Wat is er nieuw

Sluierstaaatgoudviseen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Christiaanvee
  • Startdatum Startdatum
C

Christiaanvee

Guest
Hoi Ik heb een aqarium van 126 liter Met een pomp en een verwarming en 2 plantjes ik heb er nu 2 sluierstaarten in zitten van 10cm ang ik wil er graag 2 nieuwe bij doen kan dat?

Nee want de bak is al erg krap en deze vissen hebben 50 liter per vis nodig.

Nog een aanvulling. Niet alleen 50 liter per vis, maar de maat van het aquarium is net zo belangrijk. Sluierstaarten worden heel erg groot, die kunnen hun kont als ze mooi kunnen uitgroeien in je bak, niet meer keren.

Ik schat in dat ze in jouw bak niet eens tot hun volle potentie kunnen groeien. Hun groei wordt dus geremd, maar de organen groei wel door. Dit soort sluiers zijn doorgaans geen lang leven beschoren.

Voor sluiers moet je denken aan een bak van minimaal 100 cm lang, en een heel consequent verversingsbeleid, en een flink filter.
Beter nog een bak van 120 cm lang. @Giebeltje kan jou er zeker meer over vertellen.

Zo groot worden sluierstaarten als z egoed gehuisvest wordne, dus nee meer vissen past niet
sluierstaart.png

Hoi Ik heb een aqarium van 126 liter Met een pomp en een verwarming en 2 plantjes ik heb er nu 2 sluierstaarten in zitten van 10cm ang ik wil er graag 2 nieuwe bij doen kan dat?
Hoi Christiaan,

Leuk dat je twee sluierstaarten hebt en je groep groter wilt maken, maar daar is je bak niet geschikt voor.

- Sluierstaarten zijn koudwatervissen, die zich het prettigst voelen bij een temperatuur tussen de 15 en 25 graden. Kamertemperatuur dus, je verwarming heb je niet nodig.

- Sluierstaarten kunnen flink groot worden, zoals de foto hierboven al laat zien, en voor twee sluiers is 126 liter eigenlijk al te krap. Je moet namelijk de rest van je inrichting zoals bodem en planten van de totale inhoud aftrekken, en dan houd je uiteindelijk minder dan 50 liter water per vis over. Dat betekent te veel vervuiling op te weinig water, want sluierstaarten poepen en plassen veel. Daardoor komt er te veel ammoniak en nitriet in het water. Dit is giftig voor je vissen, hun weerstand gaat omlaag en ze worden ziek. Bovendien komen de meeste sluierstaarten uit grote kwekerijen in Azie of het Midden-Oosten, waar ze met miljoenen tegelijk gekweekt worden en vaak al vanaf hun geboorte met een bacterie of virus besmet zijn. Dat komt tot uiting als de vissen te klein gehuisvest zijn, dit leidt nl. ook tot stress, wat ook de weerstand verlaagt.

- Zoals je hierboven hebt gelezen moeten sluierstaarten over voldoende vers water beschikken, en dat water moet voldoende gefilterd worden. De meeste dierenwinkels verkopen filters bij hun bakken die wel voldoen als je een paar guppies hebt, maar absoluut niet bij sluierstaarten.

Wat nu te doen?

- Zorg in ieder geval voor een grotere bak (zelfs voor de twee vissen die je al hebt )minimaal 200 liter en 100 cm breed, maar nog beter is 240 liter en 120 cm breed. Daar zoek je een of zelfs twee grote filters bij, liefst extern, twee keer zo groot als je zou verwachten.
(Ik heb zelf een 200 l bak, die in mijn kast ingebouwd staat met 2 Fluval U4 interne filter en een Eheim Powerhead luchtpomp, en daar zwemmen 2 sluiers en 1 ancistrus in, meer kan niet).
Er zijn vaak leuke bakken te vinden op Marktplaats of op dit forum in de rubriek "Aangeboden".

-Ga vooral heel veel lezen over sluiers. Ze zijn echt leuk, maar bepaald niet de gemakkelijkste vissen. Leesvoer genoeg hier op dit forum...

De 126 liter was met alles er al afgerekend maar zit er ook nog een mogelijkheid als ik er 2 corydoras bij doe of niet

Corydoras is een warmwatervis en een scholenvis die het liefst met minimaal 10 stuks (minimaal) gehouden worden en dat gaat gewoon niet in een koudwaterbak

Oke dan weet ik dat bedankt iedereen

En nog een aanvulling: ik heb mijn corydoras verhuisd omdat sommige hongerige sluiers alles proberen op te eten, en als dat toevallig een cory is, verdedigt die zich met zijn gifstekels. Niet zo gezond voor sluiers en voor cory's...

Die 126 liter, daar kan dus behalve die twee sluiers echt niets meer bij (maar wel een kingsize filter).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan