Wat is er nieuw

Sjoerds 120x40 Aquatlantis Splendid Ultra

Lid geworden
19 september 2026
Leeftijd
49
Hoera, we pakken de hobby na jaren weer op! Hier een eerste foto van het nog lege aquarium.

Bijlagen

• 20260923_185417.jpg
    20260923_185417.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 10
Mooie bak, ben benieuwd wat je ervan gaat maken 😊.

De instroomopeningen filterbox even veiliger maken voor babygarnalen en minivisjes. Op de shortlist staan onder andere Boraras brigittae.

Bijlagen

• 20260923_201214.jpg
    20260923_201214.jpg
    3.2 MB · Weergaven: 6
Mooi, maar dat binnenfilter zou bij mij heel snel in de kliko komen. En vervangen worden door 1 of 2 externe filters

Mooi, maar dat binnenfilter zou bij mij heel snel in de kliko komen. En vervangen worden door 1 of 2 externe filters
Ik kan altijd nog switchen van filtersysteem, ik ga hem niet vastkitten. Nadelen zijn dat hij veel plaats inneemt en dat hij mogelijk niet superveilig is voor de allerkleinste dieren. Ik vind het wel een fijn idee dat het water in de bak blijft en dat ik niet meteen zelf techniek hoef toe te voegen.

Ik ben ook gewoon begonnen met alles wat bij het aquarium zat (intern filter, thermostaat, lampen) en zonder extra's (geen co2). Het is lekker makkelijk als je je niet teveel in de techniek wilt verdiepen, niet meteen honderden euro's extra uit wilt geven en gewoon wilt beginnen. Bij de grote fabrikanten is het ook allemaal best goed doordacht; als je niet al te moeilijke planten en vissen neemt kom je er prima mee toe. Roostertje voor het filter zetten heb ik ook meteen gedaan.

Morgen komt de onderlegmat voor onder de bak. Ik las in de handleiding dat dat wordt geadviseerd door Aquatlantis ondanks dat het een aquarium met frame is. Tsja dan zal het wel. Er zit ook een heel klein kiertje tussen het aquarium en het bovenblad van het meubel in één hoek (niks is perfect) dus dat wordt dan ook meteen gecorrigeerd. Na het plaatsen van de mat kan ik aan de slag met de bodem en hardscape, en dan gaat ie rustig indraaien met de eerste paar plantjes.

Morgen komt de onderlegmat voor onder de bak. Ik las in de handleiding dat dat wordt geadviseerd door Aquatlantis ondanks dat het een aquarium met frame is. Tsja dan zal het wel. Er zit ook een heel klein kiertje tussen het aquarium en het bovenblad van het meubel in één hoek (niks is perfect) dus dat wordt dan ook meteen gecorrigeerd. Na het plaatsen van de mat kan ik aan de slag met de bodem en hardscape, en dan gaat ie rustig indraaien met de eerste paar plantjes.
Dat staat inderdaad in hun generieke manual op pagina 14 (NL)
https://www.aquatlantis.com/en/downloads/AQUARIUM_LED_operating_manual

In hun catalogus zie je pas voor welke bakken deze worden meegeleverd
https://www.aquatlantis.com/en/support/catalog

Aquatlatis heeft dus ook volglas bakken (Kubus serie) die niet in een frame zitten waarbij deze worden meegeleverd.
INCLUDED Carpet Shock Absorber
IMG_1004.jpeg

In de catalogus zie je dus niet dat voor jouw Splendit een onderlegger wordt aanbevolen, het zal zelfs nadelig zijn en garantie uitsluiten

Overigens zie je deze grote matten ook niet meer op hun site staan
https://www.aquatlantis.com/en/products/equipments

De kleine speling zal verdwijnen zodra de bak gevuld wordt (dat had ik en vele anderen ook), de bak is enigszins flexibel om dit op te vangen, tenzij er een grote productie/plaatsing/montage fout zit in het meubel.

Laatst bewerkt:
De kleine speling zal verdwijnen zodra de bak gevuld wordt
Probeer de bak tijdens het vullen zo vroeg mogelijk op de juiste plek te houden/centreren en niet onbedoeld verschuift, als er al enkele centimeters water in zit gaat dat al moeilijker of helemaal niet meer.

Mijn bak had ik rechts gelijk met het meubel gehouden en gevuld, later zag ik dat er links 1 mm kastbreedte over was, had dus liever aan weerskanten 0,5 mm overgehouden
(is natuurlijk niet erg en valt zelfs niet eens op - als je het niet weet)

Laatst bewerkt:
Dank voor het advies! Ik ga hem dan zonder mat gebruiken. Fijn, zo'n forum!

Nog een tip (ik had nog aquarium-kit over na het plaatsen van vaste aquarium-achterwand)
Daarnaast heb ik alle naden in meubel en legplanken afgekit zodat een eventuele water lekkage/morsen geen schade kan aanrichten.

1000022705.jpg

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan