Wat is er nieuw

Rio 240 van Zanziee

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zanziee
  • Startdatum Startdatum
Mooi aquarium hoor en leuke bewoners 😀
Alleen jammer dat je water niet meer zo bruin is vond ik persoonlijk wel iets hebben 😛

Mooie inrichting,en Panda,s zijn super. Daar ga je veel plezier aan beleven.

Haha, het water is nog wel bruinig, alleen zie je dat niet meer op de foto's terug door de verlichting! 😉
Het hout geeft nog steeds als een gek af, wanneer ik een beker water uit de bak schep is het gewoon bruin van kleur 😉

@astrid, ja zijn erg leuke beestjes! Er zit wel grootte verschil tussen de nieuwe en de 'oudjes', kijk maar

Q5oDJi2Q3v5eheSUeyZlH87-nMKWMce8.jpeg
DSC_2594 by Zanziee, on Flickr

@Mondeo, heb er nu al heel veel plezier van, ze zijn lekker actief in de bak!

Hieronder nog een paar fototjes:

DSC_2533 by Zanziee, on Flickr

DSC_2539 by Zanziee, on Flickr

Gezellig met zijn allen bij elkaar aan het wroeten!
DSC_2597 by Zanziee, on Flickr

Bevalt je led systeem nog steeds ? Ben ook zeer geintreseerd in een led systeem aangezien me tl balken te weinig licht geven en geen uitbreidings mogelijkheden heb 😛

Ja bevalt zeker, alles is mooi gegroeid! Ik zal morgen eens wat foto's posten (ben net terug van vakantie) 😉

Een klein beetje moeten snoeien, had alles erg 'kort' gesnoeid voor ik op vakantie ging.
Mijn vader heeft het aquarium onderhouden (om de dag twee emmers water verversen), na anderhalve week Bio-CO2 fles maken (met uitgebreide instructies op papier) en iedere dag een bakje voer in het aquarium doen (afgepaste hoeveelheden, in medicijnbakjes, erg handig).
Er is ��n vuurgarnaal doodgegaan en ��n corydora panda, deze was voordat ik op vakantie ging al niet super in orde, echter op de dag dat ik zou vertrekken zwom hij weer normaal, helaas toch niet overleeft. Mijn vader heeft hem er netjes uitgeschept.

Een foto, gemaakt met mobiel, camera was leeg..

Niet super kwaliteit, maar het geeft een beeld;

846224zanziee_0_82_20140810_14.jpg

De crypto vooraan is nog groter geworden, gaat erg goed deze plant. De cabomba heb ik erin gezet voordat ik op vakantie ging, heb ik in stukjes verdeeld en teruggezet in het aquarium, mijn neons hangen er graag tussen, mooie ervan is dat ik ze dan ook nog eens zie!
De drijvers zijn flink gegroeid, hetzelfde als het mos. De braziliaanse klimop is qua lengte verdubbeld. De grasjes blijven groen, maar verspreiden zich helaas nog niet. Verder ben ik tevreden over de LED verlichting in combinatie met de groei, het groeit niet super snel, maar wel goed. Als ik het sneller wil moet ik misschien nog een lampenrij erbij hangen, maar dat vind ik nog niet nodig.

Mooie bak hoor! mijn bak begint, onbewust, wel wat op de jouwe te lijken 😀
Ook corydoras Panda (krijg ze vrijdag!)
Ook een scholengroepje (al krijg ik roodkopzalmpjes).
Ook slakken.
Ook LED met de TC420.
Ook een bijna even grote juwel.

ik mag hopen dat die van mij net zo mooi word als die van jou!

Haha dat is eng tharealmb! Ik zit namelijk ook over een schooltje roodkopzalmpjes te denken ipv de neons!

Ik verwacht dat die van jou misschien wel mooier wordt! Ik moet hem helaas over 2 maand verhuizen, moet maar zien wat er dan nog van terecht komt!

Verhuizen is een mooi excuus om hem opnieuw in te richten denk ik maar haha. Ik ga nog 1 x de grote bak herinrichten, en dan mag ik er niks (groots) meer aan doen van mijn vriendin. Die is wel klaar met al die rommel haha.

en mooier of niet, blijf het een mooie bak vinden ^_^ ga hem zeker volgen!

Zal vandaag of morgen eens wat foto's met de spiegelreflex maken, is qua kwaliteit toch een stukkie beter.

Een paar foto's van een aantal bewoners plus aan het einde een totaaltje. Hij moet weer een beetje gesnoeid worden, het is een beetje 'wild' aan het worden nu. Ik zie ook dat ik mijn glas een beetje moet gaan poetsen.

Helena's hebben het gezellig!
ltAVVctx_U-pumAPCrYIxkSm6GwJ9s4d.jpeg
DSC_3067 by Zanziee, on Flickr

Ringbandsnoekje, iets minder qua kleur omdat hij niet mooi onder de lamp wou gaan zwemmen 😉
DSC_3077 by Zanziee, on Flickr

Vuurtje
DSC_3081 by Zanziee, on Flickr

En dan nu een aantal panda's:
DSC_3083 by Zanziee, on Flickr

Deze panda heeft vrij korte baardranden vind ik..
DSC_3094 by Zanziee, on Flickr

De rode muggenlarven hebben gesmaakt zo te zien!
DSC_3097 by Zanziee, on Flickr

Lekker chillen op de braziliaanse klimop
DSC_3115 by Zanziee, on Flickr

Neontetra die de buik ook vol heeft zitten met rode muggenlarven
DSC_3107 by Zanziee, on Flickr

En dan tot slot,

Totaaltje van de bak

DSC_3126-EDIT by Zanziee, on Flickr

hier ook weer, mooie totaaltje
plantjes groeien goed zo te zien

Erg mooie Bak, maar vind wel dat de bak uit 2 delen lijkt te bestaan doordat links veel planten heeft en licht en rechts alleen maar hout en erg donker. Is dat expres zo gedaan?

Goede vraag en inderdaad je hebt gelijk. In het echt is het een stukje lichter in de bak, waardoor het minder opvalt.
Ik heb aan de rechterkant alle drijfplanten liggen, dat komt door de stroming (wil ze eigenlijk over de gehele bak hebben, maar geen idee hoe ik dit voor elkaar ga krijgen (dat ze gewoon los drijven, met beetje tussenruimte zeg maar, tips zijn welkom).

Heb voordat ik op vakantie ging de rechterkant flink gesnoeid (achter het hout, zie je nu bijna niet, staat nog een bos planten die helaas niet meer zo goed groeit door de schaduw van de drijvers). Merk dat de rest van de planten onder de drijvers ook niet echt hard groeit, waarschijnlijk licht tekort.

De cabomba staat er nog in vanaf de vakantieperiode, deze ga ik er binnenkort weer uithalen. Dan oogt het denk ik een stuk rustiger.

Je zou javavarens of anubias op het hout kunnen binden of nieten, die kunnen goed tegen schaduw, en dan is de teedeling veel minder, maar buiten dan om, erg mooi hoor :thumbs:

Das wel een goed idee Astrid, eens kijken of iemand op het forum dit toevallig over heeft. Bedankt voor het meedenken!

Zeer mooi aquarium en prachtige foto's :thumbs:

Dank jullie, leuke die reacties!

Gebruik een spiegelreflex, Nikon D7000 met 18-105mm lens (standaard lens). Helaas mis ik wel het macrovermogen van deze lens. Ben nog steeds aan het rondneuzen voor een mooie goedkope macrolens, maar tot nu toe allemaal buiten het budget..

Zit te denken over hoe je die drijfplanten op bepaalde plaatsen kunt laten blijven. Als je een andere plant hebt die over het wateroppervlak groeit, dan kun je ze daar een beetje tussenin schikken.
Ook heb ik wel een gelezen over een rietje, wellicht een doorzichtig rietje, in een driehoek buigen en vast maken. Daar de plantjes in laten drijven. Driehoek kun je vergroten door meerdere rietjes aan elkaar te doen.
Ik zou de Cabomba er lekker in laten en deze helemaal rechts neerzetten.... zorgen dat daar meer licht komt dan wel.... en dan lekker over het water heen laten groeien. Cabomba is sowieso een goeie, gezonde plant om in je bak te hebben... 😉

Zanziee zei:
Dank jullie, leuke die reacties!

Gebruik een spiegelreflex, Nikon D7000 met 18-105mm lens (standaard lens). Helaas mis ik wel het macrovermogen van deze lens. Ben nog steeds aan het rondneuzen voor een mooie goedkope macrolens, maar tot nu toe allemaal buiten het budget..

Ik gebruik ook een D7000! wat grappig!

Gisteren heb ik even snel foto's gemaakt met mijn nieuwe macrolensje. Ben benieuwd of dat misschien wat voor je is. Denk dat deze wel binnen je budget valt....

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1553972

@MsFelix

Ik moet denk ik maar eens gaan stoeien met rietjes of iets dergelijks ja.. Sommige planten hebben nu echt licht te weinig door de drijfplanten. De cabomba zet ik wel in het hoekje neer, maar inderdaad, eerst zorgen voor licht! Bedankt voor de tip!

@tharealmb

Haha, het moet niet gekker worden, bijna zelfde aquabestand, zelfde ledverlichting, zelfde camera! 😛
Ik heb gereageerd in je topic, let me know!

Mooie foto's, ga ik niet redden met mijn Samsung denk ik.

Drijfplanten kan je bij elkaar houden dmv een doorzichtig visdraad.

Heb het momenteel met rietjes gedaan, ben deels tevreden over het resultaat, maar ik ga er nog wel eens mee stoeien.

Vandaag nieuwe aanwinst voor het aquarium opgehaald bij een forumlid L.nr.Bergh. Twee maal een L144. Heb ook even mogen kijken naar zijn andere L-nummers, hij heeft hele mooie exemplaren er tussen zitten!

De twee L144 heb ik laten overwennen en zitten momenteel al vastgekleefd op het 'stukkie' hout in mijn bak 😉.
Ze zijn twee/drie maandjes oud en rond de 3 cm. Foto's!

AC9EIZh_8yMs-Qipd4hxPMf-0pXk8jSV.jpeg
DSC_3148 by Zanziee, on Flickr

DSC_3151 by Zanziee, on Flickr

DSC_3172 by Zanziee, on Flickr

Panda is nieuwsgierig.. 😉

DSC_3168 by Zanziee, on Flickr

Verder heb ik de afgelopen dagen het gedrag van mijn panda's geobserveerd en kwam tot de conclusie dat ze vaak onder een donker stukje bij het hout zaten.
Ik denk om even te schuilen, want een paar minuten later zwommen ze meestal weer verder door de bak.
Na even rondgeneusd te hebben, bedacht ik mij dat ik misschien schuilplaatjes zou moeten maken voor de panda's aangezien de vuurgarnaaltjes nog wel eens boven op de panda's willen landen. Na een kleine zoektocht kwam ik op een website voor legholen terecht en heb daar twee schuilholletjes besteld, plus een leghol voor de L144. Deze heb ik gisteren binnengekregen en direct in de bak gedaan. Ze liggen nog niet helemaal naar wens en moeten nog een beetje bekleed worden met mos, maar de panda's hebben de holletjes al ontdekt! Gisteren vonden ze het maar niets, maar toen ik vanmorgen keek, zaten ze er toch al in!

Een aantal foto's:

DSC_3177 by Zanziee, on Flickr

DSC_3184 by Zanziee, on Flickr

DSC_3193 by Zanziee, on Flickr

Verder vraag ik mij al iets een tijdje af, ik denk dat ik hier ook even een apart topic over ga maken, namelijk het volgende:

Ik heb nog 9 neontetra's in mijn bak zitten. 8 grotere en 1 kleine. Nu vraag ik mij al een tijdje af, of de kleine tetra wel een neontetra is...
Qua gedrag zwemt hij veelal bij de andere 8, soms ook afgezonderd, hij eet normaal mee en pakt zo ik kan zien altijd wat mee. Kan iemand mij hierbij helpen?

Foto's om te vergelijken:

Een grote neontetra
DSC_3189 by Zanziee, on Flickr

De kleine 'neon'tetra
DSC_3194 by Zanziee, on Flickr

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Tot zover de update.

Dat is een Paracheirodon simulans.

~ Ivo

Echt? Dan zit hij eigenlijk helemaal verkeerd met 8 neons.. Kan dat geen kwaad??

Sorry, ben onduidelijk.
'kleine neontetra' = P. simulans.

~ Ivo

Haha, je was duidelijk hoor Ivo 😉 Hebben ze mij toen de tijd verkocht voor de Neontetra, de simulans hebben ze in de winkel helemaal niet eens..
Maar kan het geen kwaad, dat hij eigenlijk niet met zijn soortgenoten zit?

Je bak ziet er heel mooi uit zanziee!!
Voeg jij dinge toe voor je planten?

Vervelende van de P. simulans is eigenlijk dat ze heel andere waterwaarde en temperatuur waarderen dan de gewone neon.
De gewone neontetra kan vanaf een graad of 20 tot 26 al gehouden worden. Simulans moeten zo rond de 23 graden als minimum en max 28 graden.
Daarnaast willen de simulansjes iets lagere Ph en Kh.
Maar goed, het gaat hier om 1 visje. Ik zou wel willen weten hoe hij zich houd onder deze omstandigheden.

Ik heb jaren simulans gehouden en ik vond het erg sterke visjes. Zijn pas doodgegaan toen mijn goudvissen in de bak kwamen. Of nouja, doodgegaan.... de helft.. de andere helft is gewoon verdwenen.

Dankje!

@jenee98

Ik voeg op dit moment Bio-CO2 toe, iedere week een nieuwe fles.
Verder meet ik zo nu en dan de waterwaarden en kijk ik of er tekorten zijn. Wanneer deze er zijn (de afgelopen weken eigenlijk helemaal niet) vul ik het aan met zelf gemengde voedingsstoffen (KNO3, KH2PH4 volgens mij en sporenelementen).

@MsFelix
Zoiets was ik al bang voor. Hij ziet er niet altijd super vrolijk uit, soms hangt ie wat voor zich uit te staren in de bak, maar meestal wil hij mee met de neons. In het begin (toen de neons nog kleiner waren) ging hij ook wel eens mee met het speelse gedrag, maar dat gebeurt nu eigenlijk zelden. De temperatuur in de bak is 23 graden, qua dat zit hij goed, echter vind ik het ook wel sneu voor dit visje. Ik denk dat ik hem hier maar ga aanbieden op het forum voor iemand die hem misschien bij een grotere groep Simulans kan zetten..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan