Wat is er nieuw

TVP 160cm discus

• Onderwerp starter Onderwerp starter TVP
  • Startdatum Startdatum
T

TVP

Guest
Na hier een aantal weken een beetje actief te zijn, vandaag toch wat tijd gevonden om een foto-album van mijn bakje op te starten.

Het aquarium is een 160(l) x 50(b) x 70(h) maatwerk bak waar ik bijzonder tevreden over ben. Zeer degelijk gebouwd, en heel mooi afgewerkt.
Verlichting wordt voorzien door 2 led bars, en onderin de kast staat een bioloog om voor de filtering te zorgen. Momenteel vind ik het licht nog een beetje te fel, maar er moet nog een dimmer opkomen. Hopelijk wordt die dit weekend geleverd.

Na heel wat weken geduld te oefenen, werd de bak op 25 november eindelijk geleverd.
Onderstaande foto is genomen vlak na levering:
635221tvp_0_82_20141125_132628.jpg

Dezelfde dag nog overgegaan tot inrichten van het aquarium (alle benodigde zaken waren reeds in mijn bezit), en de bak volledig gevuld.
Onderstaand het resultaat:
842674tvp_0_82_20141125_200221.jpg

Toen stond de bak nog wat troebel.
Ondertussen is er nog een stukje hout, en wat plantjes bijgekomen, en ziet het resultaat vandaag er zo uit:
458431tvp_0_82_20141212_173220.jpg

Plantjes slaan goed aan, alleen het mos ziet er naar mijn gevoel niet fris genoeg uit. Dit zal opgevolgd moeten worden. Momenteel staat de bak nog op 25�C om de planten de kans te geven goed aan te slaan, en aangezien het toch nog een paar maanden wachten is voordat de discussen erin gaan heb ik nog tijd om de temperatuur geleidelijk op te voeren naar 30�C.
Vorige week zijn ook de eerste vier bewoners toegevoegd om de bak van wat belasting te voorzien. Namelijk 4x Sturisoma Aureum. Ammonium, nitriet en nitraat worden elke dag gemeten, en voorlopig staat alles er prima voor. Moet trouwens zeggen dat dit redelijk actieve meervallen zijn.
191824tvp_0_82_20141212_173431.jpg

Graag verontschuldigingen voor de slechte kwaliteit foto's, maar ze zijn nu allemaal met de tablet genomen. Binnenkort maak ik wat meer tijd vrij om ze met de reflex te nemen. Ook de ruiten zijn niet 100% proper, maar hier blijf ik voorlopig af om de aureums de kans te geven dit ook mee af te grazen.
Het uiteindelijke visbestand zou iets als onderstaand moeten worden:
4 x Sturisoma Aureum
8 x Symphysodon discus waarschijnlijk Stendker Solid Fire Red (keuze van mevrouw om de kerk wat in het midden te houden)
20 x Hemigrammus bleheri

Opmerkingen of tips zijn uiteraard altijd welkom!

Groeten,
TVP

Tevreden mag je zijn over de bak! Wat een mooi strak design.
De bodem links lijkt me heel dun of is de bak iets dieper dan ik zie op de foto. Ga je hier ook nog wat planten neerzetten of hou je de linker kant open.
Ben benieuwd of de binnenkant van de kast ook zo strak is, kan je ook een foto laten zien van je techniek?😉
Succes met de opbouw en ben benieuwd hoe de bak verder ontwikkeld

discussen,ooit komen die hier nog een x te zwemmen...succes met de vorderingen van de bak en denk dat ik wel weet waarom je 'sturisoma'zo beweeglijk zijn...denk dat je een andere vis te pakken hebt zo op het eerste gezicht...zoek maar is op 'lamontichthys'dan zie je het wel...

Mooi hoor, inderdaad een heel mooi strak design. Die zou ik ook wel willen! Hou van witte aquariums..

Hey,
Dat is zeer strakke bak wat je daar hebt!
Heel goed geslaagd 😀
zou nog wel wat drijfplanten erin doen om het licht wat te dempen voor de discussen.
Heb ze zelf jaren gehad en zijn zeer leuke vissen. Ga je ze op kraanwater houden of ga je over turf filter of natuurlijk osmose?

Deed het zelf altijd over turf maar nadeel vond ik zelf altijd dat je water wat gelig ervan wordt.

Wat betreft de kleur, mag je zeker niet klagen over de smaak van je vrouwtje (je had slechter kunnen treffen😛) vind de solide fire red een erg mooie kleur!
ook zullen ze erg goed kleuren op je bodem.

Persoonlijk vind ik het slim dat je voor een groep gaat met 1 kleur, oogt rustiger.

das zeker een mooie bak zeg leuk gedaan zoals de bak iets verzonken staat in de kast
weer een idee er bij
ben benieuwd hoe dit verder gaat

groet
jaap

Bedankt voor de leuke reacties allemaal.
Om zo goed mogelijk op de vragen te antwoorden:
Strak wit design was nodig om hier thuis iemand over de streep te krijgen. Moest passen bij de rest van het interieur h�. 🙂
De bak valt in de kast, dus een stuk van de bodem zie je niet. Links zal hij zo'n 4 � 5 cm dik zijn, en loopt op naar een 10 tal cm rechts achteraan. Dus valt wel mee. De linkerkant wil ik idd wat meer open houden omdat daar ook nog een deur zit om in het bureau te komen, en die ruit dus ook inkijk geeft.
Hieronder een foto van de binnenkant. Naar mijn gevoel nog niet 'strak' genoeg. 🙂 De achterkant is volledig open om bij plaatsing de bioloog erin te kunnen krijgen, dus ik wil nog een schabbetje in de muur boren om de elektrische voorzieningen enzo op te kunnen plaatsen.
283776tvp_0_82_20141213_100429.jpg

Hmmm, lamontichthys zou idd ook een optie kunnen zijn, maar ze missen de verlengde borstvinnen. Zou natuurlijk kunnen dat die nog komen bij het ouder worden. Hier moet ik mij toch nog eens in verdiepen. Wat het ook zijn, heel leuke beestjes. Bedankt voor de tip nollie.
Drijfplanten liggen erin, maar worden door de stroming naar rechts 'geblazen'. Als iemand een idee heeft om ze rechts boven de open ruimte te houden, hoor ik het graag.
Ben zelf meer voor een natuurkleur als tefe ofzo, maar ja, je kan niet alles willen h�. ;-) Een groep allemaal dezelfde kleur vind ik idd ook veruit het mooiste.
Momenteel staat de bak op kraanwater. Is hier niet zo heel slecht om nakweek in te houden. Turf wil ik voorlopig zo houden voor de kleur, en bij osmose heb ik een probleem met de hoeveelheid afvalwater. Ik ben geen geitenwollensokken man, maar zoveel goed water gewoon door de afvoer spoelen vind ik persoonlijk een moeilijke zaak. Met andere toevoegmiddelen wil ik niet beginnen omdat het dan veel te moeilijk wordt om alles heel stabiel te houden bij twee waterverversingen van minimum 120L water elk per week. Daarom dat ik wel aan het uitkijken ben naar ionenwisselaars, maar daar houdt het regenereren mij dan weer een beetje tegen.

Kleine update.
Kort na nieuwjaar 26 Paracheirodon axelrodi bijgeplaatst.
Op 10 januari 10 Stendker solid fire red discussen van ongeveer 10cm in de bak bijgezet.

De discussen zijn hier rustig aan het nieuwe water aan het wennen.
338775tvp_0_82_20150110_153604.jpg

Hier zitten ze net 5 minuten in de bak.
462518tvp_0_82_20150110_165316.jpg

Momenteel zitten ze drie weken in het aquarium, en lijken ze volledig gewend aan de nieuwe omgeving. De rangorde disputen zijn wel nog volop aan de gang.

Huidig visbestand, en zo zal het naar alle waarschijnlijkheid ook blijven:
- 4x Lamontichthys ilanero???
- 23x Paracheirodon axelrodi (3 hebben een ritje naar de bioloog jammer genoeg niet overleefd)
- 10x Symphysodon discus

Keuze van mevrouw. Ik ben eerder fan van tefe, maar ja, er is zoiets met de kerk in het midden houden enzo... 😉
Nu ze hier zo rondzwemmen heb ik er zeker geen spijt van, ze trekken de aandacht wel.

Zo zie je maar hoe bepalend in mijn ogen een mooi of meerdere mooi stukken hout is.

Mocht je nog problemen hebben met de drijfplanten; twee zuignapjes met een stukje visdraad werkt perfect.
Hele mooie vissen en bak!

Hbee81 zei:
Mocht je nog problemen hebben met de drijfplanten; twee zuignapjes met een stukje visdraad werkt perfect.
Hele mooie vissen en bak!

Bedankt voor de complimenten en nog meer voor de tip. Is iets om volgende week mee te experimenteren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan