Wat is er nieuw

Sluierstaart in vijver of hulp bij onderhoud aquarium

Gelukkige sluierstaart

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2023
Hallo,

Ik had twee sluierstaarten, helaas is één overleden. Ik overweeg de overgeblevene te herplaatsen, omdat het werk teveel voor me is. Met name alle slangen schoonmaken wat eraan zit te komen. Iemand heeft plaats in de vijver, maar ik hoor dat dit niet goed gaat:

- te koud in de winter
- te zwak voor andere vissen

Andere optie is er toch 2 of 3 bijnemen. maar dan zoek ik hulp bij het onderhoud van het aquarium. Zijn er mensen op dit forum die dat (tegenbetaling) doen?

Misschien eens contact opnemen met @Giebeltje ? Die is net een sluierstaart verloren en heeft dus mogelijk ruimte voor de jouwe?

Mag ik vragen hoe groot de bak is en wat je woonplaats is want dat wil men vast graag weten.

Ik probeer ook nog even de andere optie: hulp bij het onderhoud. Mijn zoon wil de vis houden. Helpt ook bij de wekelijkse beurt, maar het groot onderhoud is teveel.

Helpt ook bij de wekelijkse beurt, maar het groot onderhoud is teveel.
Mag ik vragen wat je onder groot onderhoud verstaat dan want wij hebben ook sluiers en verversen wekelijks de helft en maken de ramen wat schoon en dat is het wel zo ongeveer.
Filter licht uitspoelen doen we om de paar maanden maar dat is ook geen tijdrovende kwestie. Dus wellicht kun je duidelijk aangeven wat onder het groot onderhoud wordt verstaan.

Mag ik vragen wat je onder groot onderhoud verstaat dan want wij hebben ook sluiers en verversen wekelijks de helft en maken de ramen wat schoon en dat is het wel zo ongeveer.
Filter licht uitspoelen doen we om de paar maanden maar dat is ook geen tijdrovende kwestie. Dus wellicht kun je duidelijk aangeven wat onder het groot onderhoud wordt verstaan.
Alle slangen moeten los, bak leeg, slangen schoon of vervangen en witte plastic vernieuw bij klep. TL misschien ook.

Ja ik denk dat je beter hier goed en duidelijk kan beschrijven waar het werk uit bestaat en wat foto s moet bijvoegen want dan weet men waar men aan toe is.
Witte plastic bij klep is wat vaag en waarom de TL vervangen?

Ja ik denk dat je beter hier goed en duidelijk kan beschrijven waar het werk uit bestaat en wat foto s moet bijvoegen want dan weet men waar men aan toe is.
Witte plastic bij klep is wat vaag en waarom de TL vervangen?
De tl is zwakker geworden en op de klep zit wit plastic voor reflectie, is gescheurd en stukken af. Iemand die wil langskomen kan het bespreken. Ben ah werk en moet helaas uitloggen nu.

Misschien eens contact opnemen met @Giebeltje ? Die is net een sluierstaart verloren en heeft dus mogelijk ruimte voor de jouwe?
Nee helaas, ik heb dezelfde dag een jonge Sluier gekocht en die zwemt hier nu bij Pepper in de bak. En gezien het formaat van de laatste is mijn bak echt vol!

Zijn er al reacties op je oproep?

Ik probeer ook nog even de andere optie: hulp bij het onderhoud. Mijn zoon wil de vis houden. Helpt ook bij de wekelijkse beurt, maar het groot onderhoud is teveel.
Mijn bak is 100x40x 60. Ik heb er een overhead sump en twee binnenfilters in draaien. Normaal onderhoud is 60 % waterwissel wekelijks, waarbij ik met een rubber kwastje alle losse troep van de bodem veeg, rotte planten verwijderen en de ruiten schoonmaken. De slang hang ik in de vijver buiten, waar toch geen vis in zit. Daarna koppel ik hem aan de kraan en vul de bak bij. Dit kost mij een uurtje. Groot onderhoud bestaat voor mij uit het om en om in een emmer schoonspoelen van een filter. Niet te rigoureus omdat je anders teveel goede bacteriën verwijdert.

Maar de slangen worden vies van binnen. Hoe doe je dat?

Mijn bak is 100x40x 60. Ik heb er een overhead sump en twee binnenfilters in draaien. Normaal onderhoud is 60 % waterwissel wekelijks, waarbij ik met een rubber kwastje alle losse troep van de bodem veeg, rotte planten verwijderen en de ruiten schoonmaken. De slang hang ik in de vijver buiten, waar toch geen vis in zit. Daarna koppel ik hem aan de kraan en vul de bak bij. Dit kost mij een uurtje. Groot onderhoud bestaat voor mij uit het om en om in een emmer schoonspoelen van een filter. Niet te rigoureus omdat je anders teveel goede bacteriën verwijdert.
Ik heb zand, een rubberkwastje werkt niet. Wij zuigen wat troep van de bodem en ik ververs maximaal 1/3 van het water, begreep dat meer niet mag.
Maar nu is het plastic achter tl aangetast, del eraf gerot. En de slangen zijn vies van binnen.
In het zand zit onderin een laag groen. Is dat wel goed?

Je mag inderdaad gerust meer verversen dan die 30%. Al zou het niet nodig moeten zijn om veel te verversen als je filter groot/goed genoeg is. Je filter is wat de waterkwaliteit stabiel houdt.

En de slangen zijn vies van binnen.
In het zand zit onderin een laag groen. Is dat wel goed?
Zolang je filter goed kan blijven pompen, hoef je niets aan de slangen te doen. 🙂 Wat aanslag in de slangen is normaal. Vaak (als er geen zonlicht op komt) bestaat de aanslag grotendeels uit bacteriën. Dat is gratis filtering moet je maar denken.

En als je de slangen toch een keer moet schoonmaken:
Er zijn bij de aquariumwinkel pijpenragers op een lange flexibele staaldraad: slangenreinigers/ hose brush cleaner.

Bijlagen

• Screenshot_1.jpg
    Screenshot_1.jpg
    6.7 KB · Weergaven: 51
Hoi @Gelukkige sluierstaart
Ik heb voor het gemak even jouw informatie gebruikt voor een berekening.

110 breed, 45 diep, 50 cm hoog
in het noorden (meer info geef ik aan degene die kan helpen
110 x 45 x 50. (lxbxh)
Inhoud = 247.500 dus......
247 liter afgerond..... 245.

Ik heb ook een filmpje erbij genomen. Jouw filmpje.

Alle 3 je topics gelezen.
Aan de inlaatbuis met korf herken ik een Eheim pro filter met mandjes.

Bovenin zit een groffe spons voor het eerste vuil, het voorfilter.

Mijn persoonlijke tip is om eens na te denken over een extra filter als dat kan. Bijvoorbeeld een JBL Cristalprofi 902.

Voordeel is meer capaciteit voor de nuttige bacteriën. Reinig je er eentje dan heb je het ander filter als reserve werkend.

En zo te zien heb je luchtpompje met daarop aangesloten een bruissteentje.

Bijlagen

• 358564-0b2e18b5b875bdb8562269cd230f4dca.mp4
    43.6 MB
Laatst bewerkt:
Klopt! Dat bruissteentje borstel ik af en toe af, alg weghalen voor meer doorlatendheid. Ik ga kijken naar dat andere filter, dankjewel!

De groene aanslag in het zand / tegen de ruit is trouwens ook niet erg, was ik vergeten te zeggen. 👍

@Giebeltje
Handige tip van dat rubberen kwastje!
Buj het aanvullen van het water via de slang, hoe hou je in de gaten of de temperatuur een beetje klopt? Als ik elders info goed begrepen heb is koud water een trigger voor witte stip, maar te heet lijkt me een onaangename schommeling geven?
Dit omdat ik nu met handmatig hervullen waterbakje erg dicht probeer te naderen wat temperatuur is... lees ik steek mijn hand in visbakje en steek hem erna in schoonwaterbakje . niet heel precies dus!
(mijn originele thread is hulpvraag adoptie goudvissen)
thanks vast

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan