Wat is er nieuw

Uv sterilisatie

tanganyika

Well-known member
Lid geworden
17 maart 2026
Goedenavond,
Hierbij een vraag over uv filters, ik heb een scape met weinig planten en veeeel steen, is een uv filter plaatsen dan verstandig ivm eventuele alg groei?
Waar op te letten bij de eventuele aanschaf?

Groet
Erik

Een UV-lamp zal maar een beperkt effect hebben op algen die op vaste oppervlaktes ontstaan. Het beschadigt organismen die langs de lamp komen, en dus ook algendeeltjes, maar het kan niet voorkomen dat er zich in je bak algen verspreiden.

Het helpt wel tegen zweefalg, bacteriën en parasieten. Een lamp van 1 watt per +- 40 liter is dan ongeveer een effectieve grootte.

Een UV-lamp zal maar een beperkt effect hebben op algen die op vaste oppervlaktes ontstaan. Het beschadigt organismen die langs de lamp komen, en dus ook algendeeltjes, maar het kan niet voorkomen dat er zich in je bak algen verspreiden.

Het helpt wel tegen zweefalg, bacteriën en parasieten. Een lamp van 1 watt per +- 40 liter is dan ongeveer een effectieve grootte.
Ik heb een bak van 250 liter, geldt het net zoals een normaal filter dat je beter wat overcapaciteit kan hebben, want mijn oase biomaster 850 heeft dat duidelijk wel, is dan de keuze voor een 11 watt een goede keuze, aangezien er heel wat water met flinke flow doorheen zal gaan en ik anders wellicht in flow achteruit ga?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan