Wat is er nieuw

Trigon 190 van Edwin

De gestreepte barbeeltjes zijn echt geweldig in het aquarium. Ik ga er nog een paar bij halen. Let op hun camouflage; dit moet toch haast wel hun natuurlijke omgeving zijn?

Bijlagen

• 7169a473-aec8-490c-82fa-fd257156f7f9.jpg
    7169a473-aec8-490c-82fa-fd257156f7f9.jpg
    227.3 KB · Weergaven: 24
  • d384c733-e9f8-4321-8988-1ef638a8d70f.jpg
    d384c733-e9f8-4321-8988-1ef638a8d70f.jpg
    208.7 KB · Weergaven: 24
  • 3c5b0f22-fa47-4c11-870b-72e0568500ea.jpg
    3c5b0f22-fa47-4c11-870b-72e0568500ea.jpg
    260.1 KB · Weergaven: 24
Edwin van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

De gestreepte barbeeltjes zijn nu met z'n tienen. Drijvend voer pakken ze niet en zinkend voer pakken ze ook niet omdat andere vissen sneller zijn. Ze storten zich wel met z'n allen op tabletjes op de bodem (ooit gekocht voor de otocincli maar die hoeven ze niet). Het zandstrandje was bedoeld om corydoras te gaan houden, maar ik ga daar denk ik vanaf zien. De otocincli gaan er graag op liggen als het donker wordt en als kleine corydoras voer willen pakken leggen ze het waarschijnlijk af tegen de barbeeltjes.
Nu heb ik:
8 waaierstaartguppen (boven)
5 chinese danio's (boven/midden)
10 vijfstreepbarbeeltjes (midden/bodem)
7 otocincli (bodem/zijkant)

Dit zijn allemaal kleine en vredelievende visjes (de guppen zijn het drukst en grootst). Gaat heel goed samen en ze lijken het allemaal naar hun zin te hebben in de bak. Er is geen uitval geweest in de eerste maanden.

Er zou op zich nog iets bij kunnen (maar niet teveel). Is er misschien een rustige wat grotere vis die zich in het midden ophoudt en die je in een koppeltje of hooguit drietal kunt houden en die de rest niet lastigvalt? En die bij een temperatuur van hooguit 22 graden in de winter kan? Aquarium is 190 liter/max ong 80 cm zwemruimte. Het heeft veel verstopplekken (planten, rotsen, hout).

Of zou het teveel worden? In dat geval kan ik er een paar barbeeltjes en chinese danio's bij zetten en is het ook goed (en oogt het misschien wat rustiger).

Bijlagen

• 1a0744ea-6f2e-42ef-86c2-b9e8297dec66 (1).jpg
    1a0744ea-6f2e-42ef-86c2-b9e8297dec66 (1).jpg
    215.7 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Mooie soort! Die strepen zijn net allemaal groenige spiegeltjes zoals ze het licht vangen. 🙂

Zou het leuk zijn er nog een ancistrus bij te zetten? Het was eerst het plan een groepje corydoras te nemen, maar daar zie ik nu vanaf, zie #38. Ancistrus kunnen voor zover ik begreep alleen en laten de rest met rust. Welke soort is aan te raden? Ik zit bij Ruinemans te kijken, er zijn er talloze. Hij mag wat mij betreft wat groter zijn.

@Gino88 Ze werden me aangeraden in de aquariumwinkel hier in de stad, ik was er zelf niet op gekomen deze te nemen. Maar ze passen perfect in het aquarium, dit is echt hun biotoop.

Laatst bewerkt:
Wat heb je een mooie bak gecreëerd. Geweldig! Je bent in ieder geval ook geen beginner meer te noemen. Knap hoe je in zo’n korte tijd zoveel kennis hebt opgedaan 💪🏻

@Splash Ik ben zelf ook tevreden, het wordt steeds meer wat ik wilde. Komende week zet ik er wat nieuwe planten in en maak ik weer foto's. Ik heb regelmatig iets gewisseld. Alles wat het goed doet blijft of koop ik bij, wat het minder goed doet gaat gewoon weg. Zo wordt het vanzelf een functionerende biotoop. Verder probeer ik het zo low-tech mogelijk te doen. Gewoon met de eenvoudige lampen en het binnenfilter die bij het aquarium zaten, zonder dimmers, zonder CO2 installatie, of andere ingewikkelde dingen. In principe meet ik ook niks, ik heb alleen in het begin voor de zekerheid even nitriet gemeten met een eenvoudig stripje (stripje bleef altijd wit). Ik ververs wekelijks ongeveer 15 procent water en gooi er wekelijks op het gevoel een beetje vloeibare meststof in (de goedkoopste van een internetwinkel) en that's it. Algen vind ik niet erg, behalve draad- en baardalgen, die hoef ik niet. De garnalen, slakken en algeneters hebben genoeg te eten en lijken alles goed onder controle te houden en het water is kristalhelder; evenwicht dus, denk ik dan. De opstartfase ben ik na 3 maanden wel voorbij lijkt me. De bak ziet er mooi natuurlijk uit en er is niets dood gegaan. De tips van het forum waren wel heel handig, ik had eigenlijk geen idee waar ik aan begon.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan