Wat is er nieuw

Shubunkin speelt voor dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter lisanneamber
  • Startdatum Startdatum
L

lisanneamber

Guest
Hallo allemaal,

Ik had bij de dierenwinkel een sluierstaart gekocht. deze had rode ontlasting, en licht rood gekleurde kieuwen. Als 'treatment' heb ik steeds de water waardes gecontroleerd en bij het verschonen van de bak (toen dagelijks) steeds 2/3 verschoond. De sluierstaart was dus al in rotte conditie toen ik haar kocht maar ik heb haar wel ook even in de vijver gehad, en daarna (2 dagen ) overgeplaatst naar het aquarium. een paar dagen geleden heb ik ook mijn shubunkin uit de vijver gehaald en in een bak van 100x80x80 cm gezet, de reden hiervoor was dat het arme beestje steeds voor dood speelt en ik dit toch even in de gaten wilde houden.
De sluierstaart trof ik gisteren levenloos op de bodem aan.
En mijn eerste, en dus wel geliefde, shubunkin ligt nu steeds op haar zij op de bodem, en als ik dan kijk vrees ik dat het gebeurd is. maar tot mijn grote verbazing komt ze dan richting het glas zwemmen en laat zich dan weer zinken.
Zij heeft ook last van licht rood verkleurde kieuwen en eet niet. ontlasting blijft uit dus ik kan niet checken of dit ook rood is.

De dieren winkel is morgen pas open dus dan kan ik medicijnen halen.
Ik zat te denken aan Esha2000, en ik wil de shubunkin pas weer uit zetten als zij gezond is.
ik had een paar vragen:

- Is Esha2000 een goed middel?
- Wat kan ik tot morgen doen voor de vis?
- moet ik haar in quarantine blijven houden?
- was de sluier al ziek bij de dierenzaak? want ik heb goede nitrietwaardes in de vijver en het aquarium
- elke dag verschonen ok?
- is dit de rode kieuwen ziekte?

p.s Ja ik heb me al wel ingelezen maar ik vind sommige artikelen zo vaag dat ik het besloot hier te vragen.

Tja, misschien vind je dit een raar antwoord, maar je hebt een miskoop gedaan, en als de vis zo slecht eraan toe is, zou ik verder lijden besparen.
Lief dat je de vis een kans wil geven, maar ik ben bang dat je een gevalletje hopeloos hebt gekocht.

ps: hou de rest van je vissen in de gaten waar die bij gezeten heeft, het kan dat de vis iets besmettelijks bij zich heeft, en straks je hele vijver besmet is 🙄

Daar was ik dus ook al bang voor, met de andere goudvissen gaat het gelukkig tot nu toe uitstekend!
ik zal ze verder nog wel in de gaten houden en mijn shubunkin uit haar lijden verlossen..

Toch bedankt!

Graag gedaan, een wijs besluit denk ik 😉

Rode kieuwen zijn normaal hoor. Als ze niet rood zijn zou ik me pas echt zorgen gaan maken.

Maar het gedrag van mijn shubunkin en de dood van de sluier vlak daarvoor baart me wel ernstige zorgen.
De shubunkin ademt ook zwaar/snel terwijl de andere visjes normaal ademen.

Esha2000is een van de slechtste middelen. Vanaf 1970 is de samenstelling al hetzelfde, en vrijwel alles is resistent voor Esha2000.

Oh oke!
Ik had op andere forums gelezen dat het echt had geholpen dus ik dacht misschien is dit wel het proberen waard.
Maar mocht ik in de toekomst problemen hebben dan weet ik dat ik dus geen geld hier aan hoef te verspillen

Nog even een update!

Ik merkte vanmiddag toen ik een eind aan het lijden van de shubunkin een einde wilde maken dat er verbetering in het zwemmen zat. Ze maakte meer een soort van hupsjes, alsof haar lichaam te zwaar was voor de kracht van haar vinnen.
Ik heb toen ook op dit forum iets gelezen over een zout water bad.
Momenteel zit ze nu in haar 2e badje van vandaag en ze gaat echt super vooruit!!
Ze zwemt en eet weer 🙂
Nog helemaal de oude is ze niet, en ik hou haar dus nog een tijdje in quarantaine.
Maar ze lijkt al weer gelukkiger en zwemt in ieder geval weer rond! haar rug vin staat ook weer rechtop, en haar ademhaling is vele malen rustiger dan vanochtend, de roodheid van de kieuwen is er nog wel maar dat heeft even tijd nodig denk ik.

Ik ben super blij, en heb een gevoel dat ik haar toch van de ondergang heb kunnen redden!
ik kijk het nog eventjes aan en ga nog even door met de zoutwater badjes

Nou, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, hahaha, wie weet, hou ons op de hoogte, leuk als de vis het toch zou gaan redden en dat je het dan niet snel opgegeven hebt.
Het leek toch echt op een gevalletje hopeloos 😉

Oke, we zijn al wat dagen verder en de vis heeft zich afgelopen dagen goed gedragen.
Alleen toen in vanmiddag weer thuis kwam uit college dacht ik tot mijn grote terleurstelling dat de vis toch had opgegeven, ze ligt weer onderin de bak maar dit keer niet op haar zij en ik dacht dat ik de kieuwen niet meer zag bewegen.
Maar haar mondje bewoog nog wel.
ik wilde haar eruit vissen tot en een definitief een einde maken aan het beestje tot ik zag dat de kieuw aan de andere kant wel degelijk beweegt.

Ik hield haar even voor een halfuur in de gaten en ze begon wel te zwemmen en ze eet ook gewoon nog steeds. de rode kleur is aanzienlijk weg getrokken en ze zien er weer gewoon uit als toen ik haar kocht.

De kieuw aan haar linker kant is gezwollen en beweegt alleen als ze actief zwemt, maar ze zwemt maar voor een kleine 10 minuten actief en daarna gaat ze 5 minuutjes liggen enzovoort.

De vis heeft verder gezonde kleuren en haar vinnen zien er goed uit. Alleen op het einde van haar staart vin zit een klein wit waasje.

Is zij nog steeds ziek?

ik durf haar inieder geval nog niet in de vijver te laten zwemmen omdat ik bang ben dat ze de rest kan aansteken

Water waardes zijn gestest en ik kan geen afwijkingen vinden. De temperatuur is nog steeds het zelfde als anders, het enigste wat is veranderd is dat ik de zoutbadjes ben gaan afbouwen

Kan het trouwens zo zijn dat mijn shubunkin, aangezien ze minimaal in groepen van 5 gehouden moeten worden dat ze zich nu niet ernorm eenzaam voelt en dat ze daarom een beetje depressief gedrag vertoont?

In mijn vijver heb ik 10 shubunkins, en nu dus nog 9.

Maar deze is met 6,5 cm wel echt een kleinere, ik weet niet of ik er 4 andere bij kan doen.
Ze heeft wel een paar uurtjes met een sluier gezeten omdat ik dacht dat dit wel kon in een aquarium, maar ik las op dit forum dat dit absoluut not done is, dus die heb ik er weer uitgehaald.
Ze leek wel gelukkiger toen ze een vismaatje had, maar die sluier is natuurlijk wel lomper, dikker en ik weet niet of dit na een tijdje bedreigend kan overkomen ofzoiets.

Het is eigenlijk niet slim om andere vissen bij zieke vissen te zetten.
Ik zou de vis gewoon alleen laten zitten tot hij/zij weer beter is.

Groet,

Willem

Zal ik doen!

Bedankt Willem!

Ik heb de zoutbadjes nog doorgezet, en de vis leek haarzelf weer op te pakken.
Ze zwom weer, at weer en leek weer helemaal de oude.
kieuwen weer normaal, en het 'witte vlekje' op de staartvin was een belletje (te bezorgd? haha)

Ik heb haar gister in het mooie weer een uurtje weer laten wennen aan de vijver en de visjes die er in zitten, zodat het niet na een ruime week een te grote overgang was.

Ik liet haar los en ze was het gelukkigste visje dat ik ooit heb gezien.

Vanochtend heb ik haar helaas levenloos aangetroffen..
ik heb de waterwaardes gemeten om te kijken of het daar aan kon liggen maar daar is niks mee aan de hand.
Ik denk dat het beestje te veel stress in een keer heeft gekregen. (wat ik niet had verwacht met het laten wennen, en in het vijverwater dus geen 2 compleet andere wateren)
Ze is wel de kleinere shubunkin van het stel, en mijn vader zei dat het leek alsof ze een beetje werd opgejaagd.

verstoten van de groep misschien?

Iniedergeval heb ik kunnen zeggen dat ik alles voor het beestje heb gedaan, maar dat ze helaas alsnog naar de eeuwige watervallen is.

Ik wil toch nog even zeggen dat ik jullie wil bedanken voor de tips!

Ja, als een vis zwak of ziek is, is de natuur soms hard, en wordt zo'n vis niet geaccepteerd, zo hersteld de natuur zich zelf weer.
Jammer, maar wel de natuurlijke weg. 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan