Wat is er nieuw

Verkleuring vis?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Snoetje
  • Startdatum Startdatum
S

Snoetje

Guest
Hoi,

Wij hebben sinds ongeveer een half jaar zes vissen. 1 van deze vissen een bultrugsluierstaartvis was oorspronkelijk goudkleurig, maar begint nu te verkleuren sinds ongeveer een week nu en de plekken worden meer en groter. Het zijn nu donker blauwe/zwarte plekken. Hij zwemt verder vrolijk en eet goed. We hebben hem voor de zekerheid apart gezet, de overige vissen hebben geen plekken.

Heeft 1 van jullie een idee wat dit kan zijn?

Groetjes

Hallo snoetje.
Sommige van die vissen kunnen van kleur veranderen naarmate ze ouder worden maar kan ook iets kwalijks zijn.

Ik vrees dat het geen geschikte bak voor je vissen zal zijn maar is een gok natuurlijk...

Hoe groot is de bak en hoe en vaak ververs je het water,wat is de temperatuur en wat krijgen ze voor voer?

Bij goudvissen die ineens zwarte verkleuringen krijgen gaan bij mij direct de alarmbellen rinkelen: ammoniakvergiftiging. Kan je wat meer vertellen over de huisvesting van de vissen? En een foto van de betreffende vis en de bak?

Bedankt voor jullie reactie,

De bak is 70 liter, veel plantjes, verschillende filters en extra zuurstof. De overige vissen hebben geen plekken, zou het dan alsnog aan de bak kunnen liggen?

Ik zou dolgraag een foto willen uploaden maar dat lukt me niet?

Ter aanvullig: De temparatuur is rond de 18-20 graden, er zit geen verwarming op, wat volgens de dierenwinkel ook niet nodig was. Het voer is standaard sluiersttaartkorrels die naar de bodem zakken. Het water wordt regelmatig ongeveer elke 2 weken voor ongeveer de helft ververst i.v.m. behoudt van het milieu in de bak. Licht van de bak staat per dag 8 uur aan op aanraden van de dierenwinkel.

Sluierstaarten hebben een aquarium van minimaal 120 cm. en 50l. per vis (meer naarmate ze groter worden) nodig met daarbij sterke filtering en waterwissels van minimaal 50% per week. Je vissen zitten dus veel te klein en het onderhoud laat te wensen over. Ammoniakverbranding komt veel voor in dergelijke situaties.

Als je foto's uploadt via www.tinypic.com krijg je een

Niet schrikken maar eigenlijk is je bak maar geschikt voor 1 sluier in theorie dus 7 zijn er echt veel te veel.
Sluiers zijn flinke vervuilers dus is het zaak om de boel schoon te houden en doe je oa door regelmatig te verversen.

In jouw bak zit te veel vis waardoor er ook te veel vervuiling ontstaat en zou je in principe elke dag moeten verversen om het water schoon te houden dus je kan wel bedenken dat hoe langer dit niet gedaan wordt er enorm veel afvalstoffen in het water zit die je vissen ziek maakt.

En heb ik het nog puur over vervuiling en niet over het punt dat de vissen ook vergroeien zelfs al is het water schoon.

957679_0_82_20140212_18.jpg

Dit is een foto van de vis, hij zit nu in een aparte bak (op aanraden van de dierenwinkel, omdat we niet wisten of het iets besmettelijks is.)

Hmmm bedankt voor je advies, dan mogen ze bij de dierenwinkel wel hun advies aanpassen, daar zeiden ze namelijk 10 liter per vis. Ik kijk ook even of ik foto van de bak heb,

Seabait zei:
Niet schrikken maar eigenlijk is je bak maar geschikt voor 1 sluier in theorie dus 7 zijn er echt veel te veel.
Wacht even John. Naast liters hebben ze ook zwemruimte en soortgenoten nodig. Een bak van 70l. zal niet groter dan 70/80 cm. zijn. Dit is veel te klein en sluiers houd je nooit alleen. De bak is niet geschikt voor sluiers.

de dieren winkel denk alleen aan de goudvissen verkopen.

heb je dat grind ook in je andere bak?
daar zakt namelijk veel poep tussen, en als je dan maar 1x per 2weken ververst zou het niet raar zijn als daar al een struikelpunt ligt.

Jones zei:
Seabait zei:
Wacht even John. Naast liters hebben ze ook zwemruimte en soortgenoten nodig. Een bak van 70l. zal niet groter dan 70/80 cm. zijn. Dit is veel te klein en sluiers houd je nooit alleen. De bak is niet geschikt voor sluiers.

Ik was express mild en had er speciaal in theorie bijgezet,sorry Fabienne! 😉

432648_0_82_20140212_20.jpg

En dit is een foto van de bak! Bedankt voor de adviezen, daar gaan we zeker wat aan! In de andere bak ligt inderdaad ook grind. Kan het echt zo zijn dat het aan de bak ligt, als maar 1 vis plekken heeft en verder nog gewoon zwemt en eet en de andere 5 gezond zijn of in ieder geval geen plekken hebben?

Snoetje zei:
Kan het echt zo zijn dat het aan de bak ligt, als maar 1 vis plekken heeft en verder nog gewoon zwemt en eet en de andere 5 gezond zijn of in ieder geval geen plekken hebben?

plekken zouden nog kunnen komen natuurlijk

Heb je een foto van de zijkant van de vis met de plekken?

De vissen zijn erg klein. Als je ze een half jaar hebt zullen ze 9-12 maanden oud zijn. Op die leeftijd zouden ze toch ruim 10 cm. moeten zijn. Ik vind ze ook mager. Ik zou vanaf nu gaan opbouwen naar 3x per week 50% verversen en a.s.a.p. proberen grotere huisvesting te regelen.

295533_0_82_20140212_20.jpg

Een betere foto dan deze lukt niet, het tijdelijke verblijf is namelijk niet helemaal doorzichtig😉 Bedankt voor jullie adviezen, hopelijk helpt het!

Sorry, aan de hand van deze foto kan ik niets zinnigs zeggen. Kijk de ontwikkeling de komende dagen even aan.

Naar zwart verkleuren is 9 van de 10 keren foute boel. Naar wit of oranje verkleuren komt veel voor en is heel normaal.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan