Wat is er nieuw

Verlichting 80CM

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sjeff
  • Startdatum Startdatum
S

Sjeff

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een tweedehands aquarium gekocht, maar nou weet ik niet of de lichtbalken die hierin zitten nog goed zijn. De ene lamp is sowieso een stuk feller als de andere en ik heb geen idee hoe lang beide lampen al gebruikt worden...

Ik wil dus eigenlijk voor de zekerheid allebei de lampen gaan vervangen. Maar wat is dan aan te raden om te gaan doen? Ik had hier al het ��n en ander gevonden. Maar kan daar niet mijn keuze op baseren. Wat zou jullie advies zijn?

Gr, Jeffrey

ps. Ik kan mijn plantenbestand wel posten maar dan moet ik eerst thuis zijn. Mocht dit nodig zijn dan hoor ik het graag.

Hoi Sjeff...

Ik zou persoonlijk beide lampen vervangen.
Zelf heb ik een daglichtlamp en een lamp die de "groei" van mijn planten stimuleert.
In een goeie LFS kunnen ze je er vast mee over vertellen.

Groetjes manfred

Dank je wel! Ga ik dan ook maar doen, enig idee of dit zeer prijzig is?

Bij een bouwmarkt kun je ook goede tl-buizen kopen voor een fractie wat je betaalt bij een LFS.

Zoek eens op T8 830 840 865

Dan zul je veel ervaringen en adviezen vinden of deze zogenaamde bouwmarkt lampen.
Ik zelf heb in mijn bak 1 T8 840 uit de bouwmarkt, geeft een mooi natuurlijk licht en mijn planten doen het goed.

Deefdeef zei:
Bij een bouwmarkt kun je ook goede tl-buizen kopen voor een fractie wat je betaalt bij een LFS.

Dan zul je veel ervaringen en adviezen vinden of deze zogenaamde bouwmarkt lampen.
Ik zelf heb in mijn bak 1 T8 840 uit de bouwmarkt, geeft een mooi natuurlijk licht en mijn planten doen het goed.

Bouwmarkt lampen zijn voor in de kamer....

Een lamp voor boven een aquarium met planten moet altijd een bepaald spectrum hebben zodat de planten mooi uit groeien. En het is zeker verstandig om ze te vervangen omdat je na ongeveer 1,5 tot 2 jaar nieuwe lampen moet plaatsen, omdat de lichtsterkte afneemt.

Prijs van de lampen licht tussen de 15 en 40 euro dacht ik.

Dank julile wel, ik zat er inderdaad aan te denken om gewoon bij een aquariumzaak te gaan kijken. Ik zag de prijzen voor mijn type aquarium rond de 15-20 euro. Als dit dan beter is voor m'n planten en vissen vind het niet nodig om daar op te besparen.

Weet dan niet wat je bij een bouwmarkt betaald, maar dat zal vast niet veel minder dan 10 euro zijn denk ik.

Rein-van-der-Wal zei:
Deefdeef zei:

Een lamp voor boven een aquarium met planten moet altijd een bepaald spectrum hebben zodat de planten mooi uit groeien. En het is zeker verstandig om ze te vervangen omdat je na ongeveer 1,5 tot 2 jaar nieuwe lampen moet plaatsen, omdat de lichtsterkte afneemt.

Dan moet je eens zoeken op dit forum naar lampen met die kleurtypen, deze worden veel gebruikt en hebben hetzelfde of vergelijkbaar spectrum als de "speciale" aquariumlampen. Door deze bouwmarkt-tls te gebruiken kun je best wat besparen op de kosten.

Lees ook onderstaand artikel maar over keuze van verlichting: http://www.aquaclopedie.nl/informatie/licht.html

Rein-van-der-Wal zei:
Deefdeef zei:

De Philips kleur 830, 840 en 865 zijn hele goede lampen voor boven een aquarium en doen zeker niet onder voor de dure uit de LFS. De mensen met de mooiste bakken gebruiken deze dus ook. Alleen is het probleem bij bv een Juwel bak dat die lampen meestal niet passen. Dus het is afhankelijk van welk type bak je hebt. Maar opzich zijn het goede en volwaardige buizen van Philips.

Ik heb n mn 60 cm Juwel ook een Philips 840. 2 mm langer tov de originele Juwel, maar het past wel

Ja dat klopt wel. In de 60 cm passen ze wel maar als je bv de 80cm Rio 125 hebt dan zit er behoorlijk wat verschil in en past het niet. Ik heb in de 60 cm ook de 840 zitten namelijk.

In mijn Juwel record96 (80cm) heb ik ook een 840 van philips 18watt zitten.
Zal per merk misschien verschillen welke maat ze gebruiken, maar volgens mij gebruikten ze bij T8-lichtkappen toch redelijk vaak de standaardmaat.

De maten van T8 lampen zijn van elk merk gelijk en passen dus altijd (wel zelfde wattage gebruiken natuurlijk).
Als je een Juwel T5 lichtkap hebt, dan ben je gebonden aan dure aquariumlampen.
Ga je naar de bouwmarkt, let dan wel op dat je een lamp hebt met een kleurnummer uit de 800 serie en niet de nog goedkopere 600 serie (640 kom je nog wel eens tegen).
Lampen met de kleurnummer 827-830-840-865-880 zijn zeer goed bruikbaar voor aqauria, en het maakt daarin vrijwel geen verschil van welk merk de lamp is.
Ikzelf zweer bij 840 en 865, net als vele anderen.
"Speciale lampen voor de plantengroei", doen vrijwel hetzelfde als een 840, of zelfs minder.

Dank je wel! Ik ga het is allemaal uitzoeken en dan twee lampen halen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan