Wat is er nieuw

Rio 400 van aquaria17

• Onderwerp starter Onderwerp starter aquaria17
  • Startdatum Startdatum
A

aquaria17

Guest
Eindelijk is het zo ver, de rio 400 wordt komende week opgehaald! Ik ben er erg blij mee. Het idee was eerst om er een plantenbak van te maken. Maar ik krijg er een aantal prachtige cichliden bij. Dus waarschijnlijk wil ik die gewoon houden en er een cichliden bak van maken. Ik heb daar alleen nog totaal geen ervaring mee, dus het zal met vallen en opstaan gaan waarschijnlijk. Wat ik wel zeker weet, is dat ik geen kale bak wil. Er moeten nog aardig wat planten in komen die bestand zijn tegen de cichliden.

Ik krijg nog een lijstje met de namen van de vissen. Die zal ik hier ook even plaatsen, met natuurlijk wat foto's. Tips over de inrichting van het aquarium zijn erg welkom!

Welke cichliden bedoel je?
Malawi?

Dan krijg je alleen stenen en misschien wat Valisneria. Dacht dat die er wel tegen bestand was. En misschien Cryptocorine? Maar dat weet ik ook beiden niet zeker...

Ik weet nog niet wat voor cichliden het zijn. Krijg ik als het goed is snel te horen en dan moet ik eens even kijken wat de opties zijn. Een kale bak vind ik namelijk maar niks, ook al zijn de vissen erg mooi.

Ik heb de namen van de vissen nu op een rijtje. Dit zijn ze:

otopharynx tetrastigma man en vrouw
placidochromis milomo
protomelas steveni taiwan reef
aulonocara fire fish
haplochromis nyererei
metriaclima greshakei
pseudotropheus sp acei man en vrouw
pseudotropheus saulosi
melanochromis
siamese algeneter 2

De bak staat eindelijk! Ik heb een aantal planten besteld waarvan ik hoop dat ze het kunnen overleven in de cichliden bak. Soorten als echinodorussen, crypto's en vallisneria. Wat betreft de vissen, heb ik een tijd lang gekeken naar hoe ze zich gedragen en op internet veel gelezen. Sommige soorten wil ik waarschijnlijk weg doen om wat meer rust in de bak te krijgen.

Deze vissen wil ik denk ik weg doen:
melanochromis
haplochromis nyererei

Deze twee soorten zijn erg fel, en jagen veel achter de rest aan.
Ook zwemmen er twee "kleurloze" vissen tussen, waarvan ik geen idee heb wat het zijn. Deze wil ik er ook uit hebben.

Wat dan overblijft:
Koppel otopharynx tetrastigma
Koppel pseudotropheus sp acei
placidochromis milomo (vrouw)
aulonocara fire fish
metriaclima greshakei (man)
pseudotropheus saulosi (man)
2x siamese algeneter

De "protomelas steveni taiwan reef" die er ook in zou zitten, kan ik niet terugvinden. Dus volgens mij zit die er niet bij.

Dan even een paar foto's van hoe de bak er nu uitziet. Als de planten er zijn maak ik weer even nieuwe.

314124aquaria17_0_84_image1.jpg

692547aquaria17_0_84_image2.jpg

244477aquaria17_0_84_image3.jpg

Heb het visbestand wat aangepast en planten in de bak gezet. Ben benieuwd wat jullie er van vinden! Deze vissen heb ik nu:

Koppel otopharynx tetrastigma
Koppel pseudotropheus sp acei
placidochromis milomo (vrouw)
aulonocara fire fish
pseudotropheus saulosi (man)
2x siamese algeneter
Trio labidochromis caeruleus
scianochromis Fryeri ice blue

Dan nu de foto's:

Totaal:
736555aquaria17_0_84_image1.jpg

labidochromis caeruleus:
458674aquaria17_0_84_image2.jpg

518199aquaria17_0_84_image3.jpg

aulonocara fire fish:
781686aquaria17_0_84_image4.jpg

pseudotropheus saulosi:
941741aquaria17_0_84_image5.jpg

otopharynx tetrastigma:
237714aquaria17_0_84_image6.jpg

scianochromis Fryeri ice blue:
194279aquaria17_0_84_vis.jpg

Weer wat veranderd aan de inrichting. Heb geprobeerd wat meer schuilplaatsen te cre�ren.

733114aquaria17_0_84_image1.jpg

Rustgevende uitstraling vind ik je bak hebben hoor. Mooi.

Bedankt John! De rust was eerst ver te zoeken. Maar de rust is wedergekeerd nadat ik mijn te dominante fire fish man uit de bak heb gehaald afgelopen week. Dus nu kan ik weer rustig vanaf de bank naar de bak kijken 🙂

De yellows hebben jongen gehad. Heb er 15 apart kunnen zetten. Ben benieuwd hoe snel ze groeien!

872481aquaria17_0_84_image1_1.jpg

843336aquaria17_0_84_image2_1.jpg

Heel leuk jonge vissen, en heel mooie bak en cichliden heb je!!

Dankje! De vissen zouden moeilijk te verkopen zijn, maar dit is de eerste keer dat ik hier jongen van heb. Dus wilde toch eens kijken hoe ze opgroeien : )

Gefeliciteerd met de jongen

Mooi aquarium en een rustgevend inrichting. Persoonlijk zou ik die 2 driehoekige leistenen aan de rechterkant eruit halen. De andere stenen vormen een mooie rotswand en dan steken die vlakke schijven wel erg af tegen de ronde en gemarmerde stenen. Maar dat is persoonlijk en het is niet mijn aquarium 😉

Ik twijfelde ook over de leistenen, maar heb er voor gekozen vanwege het gewicht. Ben bang dat ik met te veel stenen de bodem te veel belast.

Je aquarium kan wel iets meer stenen houden..

[video]https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=PgEwEiTyYcs[/video]

Zou er dan wel iets onder plaatsen om je bodem te beschermen. Ik heb deze eronder geplaatst.

Het omgekeerde, zo'n beetje, van wat ik hier heb staan! Zo kan het dus ook. Erg mooie bak!

Groet,
Ben.

Blijkbaar kunnen er veel meer stenen in dan ik dacht ja! Zo'n rooster plaats ik dan in het aquarium onder het zand?

@benvo, is inderdaad heel wat anders. Ik ben ook enorm fan van mooie plantenbakken, zoals jij hebt zag ik. Prachtig is dat. Ik heb zelf ook een rio 240 die ik ook als volle plantenbak heb ingericht.

Ja die roosters komen onder het zand. Dan moet je wel even gaan scheppen. 😉 De stenen plaats (stapel) je op het rooster en dan gooi je het zand er weer in. Dan kan er weinig gebeuren.

Dan moet ik alles leeghalen dus. Dat vermijd ik liever ;p Zonder dat rooster kan ik ook wel wat meer stenen toevoegen dan dat ik nu heb? Hoef het namelijk niet helemaal tot het wateroppervlak, dus zo veel meer komt er niet bij.

Risico is dan dat je een drukpunten krijgt. Zeker als je gaat stapelen. Wanneer daar teveel druk op komt te staan kan je bodem barsten met alle gevolgen van dien.

NickM zei:
Risico is dan dat je een drukpunten krijgt. Zeker als je gaat stapelen. Wanneer daar teveel druk op komt te staan kan je bodem barsten met alle gevolgen van dien.

Ja, en ik denk dat je deze gevolgen echt niet wilt meemaken, want dan zit je dik in de miserie.

Nee dat wil ik inderdaad niet hebben. In de toekomst wil ik er misschien maanstenen in hebben ipv wat ik nu heb. Ik laat het eerst zoals het is, maar als ik verander naar maanstenen (of meer stenen wil) dan plaats ik ook meteen een rooster er onder.

aquaria17 zei:
Nee dat wil ik inderdaad niet hebben. In de toekomst wil ik er misschien maanstenen in hebben ipv wat ik nu heb. Ik laat het eerst zoals het is, maar als ik verander naar maanstenen (of meer stenen wil) dan plaats ik ook meteen een rooster er onder.

Dit kan je zeker doen, en als je iets veranderd, zeker altijd melden in je foto album h�, wil het altijd blijven opvolgen en dit vindt ik er ook zo leuk aan.

Leuk om te horen C�dric! Ik zag dat ik niet eens de meest recente foto heb geupload, dus bij deze maar even. En ik heb ook meteen maar even een paar foto's van de vissen en avondverlichting gemaakt.

Totaal:
546771aquaria17_0_84_image1.jpg

Jonge Fire Fish Man (Geruild tegen de vorige man, want die was erg dominant):
483477aquaria17_0_84_image2.jpg

Jonge kadango man:
794856aquaria17_0_84_image3.jpg

Jonge Tetrastigma (iemand die het geslacht durft te raden?):
482331aquaria17_0_84_image4.jpg

Milomo vrouw:
914159aquaria17_0_84_image5.jpg

De vrouwtjes yellows (allemaal moeders van de jonge visjes):
851572aquaria17_0_84_image6.jpg

Totaal met nachtverlichting:
569817aquaria17_0_84_image7.jpg

Groepsfoto met nachtverlichting:
981933aquaria17_0_84_image8.jpg

Lijkt inderdaad zo, maar is die niet hoor. Heb de helderheid op de foto wat verhoogt, anders zie je de vissen nauwelijks haha.

aquaria17 zei:
Lijkt inderdaad zo, maar is die niet hoor. Heb de helderheid op de foto wat verhoogt, anders zie je de vissen nauwelijks haha.

Ah, ok�, hier op de foto lijkt het net daglicht. :thumbs:

Maar perfect hoor, de vissen gaan hun goed thuis voelen! ;-

Vandaag ontdekt dat het pseudotropheus sp. acei vrouwtje de bek vol met eieren heeft! Helaas geen foto van kunnen maken, want ze verstopt zich nu steeds tussen de stenen. En het mannetje houdt de wacht voor de ingang en jaagt iedere vis die in de buurt komt weg. Dus met 2 weken ga ik het vrouwtje uitvangen, en hopelijk kan ik dan ook wat jongen van deze soort overhouden! : )

Mooie vissen leuk dat kleine spul 🙂

Alles gaat nog steeds goed, zowel in de rio 400 als in het 60cm bakje met de jongen. Komende week moet ik een extra 60cm bakje opzetten voor de pseudotropheus sp. acei vrouw met haar jongen. Hopelijk wordt dat wat!

Natuurlijk wat foto's:

De jonge pseudotropheus sp. acei white tail:
192344aquaria17_0_84_image1.jpg

Volwassen pseudotropheus sp. acei yellow tail man:
776248aquaria17_0_84_image2.jpg

Jonge Aulonocara fire fish man, groeit goed volgens mij:
259697aquaria17_0_84_image3.jpg

De fire fish man weer, en de jonge otopharynx tetrastigma. Gekocht als man, dus hopelijk gaat ie binnenkort kleuren. Er is nu nog niks te zien:
187546aquaria17_0_84_image4.jpg

De jonge labidochromis caeruleus yellow in de 60cm bak. Bewegen veel dus zijn lastig op de foto te krijgen, maar je kan zien dat ze goed gegroeid zijn:
342462aquaria17_0_84_image5.jpg

Wat een beauty die Aulonocara fire fish man, echt heel erg mooi!

Bedankt! Als de fire fish net zo wordt als z'n vader, zal die nog intenser rood moeten gaan kleuren. En daar hoop ik natuurlijk op 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan