Wat is er nieuw

Tip voor CO2 systeem gevraagd, ook advies icm hoge ph en kh uit de leiding.

bart12345

New member
Lid geworden
8 oktober 2026
Leeftijd
34
Hallo allen,

Na jaren geen bak meer te hebben gehad, is het weer gaan kriebelen en heb ik een oase styleline 125 gekocht die ik dit weekend wil gaan opstarten. Wat betreft licht, filter etc kom ik er op eigen kennis en de kennis op dit forum wel uit, maar qua CO2 zie ik door de bomen het bos niet meer zo. Daarom graag jullie hulp. Eerst wat randinformatie die wellicht van belang is:

Bedoeling CO2 > met name voor de planten, maar PH wat omlaag halen is vermoedelijk fijn voor de toekomstige bewoners (vermoedelijk antennebaars of apistogramma als hoofdbewoners, met wat Zuid-Amerikaanse bijbewoners)

Aquarium: Oase styleline 125 (netto ca 100-110l)
Verlichting: Chihiros Universal WRGB 70cm naast standaardverlichting
Filter: Eheim professionel 4+ 250
Verwarming: bodemverwarming & externe verwarming 300w op slang filter - controller inkbird

Het water uit de leiding (in Leiden) is hard Kh >8 en ph rond 7.5.

Vragen:
1. Welk compleet CO2 systeem raden jullie aan? Uitgangspunt is zo automatisch en gebruiksvriendelijk als mogelijk. Wat heb ik allemaal nodig, wat werkt goed bij jullie?
2. Is het mogelijk de CO2 op de waterstroom filter uit te laten komen? Ik heb het liefst zo min mogelijk techniek in de bak.
3. Gezien de hardheid van het water uit de kraan, heeft CO2 uberhaupt zin om de Ph te verlagen? Ik denk dat Ph van ca 6.5 het ideale punt is. Of moet ik dan gaan aanlengen met osmose/ demi water?

Veel dank vast,
Bart

KIjk eens op de website van azaqua. Daar vind je goede complete sets (en ook veel info). Verder ook bij de visvoerwebwinkel, maar daar zijn de sets al een tijd uitverkocht. Verder heb je een dropchecker nodig en eventueel een ph controller zodat het co2 gehalte stabiel blijft. De efficientste manier van co2 oplossen is dmv een co2 (cerges) reactor. Deze sluit je aan op uitstroom van je eheim filter. Er is dus geen extra techniek zichtbaar in je aquarium.

hier heb ik net een co2 setje aangeschaft een aquanova
1791530312195.png

deze maar dan wel met een magneet ventiel en verder inline diffuser en terug slag klepje en verder een milwaukee ph controller.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan