Als je een bericht plaatst, dan kun je het binnen dertig minuten ( dacht ik) bewerken door in de onderste regel van het bericht op " bewerk" te klikken. Dan opent het venster weer en kun je je tekst aanpassen.
Achterop de fles Voogle staat de gebruiksaanwijzing:
"Dosering voor zieke vissen: 5 dagen achtereen 10 ml per 40 liter water per dag toevoegen,
Dosering voor erg zieke vissen: 10 ml per 20 liter water per dag toevoegen.
Voor optimaal effect geen waterverversing of absorberend materiaal gedurende voor 14 dagen".
Misschien werkt dat bij een ander type vissen, maar bij sluierstaarten zou ik dit dus niet doen. Dan loopt het ammoniak- en nitrietgehalte veel te ver op, waardoor de vis juist ziek wordt volgens mij.
Ik voeg zelf na iedere waterwissel 10 ml Voogle per 100 liter water toe als preventie, en zorg voor een goede filtering en 60 % water verversen.
Zoutbadjes hebben een ontsmettend effect en werken als volgt:
Neem een curverbox, en voeg de eerste dag 20 gram per liter water fijn zeezout zonder jodium toe (in mijn curverbox doe ik 3 liter water, dus 60 gram zout. Schep de vis met een doorzichtig bakje uit het aquarium, en zet hem ( liefst met plastic handschoenen aan) voorzichtig met de hand vanuit dit bakje in de curverbox. Laat hem 3 minuten in de curverbox, en zet hem dan met de hand weer terug in het doorzichtige bakje. Daarna kun je het bakje in het aquarium onder het wateroppervlak houden, zodat je vis er weer uit kan zwemmen. Als hij moeite heeft met weer gewoon ademhalen, dan pak je hem voorzichtig beet en " trekt baantjes" met hem over de lengterichting van je aquarium. Houd hem ook met zijn kop voor de uitstroomopening van je filter, zodat zijn kieuwen mooi schoongespoeld worden.
De tweede dag kun je de hoeveelheid zout opvoeren: 25 gram fijn zeezout zonder jodium op een liter water. Herhaal de procedure van de vorige dag.
Derde dag: Eventueel kun je de derde dag de hoeveelheid zout nog verhogen ( ik probeerde 30 gram per liter) maar niet iedere vis kan daar tegen. Mijn vis raakte erg gestrest, en ik moest echt goed mijn best doen om haar weer een beetje " aanspreekbaar" te krijgen. Ik heb de 4e en 5e dag dus afgemaakt met 25 gram zout per liter.
Vierde dag: zie boven.
Vijfde dag: zie boven.
NB: Sluierstaarten kun je hier goed mee helpen. Andere soorten soms ook, maar een corydoras kan hier bijvoorbeeld helemaal niet tegen, die gaat er dood van.
Bekijk bijlage 300669