krijgen, die zal ik al gauw moeten over plaatsen.

Het bestand zal aangepast moeten worden, er zit veel te veel vis in om een mooi rifaquarium te kunnen maken. 2 grote vissen wil ik over houden, en ook een deel van de kleinere zal plats moeten maken voor koralen en garnalen. Maar dat is voor de toekomst.
Zo stond de bak erbij toen ik hem ging ophalen
Bestand
1 Centropyge bicolor - Blauwgele Dwergkeizersvis
2 Amphiprion ocellaris - Driebands Anemoonvis (1 is erg mager)
1 Zebrasoma Desjardinii - Desjardinii Zeilvindokter
1 Zebrasoma flavescens - Gele Zeilvindoktersvis
1 Paracanthurus hepatus - Picasso Doktersvis
1 doktersvis die ik niet vind, lijkt op een chocolade maar kleuren zijn omgekeerd, blijkt achteraf Ctenochaetus Tominiensis
1 Labroides dimidiatus - Gewone Poetsvis
1 lipvis mooi oranje nog niet gevonden blijkt achteraf coris gaimard
1 Pterapogon kauderni - Juweel Kardinaalbaars
1 Cirrhitichthys falco- dwerg koraalklimmer
1 Siganus vulpinus- vossekop
1 Pholidichthys leucotaenia- aalgrondel?
1 Valenciennea strigata - Blauwstreep zandhapper
1 Pseudochromis diadema- diadeem dwergbaars
1 zwarte grondel, ik zie het beestje nauwelijks, kan er ook niks over vinden.
Ik werd bijna gek verklaard toen ik het project aanging, maar ik hou wel van een uitdaging. Nu heb ik wel een beetje theoretische kennis over zeeaquariums Maar totaal geen ervaring. Dus was een snelcursus en raad van ervaren mensen erg nodig. Gelukkig ken ik wel wat ervaren aquarianen, ook op zeegebied.
Het plan van de vorige eigenaar was om de bak in twee dagen te verhuizen. Alles uit de bak, afbreken en de volgende dag alles verhuizen en terug opbouwen. Nu zag ik dat zelf niet zo meteen zitten en na advies van enkele ervaren mensen heb ik besloten om het anders te doen. Ik heb me van de aquariumclub een vijver geleend (een van de vele voordelen van een aquariumclub). 1m50 Op 50 op 50 ongeveer, en heb deze voorzien van filtering. Een eiwitafschuimer van sera en een biopower 200 van Eheim.
Eerste dag hebben we alles uit gevangenen in de vijver geplaatst. Tweede dag hebben we alles afgebroken en over gebracht. Daardoor kreeg ik rustig de tijd om alles grondig te reinigen, en dat was nodig. Een week later hebben we met enkele mensen het aquarium op zijn plaats gezet en kon ik het aquarium opstarten. 500l zeewater maken heeft me 4 dagen gekost maar de bak is toch opgestart.
Omdat er in de bak veel Po4 te meten was heb ik besloten om een deel van de levende steen te vervangen, en de bak (weliswaar wat versneld) terug op te starten. Ondertussen draait de bak +14 dagen. En alles gaat goed, ik heb nog geen uitval gehad bij de vissen8. De koralen lijken het wel moeilijk te krijgen, die zal ik al gauw moeten over plaatsen.
Het bestand zal aangepast moeten worden, er zit veel te veel vis in om een mooi rifaquarium te kunnen maken. 2 grote vissen wil ik over houden, en ook een deel van de kleinere zal plats moeten maken voor koralen en garnalen. Maar dat is voor de toekomst.
Laatst bewerkt door een moderator: