Wat is er nieuw

Stabilisatiestang Juwel Rio 240 gebroken

kissakiman

Member
Lid geworden
16 juli 2018
Leeftijd
53
In mijn oude Juwel Rio 240 bak is de stabilisatiestang afgebroken.

Dit is al eens eerder gebeurd, maar toen kon ik nog een nieuwe stang bestellen, dat is helaas nu niet mogelijk zo lijkt het.

Wat nu? Is mijn bak nu ten einde of kan er nog iets aan gedaan worden?

Wie weet een oplossing (buiten een nieuwe bak kopen)?

Balen. Die losse balken lijken ze inderdaad niet meer te verkopen. Ik zocht er laatst ook naar.

Eventueel Juwel een mailtje sturen, kijken wat ze zeggen? 🙂 Misschien hebben ze nog wel wat liggen of kunnen ze je op een andere manier helpen.

Vermoed haast dat zelf een glasstrip inlijmen (i.c.m. eurobracing) niet makkelijk gaat, door de kunststof kap die aan de bak gelijmd is.

is de glasstrip van glas of van PVC.

is de glasstrip van glas of van PVC.
Bij Juwel is het altijd pvc.. kun je geen glas aan vast kitten. Of je moet de hele ombouw eraf snijden en glasstrip inkitten.
Maar dan zit je weer met de lichtkap.

Is hij in het midden gebroken? Of vlak aan de zijkant losgeschoten? Bij het laatste kun je hem misschien opnieuw vast kitten. En als hij in t midden is gebroken kun je hem misschien verstevigen met een stuk pvc wat je op beide stukken vast maakt met kit en schroeven voor extra stevigheid.

Andere mogelijkheden zijn er denk ik niet, en anders wordt het een EOL aquarium.

Het is plastic en door de tijd wordt het poreus en breekt het aan de rand af.

Volgens mij moet het mogelijk zijn om een glasstrip te lijmen tussen de ruiten.
Je water flink laten zakken en dan een glazen strip er tussen kitten.
De kit even uit laten harden volgens advies van het kitmerk/

Succes

Beter om een pvc strip te gebruiken, vandaar mijn vraag onlangs of de bak van glas of wat dan ook was.

Waarom PVC ipv glasstrip kitten tussen voor en achterruit?

Een pvc strip is misschien een door mij gekozen verkeerde benaming, plexiglas strip zou dan beter zijn omdat ik eerder begrepen hebt dat de stabilisatie strip niet van glas is maar van 'een' soort kunststof.

Gezien dit de tweede breuk al is en de leeftijd van deze bak de 20 al aardig is overschreden heb ik de bak maar end of life verklaard. Inmiddels een mooie Vision 260 op de kop kunnen tikken. Inclusief een Oase Biotherm2 600 buitenfilter. Dat lijkt me een mooie stap voor nu.

Wel was het een inruilbak die 'as is' verkocht werd in de staat zoals ie afgeleverd werd. Daar was de prijs dan ook naar. De uitdaging is voor mij om er met het nodige poetswerk een mooie bak van te maken. Hopelijk neemt ie de gezondheid van mijn oude bak vanzelf over. 🙂

Gezien dit de tweede breuk al is en de leeftijd van deze bak de 20 al aardig is overschreden heb ik de bak maar end of life verklaard. Inmiddels een mooie Vision 260 op de kop kunnen tikken. Inclusief een Oase Biotherm2 600 buitenfilter. Dat lijkt me een mooie stap voor nu.

Wel was het een inruilbak die 'as is' verkocht werd in de staat zoals ie afgeleverd werd. Daar was de prijs dan ook naar. De uitdaging is voor mij om er met het nodige poetswerk een mooie bak van te maken. Hopelijk neemt ie de gezondheid van mijn oude bak vanzelf over. 🙂
Verstandige keuze als ik het zo lees. Veel plezier met de nieuwe bak. Kunnen we je project gaan volgen in een fotoalbum?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan