Wat is er nieuw

Running through the water (hardloper)

Hardloper

Well-known member
Lid geworden
12 juli 2014
Een half jaar geleden de aquariumhobby weer opgestart en een 2e hands Ferplast Dubai Corner 90 gekocht. Met 180 liter heb ik nog niet eerder zo'n groot aquarium gehad. In het aquarium zat al een achterwand en het bluwave 05 filter.

Nadat ik al snel de indeling zat was had ik het snel veranderd naar deze indeling:
pZKdixAwjiwjYUF8VCD4ilSTH4ey4wzh.jpeg

Recent heb ik een Eheim 2213 erbij aan gedaan, toen ik deze installeerde heb ik ook maar meteen de indeling omgegooid, omdat ik het te houterig vond.

En momenteel ziet dat er zo uit:

Zoals je ziet erg veel zweefvuil, denk dat dit met het nieuwe filter nog wel wat weg gaat trekken. Met betrekking tot het bluwave filter heb ik nog wel een vraag. Na het water verversen (waarbij het filter tijdelijk even uit gaat) ziet mijn aquarium er namelijk een halve dag zo uit:

Nu is dit het beeld van bovenaf in mijn filter, volgens mij moet het water hierin toch veel hoger zijn? Het lijkt wel alsof de pomp het filter gewoon leeg zuigt...

Maar wat zit er in de bak?
Rechtsvooraan staat nu de Vallisneria natans, achteraan Vallisneria spiralis, en links volgens mij een Echinodorus. Verder vooral veel javamos. Rechts op het hout wil ik nog javavaren o.i.d. binden en links tussen de 'Echinodorus' en het filter een hoge fijnbladerige plant (adviezen worden gewaarderd).

Het visbestand bestaat momenteel uit:
16-18 Rasbora Galaxy
10 Corydoras albino
8 Corydoras trillineatus
8 zilver bijlzalmen
Minimaal 50 Crystal Red garnalen
10? Anentome helena's
2 Gastromyzon punctulatus

Om een of andere reden heeft tinypic besloten een aantal foto's te kantelen.... 🙁

Dat het filter niet vol staat, kan door vervuiling in de instroom zijn.

Wat ik zie,is een Vuil filter.

Het pompje pompt het sneller uit ,dan dat erin gaat.

Ook geen wonder, vind dat je een erge stoffige bak heb.
Daardoor zit het filter sneller vol.

Maak die vaker schoon.
Zuig de bodem ook af, met een Sera buis, en slang.

en Water verversen, laat het niet zo in de bak stromen, dan wervelt het vuil op.

Gebruik je emmers? Stop daar dan mee, en gebruik een slang. met sproeier op het eind.
wordt het beter verspreid.

Probleem is een beetje hoe schoon ik het filter ook maak, het blijft gebeuren...
Ik gebruik inderdaad emmers, zal het eens met een slang gaan proberen. En maak dan meteen komend weekend de watten nog wel een keer schoon, wie weet lost dat samen dan wat op..

Bodem zuig ik wel vaak af met de gewone slang, is dat niet goed genoeg?

Onderstaand even een testje om anders te uploaden, zo te zien werkt het, vanaf nu alleen nog maar 'horziontale' foto's maken dus 🙂
388572hardloper_0_85_aquariu.jpg

Tijd voor een update 🙂
Het linker stuk hout inclusief mos heb ik uit de bak gehaald, heb het mos verwijderd van het hout en in een los bakje gedaan.
Omdat ik al wel het vermoeden had dat hier eitjes in konden zitten heb ik een paar dagen later het eens grondig ge�nspecteerd.

En wat bleek? Ik vond een jonkie!
154233hardloper_0_85_2015_jun.jpg

474444hardloper_0_85_2015_jun.jpg

Nu dacht ik eerst dat het een Rasbora galaxy was, maar na die laatste foto gezien te hebben denk ik misschien toch een Corydoras?

Verder heb ik goed naar Bertus geluisterd en eens goed een deel van mijn bodem schoon gemaakt! Daar zijn de Cory's zo te zien wel blij mee 🙂 Ben begonnen met het grote gedeelte vooraan. Ga niet meteen alles schoonmaken i.v.m. de bacteri�n.
197828hardloper_0_85_2015_jun.jpg

Beetje bij beetje wordt mijn bak steeds schoner. Zullen de garnalen ook blij mee zijn! Afgelopen week al 20 stuks verkocht, en ik wil er nog meer uit doen. Daarna ga ik wat nieuw bloed halen met wat mooiere garnalen, vooral de grotere exemplaren die ik nu heb zitten zijn aardig rood en wil toch wat meer wit erbij.
837515hardloper_0_85_2015_jun.jpg

849558hardloper_0_85_2015_jun.jpg

298847hardloper_0_85_2015_jun.jpg

Afgelopen week heb ik er ook Hygrophila polysperma in gezet, die slaat meteen goed aan! Verder komt er als het goed is binnenkort ook Pogostemon erectus in en javavaren. Heb nog genoeg te doen komende weken!

Zal vanavond eens kijken of ik nog een totaal plaatje er op kan zetten want het lijkt totaal niet meer op wat het was. Maar eerst moet de mist nog even op trekken.

Ziet er al mooi uit hoor! Gaat dat goed tussen de garnalen en de vissen? Normaal zie je crystal red alleen in een speciaalbak, dus leuk om ze een keer in een gezelschapsaquarium te zien 🙂

Ik heb ook een hoekbak gehad! Heb hem uiteindelijk weggedaan omdat ik de indeling nooit naar mijn zin kreeg. Soms heb ik er een beetje spijt van... .

Begonnen met 20 Crystal Reds en er zitten er nu denk ik zo'n 150 in Biologist, ja dus 😛
En Joshua ik vind het ook behoorlijk lastig, maar deze paste hier goed in de woonkamer vandaar dat ik een hoekaquarium heb genomen.

Net nog 3 bijlzalmen toegevoegd die ergens anders met zijn 3en in een verkeerde bak zaten. Ze lijken zich te vermaken met de rest 🙂

Dat lijkt me inderdaad goed ja 😀 heb getwijfeld of ik crystal red in mijn bak wilde maar zag ze eigenlijk nooit in gezelschapsbakken. Nu ik zie hoe ze het bij jou doen ga ik toch weer twijfelen. Zijn echt prachtige beestjes

Ligt er natuurlijk wel aan welke andere vissen je er in hebt h�.

Heb net de overzichtsfoto's gemaakt. Van voren, van links en van rechts.
356318hardloper_0_85_2015_jun.jpg

162947hardloper_0_85_2015_jun.jpg

875547hardloper_0_85_2015_jun.jpg

De trili's wouden zo te zien graag op de foto:
183154hardloper_0_85_2015_jun.jpg

941693hardloper_0_85_2015_jun.jpg

En nog een garnaal op het door de stroming schommelende blad.
473623hardloper_0_85_2015_jun.jpg

Kan iemand aan het jonge visje hierboven zien welke het is?

Lijkt me sowieso een Corydoras. Gezien de kleur is het denk ik geen Albino, dus dan blijft volgens mij de Trillineatus over! Heb je er meer gespot?

Nee niet meer gespot, Albino kan ook haast niet want die zitten er nog maar een paar dagen in.

Van de Trili's heb ik al eerder eitjes gehad en deze apart laten opgroeien, helaas hebben ze het nooit langer dan 10 dagen volgehouden..., maar ik heb geen idee waar ze nu dan de eitjes plaatsen 😛 Laatste maanden geen eitje meer gezien...

Leuke bak hoor...

Ik heb 15 panda's maar ook nooit eitjes gezien ;(

Ik heb zojuist er een aantal eitjes van de Cory's uitgevist. Gaan lekker in het mos in het drijvende bakje. (mocht iemand een net-breeder hebben liggen die niet gebruikt wordt houd ik me aanbevolen)
Ik kom ook best veel doorzichtige eitjes met een kleine witte kern tegen, weet iemand waar deze van zijn? Ik vermoed de helena's maar weet het niet zeker...

Nee ik heb alleen Helena's...

Dit potje heb ik vanmiddag uit het aquarium gehaald en daar zitten er 2 op, weet niet of het goed zichtbaar is? Het witte puntje zat wel wat meer in het midden dan dat het nu zit.

739938hardloper_0_85_2015_jun.jpg

748835hardloper_0_85_2015_jun.jpg

Gisteravond weer 8 Cory eitjes gevonden! Er zit inmiddels al veel leven in het drijvende bakje met mos. 🙂
Ik denk dat ze vanaf 1,5cm grootte ofzo al wel weer in de volwassen bak kunnen, aangezien ik niet echt grote 'jagers' heb?

Ik ga ervan uit dat bovenstaande eitjes toch van de Helena's zijn.

Verder is de Pogostemon erectus van Abel goed aangekomen en staat inmiddels in de bak!
491767hardloper_0_85_2015_jun.jpg

De Hygrophila polysperma kan inmiddels al een snoeibeurt gebruiken 😛

Vanmiddag mijn groepje Galaxy's en Trili's nog een beetje uitbreiden 🙂

Gisteren 50 garnalen weggebracht, en in ruil daarvoor een aantal Galaxy's en Trili's terug gekregen:
212843hardloper_0_85_2015_jun.jpg

En vandaag weer 40 mooiere garnalen gehaald. Zo te zien hebben ze het naar hun zin in de bak.
696318hardloper_0_85_2015_jun.jpg

776111hardloper_0_85_2015_jun.jpg

468682hardloper_0_85_2015_jun.jpg

472363hardloper_0_85_2015_jun.jpg

685283hardloper_0_85_2015_jun.jpg

Zag net in het bakje jonge trili's al een grotere van zo'n cm groot zwemmen. Geen idee hoeveel er nu in zitten aangezien ik ze zoveel mogelijk met rust wil laten dus het mos lekker op ze laat zitten.

Garnaaltjes zien er prachtig uit hoor! Mag ik vragen op welke pH je ze houdt?

Kraanwater 😛
Heb eerlijk gezegd nog geen testset..., staat samen met Javavaren en nog wat meer Galaxy's nog op het verlanglijstje 😉

Zien er mooi uit hoor. Heb je die partikulier gekocht??
Hier in de buurt kom je niet vaak cr s tegen namelijk.

Ja particulier, als ik ze hier in de winkels wil kopen betaal ik minimaal 4x zoveel... Pas bij de intratuin in Almelo heb ik ze zelfs zien zitten voor �12

Dan had je geluk want hier in de omgeving worden ze niet vaak aangeboden vind ik.

Heb mijn bak in Heerde staan, en daar is best veel aanbod.
Ben je er naar op zoek dan? Over een paar maand hoop ik er weer zo'n 150-200 in de bak te hebben 😛

Oh, op die manier. Ik heb nu na lange tijd ook een groep in een nano van 22 stuks en daar heb ik al 31 kleintjes bij en nog 4 met eitjes. Nu gaat het gelukkig goed maar de oude groeop had veel uitval 2 jaar terug en de jongen gingen ook snel dood. Toen ben ik even gestopt dus met de garnalen.
Maar ja, nu gaat het lekker en de jongen doen het prima verder.
Het zijn leuke beestjes maar vaak zie je dat hele groepen zomaar omvallen door een onbekende reden.

Pogostemon deed het niet zo goed voor de pomp en heb ik verplaatst. Verder heb ik drijfplanten erin gedaan, alleen zijn ze niet zo best met de post overgekomen... Wortels zjn een bruine massa geworden, toch maar in de bak gedaan in de hoop dat het bij trekt. Het zou Limnobium zijn, maar twijfel sterk of het niet Salvinia is 🙁

De galaxy's lijken er wel blij mee te zijn en komen nog meer tevoorschijn.
FyHHWOyni5jGHrZX9-kP4cHGKt_uIU4Y.jpeg

Verder zit ik eraan te denken om de zilveren bijlzalmen te vervangen door gemarmerde, volgens mij zijn de 2 gemarmerde die ik erin heb zitten de kleine variant. Deze gedragen zich rustiger dan de zilveren en dat vind ik beter in mijn bak passen.

Inmiddels Pistia stratiotes ontvangen van W0uter, waarvoor dank!
988225hardloper_0_85_2015_jun.jpg

636843hardloper_0_85_2015_jun.jpg

Bak is nog steeds erg rommelig door o.a. alle Salvinia die ik blijf terugvinden..., langzaamaan schiet het schoonmaken op. Ook wat filterwatten in mijn filter gedrukt. Helaas zijn de jonge trili's wel allemaal gaan hemelen.

Jammer van de jongen maar dat overkomt je gewoon soms.
Hoe gaat het met de garnalen??

Ja baal er wel van dat ik ze nog nooit helemaal groot heb kunnen brengen.

Garnalen zwemmen/lopen vrolijk rond. Zitten nog steeds wel wat c-tjes tussen die nog wel weg mogen.
Binnenkort maar eens foto's maken van de hele bak.

Maar weer eens een update! Bak draait goed alleen vond mijn garnalen nog erg rood daarom afgelopen zondag 20 Snow-white garnalen erbij gehaald.
698113hardloper_0_85_2015_novembe.jpg

393729hardloper_0_85_2015_novembe.jpg

Er hoort natuurlijk wel een overzicht bij zo'n update:
Rechts
747925hardloper_0_85_2015_novembe.jpg

Links
912953hardloper_0_85_2015_novembe.jpg

Heb zondag ook javamos gekocht, wat bij mij weer eens dood is gegaan, maar ook dit mos begint alweer bruine plekken te tonen..., weet iemand hoe dat kan?
942149hardloper_0_85_2015_novembe.jpg

De Corydoras albino zien er niet zo albino meer uit achter zo'n vieze ruit, tijd om schoon te maken vandaag of morgen!
616366hardloper_0_85_2015_novembe.jpg

Verder ben ik niet zo tevreden over de hygrophila polysperma links, weet iemand een leuke plant om deze te vervangen? Liefst iets fijnbladerigs waar de Galaxy's en de garnalen in kunnen gaan zitten. Voeg overigens geen CO2 toe!

krijgt het mos voldoende licht?? Het stelt weinig eisen want wij hebben het in de garnalenbakken waar we niks toevoegen aan het kraanwater.

Er hangen 2 lampen bijna recht boven, en de stroming gaat er ook doorheen... Ik vind het lastig om er zelf een oorzaak aan te geven, want de rest van de planten doen het allemaal wel goed.

De javavaren staat niet in de grond en voldoende stroming door de wortels heen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan