Wat is er nieuw

Rekord 800 - Zuid Amerika - van wdee (Wouter)

• Onderwerp starter Onderwerp starter wdee
  • Startdatum Startdatum
W

wdee

Guest
Gisteren heb ik mij aangemeld en voorgesteld in het forum. Direct kwamen er een aantal berichten binnen met de vraag om een foto album aan te maken.

Zoals ik in het welkomst bericht al heb genoemd ben ik een beginner. Ik heb een tweede hands Rio 125 op de kop weten te tikken en wilde deze inrichten met planten en vissen uit Zuid Amerika. De Rio 125 was in redelijke staat (waterdicht en krasvrij), maar er moest nog wel wat aan gebeuren.

865935_0_82_wdee_bak1.jpg

Na het verwijderen van het zand, de filters, de lampen en de hele bak te hebben schoongemaakt kon ik aan de slag met de achterwand. Ik wilde graag proberen om een eigen achterwand te maken van piepschuim. Ik heb eerst het piepschuim op maat gesneden en ervoor gezorgd dat het filterhuis niet meer zichtbaar was.

893618_0_82_wdee_piepschuim1.jpg

697538_0_82_wdee_piepschuim2.jpg

Daarna ben ik begonnen met het aanbrengen van de structuur met behulp van een schroevendraaier, stanley mes en aansteker.

367264_0_82_wdee_structuur1.jpg

631262_0_82_wdee_structuur2.jpg

Hierna heb ik de hele achterwand ingesmeerd met tegellijm en afgewerkt met epoxy (met tussen poses van een aantal dagen om het allemaal te laten drogen). Het eindresultaat zag er als volgt uit.

913518_0_82_wdee_tegellijm.jpg

Uiteindelijk heb ik de achterwand goed laten uitharden en in het aquarium gelijmd. Tegelijkertijd met het maken van de achterwand heb ik een stuk kienhout gekocht en deze goed uitgekookt en laten weken in water. Na het inlijmen van de achterwand heb ik het aquarium gevuld met water en laten proefdraaien met het kienhout in de bak.

649154_0_82_wdee_proefdraaien1.jpg

656437_0_82_wdee_proefdraaien2.jpg

Na een week proefdraaien heb ik de eerste planten toegevoegd en dit was het eerste resultaat.

168466_0_82_wdee_eersteresultaat.jpg

Op de foto zie je al vissen, maar die heb ik er eigenlijk na drie weken pas ingezet. De bak heeft dus eerst een aantal weken met alleen planten gedraaid, daarna heb ik watertesten gedaan (en laten doen) en pas toen alles goed leek te zijn de eerste vissen geplaatst. Op dit moment heb ik de volgende vissen in het aquarium zitten.

5x Nematobrycon Palmeri (Keizer Tetra)
5x Corydoras Panda (Pantsermeerval)
6x Nannostomus Marginatus (Slankzalm)
5x Hyphessobrycon Bentosi (Karperzalm)
5x Hemigrammus Rhodostomus (Roodkopzalm)
2x Apistogramma Cacatuoides Orange (Koppel - Cichlide)

De Corydoras Panda:
191815_0_82_wdee_corydoras_panda2.jpg

De Nannostomus Marginatus:
423889_0_82_wdee_nannostomus_marginatus.jpg

De Nematobrycon Palmeri:
669421_0_82_wdee_nematobrycon_palmeri.jpg

Ik ben erg benieuwd wat jullie tot nu toe van het aquarium vinden. Hou er rekening mee dat ik een beginner ben en nog lang niet alles weet 😀.

Een beginner zeg je! Dan ben ik benieuwd hoe jouw gevorderde bak uit gaat zien. Ik vind het goed gedaan hoor! Ziet er erg gezellig uit. Volgens mij heb jij je goed ingelezen van tevoren.

Je hebt hem fraai ingericht Wouter! :thumbs: 😀

En misschien wil je als zelfverklaard beginner wat tips, en zo niet krijg je ze toch! 😀
- Hou er alleen rekening mee, die Echinodorussen worden groot en hebben nu wel weinig ruimte als je het mij vraagt zo weggemoffeld in een hoekje. Heb je er iets van voedingsbolletjes bij gestopt trouwens?
- Ik zie daar een paar bosjes stengelplanten staan en dan bedoel ik ook echt als bosjes geplant. Beter is de indivuduele stekjes iets uit elkaar te zetten.
- Apistogramma's zijn holenbroeders. Zijn er iets van holletjes voor ze aanwezig?
- Apistigramma's en Corydorassen in dit formaat aquarium is een beruchte combi. Houd het goed in de gaten en grijp in indien nodig.
- Zie ik daar nu een beschadigde rugvin bij je Corydoras?

Oh en je bak is geen Rio 125, want die heeft een andere lichtkap en een stabilisatiestrip. Jij hebt zo te zien een Rekord 800.

~ Ivo

Mooi hoor! Ik denk ook dat het een Rekord 800 is ivm de lichtkap.

De update van zwart naar wit ziet er ook strak uit.

Cala zei:
Een beginner zeg je! Dan ben ik benieuwd hoe jouw gevorderde bak uit gaat zien. Ik vind het goed gedaan hoor! Ziet er erg gezellig uit. Volgens mij heb jij je goed ingelezen van tevoren.

+1 :thumbs:

Heel mooi begin, ziet er goed uit...
Je durft nogal als beginner... Een zelf gemaakte achterwand doen meestal de wat gevorderde aquarianen.

Inderdaad een erg mooie bak hoor!
Leuke bewoners ook!
Ik ben benieuwd hoe alles blijft groeien en ontwikkelen.

Netjes ,Wouter. goed gedaan.

Bor zei:
Mooi hoor! Ik denk ook dat het een Rekord 800 is ivm de lichtkap.

De update van zwart naar wit ziet er ook strak uit.

ja valt me nu ook op. Wit gemaakt. Heb je dat gespoten? ?? Vind ik wel een super idee namelijk voor mijn zwarte Juwel. ..

Ivo,

Bedankt voor de tips. Zal er zeker mijn voordeel mee doen.
Ik zal de Echinodorussen in de hoeken in de gaten houden. Als het lijkt dat ze te groot worden zal ik ze op een andere plek zetten. Zou regelmatig snoeien ook een oplossing kunnen zijn om ze kleiner te houden? Onder mijn grind zit trouwens een voedingsbodem. Ik zal ook proberen om de stengelplanten (met individuele wortels) wat meer uit elkaar te planten. Goeie tip.

Ik heb een aantal goede verstop plekken gemaakt onder het kienhout en tussen planten (die door zouden kunnen gaan voor holen), maar ik zat nog wel te denken om dit nog iets aan te passen. Misschien met wat stenen meer plekken cre�eren. Ik wil eerst een paar voorbeelden opzoeken voordat ik dit ga doen. Dat ze wat lastiger samen gaan met Corydorassen wist ik, maar in de winkel werd wel gezegd dat dit een redelijke vreedzame soort is en alleen bazig doet tegen andere cichlide soorten. Ik zal ze zeker in de gaten houden (zeker tijdens broedtijd).
Nu je mij erop wijst heeft 1 van de 5 corydorassen een beschadigde rugvin. Is me in de winkel helemaal niet opgevallen. Ook die zal ik in de gaten houden om te zien of het geneest. Het is in ieder geval niet het werk van de Apistogramma want die zat nog niet in de bak toen de foto werd genomen.

De bak stond op internet als een Rio 125. Heb het eigenlijk nooit gecontroleerd, maar het lijkt inderdaad een Rekord 800.
Goed om te weten 🙂

Nogmaals bedankt

Cala,

Ik heb het niet gespoten, maar gewoon geverfd. Met spuiten krijg ik nog wel eens een wolkeneffect en dat wilde ik voorkomen. Dus gegrond met kunstofprimer, licht opgeschuurd en daarna geverfd. Ik heb alleen de buitenkant gedaan omdat ik geen verdampen in het aquarium wil hebben door de warmte van de lampen.

Groeten

Wouter

Joh,dat doe je dan toch ook buiten?

Enne, die echinodorus wordt wel 40-50 cm breed en hoog.

Kijk maar bij Crash.

Bertus,

Ik heb het verven ook buiten gedaan (als je dat tenminste bedoelt), maar wanneer ik de binnenkant van de lichtkap verf kan de warmte van de lamp na het drogen van de verf nog steeds voor giftige dampen zorgen. Ik wilde het zekere voor het onzekere nemen en het risico niet lopen dat de vissen en planten er last van zouden krijgen ;-)

Als ik die Echinodorus van Crash zie dan lijkt het mij noodzakelijk om ze in mijn bak meer ruimte te geven. Thanks..

Groeten

Wouter

Mooie bak, mooi ingericht, een beginner?? Ja,ja :petjeaf:

John.

Een beginner met hoeveel jaar ervaring? 😉 Ziet er netjes uit. Mooie bak!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan