Wat is er nieuw

Transformatie naar een 500 liter ZA-zwartwater biotoop door Palmexotica

• Onderwerp starter Onderwerp starter Palmexotica
  • Startdatum Startdatum
Heel mooie bak, maar ga met meksjoef mee wat betreft het heeeel snel ademen van je maanvissen.

Werkelijk prachtig!

Over de maantjes zie ik al wat geschreven worden. Je hebt een CO2 continu tester lees ik, maar er zijn ook tegenstanders van dat ding omdat het je op het verkeerde been zou kunnen zetten. Ik vertrouw zelf ook nog steeds het meest op de pH-KH-CO2 tabel. Daarvoor heb je wel een KH meting nodig. Misschien onderstaande nog eens uitvoeren om te kijken of het resultaat overeenkomt met wat de continu test zegt.

Mascha&Ivo zei:
Palmexotica zei:
Een druppeltest is gewoon niet gemaakt om zulke lage waarden aan te tonen.
In plaats van 5 milliliter water neem je 10 milliliter water, en het aantal druppels deel je door twee. Dan meet je weer nauwkeuriger. 1 druppel zou bv. KH 0.5 (met onnauwkeurigheid uiteraard) betekenen.
Nog niet goed genoeg: 20 milliliter en druppels delen door 4. 2 druppels betekent dan KH 0,5, maar weer minder onnauwkeurigheid.

~ Ivo

~ Ivo

Heel mooi, kan ook zijn dat de manen net gegeten hebben. Ademen ze ook sneller, jonge dieren ook btw.

Dank jullie voor de reacties!

Het snelle ademhalen van de maanvissen viel mij ook al een beetje op, ik zal de waterwaarden eens meten.
Aan de Co2 ligt het in ieder geval niet, omdat ik die al weken niet meer gebruik.
Ik denk zelf dat het zuurstofgehalte een beetje laag is door te weinig oppervlakte stroming. Ik zal dat eens aanpassen om te kijken of het helpt. Nogmaals bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden. Ik dacht eerst zelf van: "het zal wel aan mij liggen". 🙄

De oppervlakte stroming verhogen heeft het probleem verholpen. De vissen ademen nu weer rustig. 🙂

Gasuitwisseling moet wel goed zijn, mooi dat het is opgelost.

Het gaat heel goed met het aquarium! 😀
Niet alles gaat al perfect, maar dat heeft wat tijd nodig.
De waterwaarden ben ik langzaam aan het bijstellen tot de (voor mij) gewenste waarden. Nu ververs ik 20% (100 liter) per week, waarvan 70 liter osmose water en 30 liter kraanwater + 1 liter turf/rooibos extract.
Turf in het filter wil ik mee stoppen omdat ik toch merk dat als je echt veel (kleur)stoffen uit turf wilt krijgen, je het moet koken. Dan heb ik liever, daarvoor in de plaats, biologisch filter materiaal in het filter.
Ik zal kijken of ik vanavond weer een update kan toevoegen met foto's/video. :foto:

Ik begrijp wat je bedoelt met het afgeven van kleur, maar ben je dan niet bang dat zonder turf in het filter je de waarden niet stabiel zo laag krijgt als je wilt?

Anyway, ik ben ook benieuwd naar nieuw veekmateriaal 🙂

~ Ivo

prachtig !

ik wil ook men bak zo iets hebben.

maar ik ben nooit tevreden met het resultaat 🙁

maar het is bijna vakantie en dan kan ik men bak herrinrichten .

Dank voor de reacties! 🙂
Ik ben niet zo bang dat de waarden niet goed zullen zijn, zonder turf in het filter, omdat ik turf via extract toevoeg in een vaste wekelijkse concentratie (1 liter extract op 100 liter schoon water). Het extract is net zo donker als Zwarte Piet :juggle: .

Alvast een totaal van de bak:
24102013.jpg

De video volgt nog.

Hierbij de video:
[video]9Ff1UPp0s4E[/video]

Palmexotica zei:
net zo donker als Zwarte Piet :juggle: .

racist 😀 😀 😀

pas op dat de vn het niet hoort

verder staat je bak er heel mooi bij

Palmexotica zei:
Ik ben niet zo bang dat de waarden niet goed zullen zijn, zonder turf in het filter, omdat ik turf via extract toevoeg in een vaste wekelijkse concentratie (1 liter extract op 100 liter schoon water).
Ik ben benieuwd. Laat je over een tijdje weten hoe het gaat?

Dat plantje dat links aan et oppervlak luifelt, is dat gewoon ordinaire waterpest, of herken ik er terecht Mayaca sp. in?

~ Ivo

Dank jullie! 😉
Het waterplantje is geen Mayaca, maar volgens mij ook geen ordinaire waterpest. 😛
Zelf denk ik dat het Egeria najas is... :S

Daar zeg je wat, zou goed kunnen als ik goed kijk!

Egeria densa zou ook kunnen, maar lijkt me niet waarschijnlijk, omdat deze plant niet langere tijd tegen hogere temperaturen kan (mijn water is 26�C).
Elodea is het in ieder geval niet omdat deze 3 bladeren per krans hebben (de mijne heeft doorgaans 4 maar ook tot wel 6).
Tevens hebben de blaadjes kleine tandjes aan de rand.
Hydrilla lijkt me ook niet waarschijnlijk omdat deze doorgaans 5 bladeren per krans heeft en tandjes heeft op de blad middenrif, waardoor deze ruw aanvoelt (mijne voelt niet ruw).

Dus heel waarschijnlijk Egeria.
Of het dan de densa of najas is weet ik dan niet zeker...

Kijk hier maar eens voor verschillen.

Heel goed!
Ik zal vanavond weer wat foto's maken.
Wel denk ik dat er binnenkort 1 of meerdere maanvissen uit moeten omdat een groep van 10 wel veel begint te worden (ze zijn nu iets meer dan 1 jaar oud) in een 1.60m bak. Nu weet ik alleen nog niet hoeveel ik er over wil houden...

Hierbij een foto update van vanavond:

Totaal:
19012014_01.jpg

Peru altum van Jos Hut
19012014_02.jpg

L018 Golden nugget
19012014_03.jpg

Farlowella acus
19012014_04.jpg

Hele mooie bak!!
Dit soort bakken zijn echt een geweldig mooi voorbeeld zoals ik mijn bak zou willen.

Geweldig mooie bak...
Lekker veel hout 😀

Ik blijf er maar naar kijken 😀

vraagjes:
- achtergrond: plakposter of zwarte verf aan de buitenkant?
- zorgt het verversen met het extract er zoals je verwachtte voor dat de waterwaarden stabiel zijn zonder turf?

~ Ivo

Dank jullie wel!

@Ivo: - De achterwand is een 3d achterwand. Een jaar geleden (aquarium was toen nog maar net ingericht)kon je de achterwand wel zien:
02012013_1.jpg

- Het extract had niet het gewenste effect voor de waterwaarden. De rooibos deed wel z'n werk voor de kleur.
Nu heb ik een bypass gemaakt met een klein potfilter waar ongeveer 1 liter turf in zit. Dit werkt wel goed.

Nog nieuws (lees: foto's 😀)?

Dank voor uitleg over de wand. Nog een andere kleine vraag: dat turfextract maakte je door turf te koken in een pannetje met (leiding)water? Hoe bewaarde je dat?

Trouwens: je site vind ik ook een erg leuke!

~ Ivo

Dank jullie voor de complimenten, ook voor mijn site. :daisy:

Nieuwe foto's heb ik nu niet, maar zal ik binnenkort gaan maken. Helaas is fotograferen een stuk moeilijker geworden sinds ik veel minder licht gebruik (van 2 TL's naar 1).

Het turf extract bewaarde ik in 5 liter jerrycans. Het resultaat was alleen teleurstellend. Met rooibos gaat het prima, maar de turf wil niet echt. De pH veranderd nauwelijks... 🙁

Hierbij de beloofde foto updates! :foto:
De kwaliteit is niet super, maar zonder spiegelreflex en krasloos aquarium, zit er helaas niet meer in.

04032014_01.jpg

04032014_02.jpg

04032014_03.jpg

04032014_04.jpg

Overigens ben ik van plan om dit jaar als 2e aquarium te beginnen met zoutwater. Dit aquarium zal dan nieuw zijn (lees zonder krassen) en met veel meer verlichting. Dus waarschijnlijk betere foto's. 🙄

Mooi hoor,prachtige manen.

Hoe staat 't met deze prachtbak?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan