Wat is er nieuw

Sluierstaart buikwaterzucht

• Onderwerp starter Onderwerp starter Matthijskebab
  • Startdatum Startdatum
M

Matthijskebab

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb (vermoed ik) een sluierstaart met buikwaterzucht. De schubben zijn wat opgezet en de vis is inactief en eet bijna niet meer (terwijl het eerst de actiefste vis van allemaal was). Ik heb een foto toegevoegd waarin ik heb geprobeerd om de schubben zo goed mogelijk zichtbaar te maken.

Wellicht kunnen jullie aan de foto zien of dit inderdaad om buikwaterzucht gaat (of iets anders) en tips geven over een mogelijke behandeling.

Ik heb mijn aquariumspeciaalzaak gemaild en die geven aan dat ik moet behandelen met Bactopur Direct, ook om besmetting te voorkomen. Ik las op internet dat Buikwaterzucht in veel gevallen niet besmettelijk is, dus ik vraag me af of dit klopt...

Heeft iemand tips voor mijn vis en mij?

2cwtmyh.jpg

Dat lijkt wel op het begin van buikwaterzucht. Je kan 'm in quarantaine zetten met 7 gram zout per liter water en de temperatuur op 23 graden. Zie je na 2 weken geen verbetering dan zou ik 'm laten inslapen.

Kan je wat meer vertellen over de leefomstandigheden van de vis? Hij is erg mager en vergroeid.

In quarantaine zetten wordt denk ik lastig. Mijn andere bakje is 10 liter en dat is zeker niet genoeg voor zo'n vis. Misschien dat ik ergens een bakje van 50 liter kan scoren... Dat is in ieder geval al ietsje beter.

De huidige bak is 80*50*50 (officieel te klein) en ze zitten er met 4 in totaal in. Voordat ik deze bak had zaten ze met z'n vieren in een bak van 20 liter, dus dat was helemaal foute boel. De temperatuur is 22 graden, water hardheid is 5-6.

Heb je nog meer info nodig over de leefomstandigheden?

Waaraan kun je zien dat de vis vergroeid/mager is dan? Want ik vond 'm er altijd mooi (en dikkig) uit zien qua vormen, maar misschien is dat omdat ik nog nooit een 'goede' sluierstaart heb gezien.

Hoeveel en hoe vaak ververs je? Welke filter gebruik je?

Sluierstaarten horen een dikke buik te hebben. Jouw visje ziet er meer uit als een gewone goudvis en zelfs voor een gewone goudvis zou die mager zijn. Dat hij vergroeid is zie ik aan het oog dat te groot is voor de kop en de te lange vinnen. In de borstvinnen zit een knik, dit is een teken van ernstige vergroe�ng. De vinnen zijn zo lang dat de vis ze niet recht kan houden.

Er zijn op dit forum veel topics van forumleden te vinden waarin goede, gezonde sluierstaarten te zien zijn.

Ik ververs ��n keer per week ongeveer 1/3 van het water. Ik heb de JBL e901.

Heb je tips om (mocht de vis genezen) hem dikker te krijgen? Voeren doe ik zoveel als ze op kunnen binnen een paar minuten en dat wissel ik af met diepvriesvoer of levend voer.

Zou de oorzaak van de vergroeiing de vorige kleine bak zijn? Of zijn hier nog andere oorzaken van?

Dat de vis zo vergroeid is komt door overbevolking, te weinig verversen (niet alleen in de vorige bak) en een tekort aan voedsel. Met deze bezetting zou ik 2x per week 50% verversen.

Je voert ze 1x per dag? Jonge vissen uit de winkel mogen gerust 5 a 6 keer gevoerd worden. Als ze volgroeid zijn volstaat 2 a 3 keer per dag.

Ik heb inmiddels een aquarium voor de quarantaine gevonden. En een domme vraag, maar welk soort zout moet ik toevoegen? Gewoon keukenzout (met of zonder jodium) of speciaal zout uit de aquariumwinkel? En zou jij eerst het zout toevoegen aan het water en vervolgens de vis er langzaam aan laten wennen of de vis in quarantaine zetten en vervolgens langzaamaan het zout toevoegen?

Bedankt voor je tips m.b.t. de verversing en voeren, ik zal vanaf nu 2x per week 50% verversen en 2-3 keer per dag gaan voeren.

Super! :thumbs:

Keukenzout zonder jodium is prima. Ik gebruik AH basic (voorheen Euroshopper) zout. Bouw het zoutgehalte langzaam op. Je kan de bak alvast klaarzetten met 2 gram per liter (eerst goed laten oplossen in warm water), als het water de temperatuur van je hoofdbak heeft zet je de vis erin. Vervolgens kan je de temperatuur wat opvoeren. Morgen maak je er 4 gram zout per liter van en overmorgen 7 gram. Heb je een filtertje zodat het water in beweging blijft? En een verwarming?

Vergeet niet dat het water in de quarantainebak regelmatig ververst dient te worden. Voer ook spaarzaam zodat het water niet te snel vervuilt (1x per dag).

Je bent er op tijd bij dus je visjes heeft een kans. Gewoonlijk zijn vissen al te ver heen om er wat aan te doen.

Helaas was de vis dood toen ik thuis kwam. Blijkbaar was ik er toch niet op tijd bij.

In ieder geval weet ik nu dat ik het niet goed deed en kan ik nu de verzorging voor de resterende vissen aanpassen.

Heel erg bedankt voor je hulp en tips Jones!

Jammer zeg, dan was het toch verder gevorderd dan ik dacht. 🙁

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan