Wat is er nieuw

Telescoopoog ziek?

Nadine Maria

Well-known member
Lid geworden
8 september 2020
Leeftijd
29
Dit is Barry, en Barry hebben we bijna een jaar. Jij zwemt samen met twee andere sluierstaarten in een 180 liter bak.

De twee andere vissen heb ik al zo'n zeven jaar. Het ging onwijs goed en hij was erg energiek. Echter begon hij gisteren al een beetje op de bodem te liggen en zag hij er vandaag gehavend uit. Ben bang dat hij het niet gaat redden

Iemand enig idee wat ik kan doen? De andere twee tonen geen ander gedrag en zijn energiek. Ik heb hem nu even apart gezet, maar ook met hem eruit halen spartelde hij totaal niet boven water. Waterwaardes heb ik net gecheckt.
NO3: 25
NO2: 0
GH:8°d
KH: 6°d
pH: 7,6
CI2: 0

Bijlagen

• IMG-20210825-WA0000.jpg
    IMG-20210825-WA0000.jpg
    19.9 KB · Weergaven: 153
Oei dat ziet er erg slecht uit. :'(

Hoelang rafelen de vinnen en staarten al?

2 opties.

1 behandelen met bactopur direct. Antibiotica. De tabletten NIET de vloeibare bactopur. Of dit hem nog gaat redden is afwachten gezien dit zsm gestart moet worden en deze is al aardig ver heen. Goed beluchten, verversen en geen licht tijdens behandeling.

2 euthanasie. Kop inslaan of afhakken of kruidnagel olie in bakje water dan slaapt hij in.

Maak eens een foto van de andere 2. Bij voorkeur de zijkant zodat ze vinnen en staarten kunnen zien. Mee kijken of deze ook ziek zijn.

Aquarium goed verversen!! je kunt al het water eruit halen zodat de vissen net nog onder water zitten en vullen met vers water zelfde temperatuur van wat erin zat. Vooral niet te koud gaan verversen!! Liever graadje warmer dan kouder.

Succes met de moeilijke beslissing

Bedankt voor je bericht. We gaan toch proberen met de kuur. Hopelijk kunnen we hem toch nog redden. We merkte eigenlijk gisteren pas dag hij wat is gaan liggen, maar toen zagen de vinnen er zeker niet uit zoals nu! Daarom was ik er vrij van geschrokken. We gaan nu de bak dan even helemaal schoonmaken. Ik heb een filmpje bijgevoegd van de andere twee vissen

Oei dat ziet er erg slecht uit. :'(

Hoelang rafelen de vinnen en staarten al?

2 opties.

1 behandelen met bactopur direct. Antibiotica. De tabletten NIET de vloeibare bactopur. Of dit hem nog gaat redden is afwachten gezien dit zsm gestart moet worden en deze is al aardig ver heen. Goed beluchten, verversen en geen licht tijdens behandeling.

2 euthanasie. Kop inslaan of afhakken of kruidnagel olie in bakje water dan slaapt hij in.

Maak eens een foto van de andere 2. Bij voorkeur de zijkant zodat ze vinnen en staarten kunnen zien. Mee kijken of deze ook ziek zijn.

Aquarium goed verversen!! je kunt al het water eruit halen zodat de vissen net nog onder water zitten en vullen met vers water zelfde temperatuur van wat erin zat. Vooral niet te koud gaan verversen!! Liever graadje warmer dan kouder.

Succes met de moeilijke beslissing

Mijn browser en filmpjes is een drama. De oranje ziet er nog goed uit, de witte zal ik vandaag nog even beter bekijken met een andere browser.

Beste kun je even naar gamma/action gaan en speciekuip (voorkeur wit) of curver halen. Die zijn niet zo duur en de telescoop apart daar in doen met 100% vers water en zout tot dat je de bactopur direct in huis heb. Zout helpt wat afremmen.

Bactopur direct kan grote gevolgen hebben op de bacties van je filter die de boel stabiel houd dus in het aquarium liever niet als het niet nodig is.

Afhankelijk hoeveel liter bak je kunt regelen zul je de quaranatine bak veel moeten verversen en de bactopur moeten bijdoseren. Des te meer liter des te beter. Luchtpompje ofzo erin zodat wateroppervlak goed golft (zuurstof). Elke dag of om de dag een 100% schone bak met bactopur totdat je het idee heb dat de vinrot stil staat. Niet verder rafelt. Handig om elke dag even foto te maken zodat je kunt inzoomen en kunt zien of het nog verder rafelt. 1 tablet oplossen in water en in het verse water gooien (geen zout dan meer) 1 tablet is voor 50 liter.

Er zijn ook bactie tabs met hetzelfde goedje maar dan moet de vis nog wel eten.

Succes en ik ga duimen dat het goed gaat komen 👍

Vind de witte ook een twijfel geval gezien de staart. Zijn deze beschadigingen al lang?

Vind de witte ook een twijfel geval gezien de staart. Zijn deze beschadigingen al lang?
Barbara is onze 'bijzondere' vis. Die is eigenlijk altijd al zo geweest, maar ze doet het al zeven jaar goed. Was toen ook langs een aquarium speciaalzaak gegaan met foto's en filmpjes van haar. Vroeger heeft ze helaas in een te kleine bak
gezeten. Ze is niet de mooiste, maar ze is (gelukkig) niet ziek zo ver we weten

Als ik dit zo hoor/zie zou ik zeggen: kruidnagelolie. 🙁 Oftewel inslapen. De kans dat dit (blijvend) goed komt lijkt me nihil. (Die vinnen zullen wel aangevreten zijn door de andere goudvissen...)
Ik ben ook sceptisch als het aankomt op die in water oplosbare medicatie. Je krijgt daar nooit een voldoende hoge concentratie van in de vis.

Pessimist :help: Vis ziet er inderdaad akelig uit maar ik ben ook nou eenmaal iemand van niet geschoten altijd mis. Verder laten lijden is ook weer een dilemma en zoals zoveel wat is ethisch verantwoord........................... 1 dag, een week aanzien, Ik heb daar ook geen antwoord op en vertrouw maar op me instinct. Die is ook niet altijd even goed, hoor.

Maar het is aan TS wat de weg zal zijn. Gelukkig is het zijn vis en ligt de verantwoordelijkheid bij hem./haar

Mijn vissen nemen om de zoveel seconde een hap water en dat gaat door het lichaam. Ik neem aan dat de vissen farmacie wel heeft uitgedacht welke dosis zoals vermeld op gebruiksaanwijzing nodig zal zijn.

Als het water niet door het lichaam zou gaan/gebruikt word, zou hoge NO2 en NH3 ook geen schade geven. Juist geeft dit problemen in het lichaam omdat ze nu eenmaal water nodig hebben.

🤔Ik voel de bui al hangen en google zelf maar even hoe dit proces wateropname en gebruik in het vissen lichaam gaat, nu onze researcher @Giebeltje even out off order is ;)) Het zal vast op haar too do lijstje komen te staan.

Haha, hoeft geen discussie van te komen. Tenzij je er zin in zou hebben. :DD We kunnen ons inderdaad ook nog beroepen op dokter Giebel, als neutrale onderzoeker.

Maarja. Ik wil niet pessimistisch doen. Deze kweekvorm staat alleen niet zo bekend om de goede gezondheid en vele levensjaren... Als een vis dan uit zichzelf op de bodem gaat liggen en het zover komt als we nu zien op de foto.... Aan dat gebed (zonder end) zou ik al niet meer beginnen. Snap wel dat iemand gehecht is aan de vis. Dat maakt zo'n keuze moeilijker.

Jammer van Barry, sterkte. Sluierstaarten zijn nogal doorgekweekt, soms komen er plotseling problemen voor. Ik heb zelf 3 Sluiers en 1 Ancistrus in een 200 l bak, maar ververs iedere 3 dagen 60% en zuig alle dagen de poepjes weg. Ik kan niet lang typen, dus kijk maar eens in de links in mijn handtekening en in de sticky topics😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan