Wat is er nieuw

Verslechterde staart discus

Sem046

New member
Lid geworden
7 augustus 2024
Leeftijd
20
Sinds paar dagen verslechterd, vorige week is een discus overleden aan een bacteriele infectie. Een paar dagen later zag ik iets kleins ontstaan op de staart van deze discus. Is eerste 2 dagen verslechterd maar ten opzichte van gister niet. Ik dacht zelf aan vinrot maar ben hier niet helemaal zeker van, ideeën?

Bijlagen

• IMG_2430.png
    IMG_2430.png
    5.9 MB · Weergaven: 72
Het lijkt hier inderdaad om vinrot te gaan. Met die dode discus in het achterhoofd is het goed om dit in de gaten te houden denk ik. 🙂 Iets aan het water of aan de verdere omstandigheden (aan stressfactoren) zal niet optimaal zijn op dit moment.

Wat altijd goed is om na te gaan bij discussen is je filtering. Denk dan aan dingen als: welk filter heb je draaien, wat zit er allemaal in dat filter, hoe vaak en op welke manier onderhoud je het? En hoe groot is de bak, met hoeveel vis erin?

Is een bak van 200L, is van juwel dus die binnenfilter zit er ook in, op aanraden van de zaak waar ik de vissen koop vervang ik alleen wekelijks het bovenste watje van de filter. Zijn nu nog 2 discus en 2 maanvissen (en wat tetras) ik wil er wat meer discussen in zetten aangezien de vissen graag met meer zijn maar dat wil ik eigenlijk pas doen als deze ziekte weg is, dat leek me persoonlijk het beste aangezien ik het niet verder wil verspreiden

Is een bak van 200L, is van juwel dus die binnenfilter zit er ook in, op aanraden van de zaak waar ik de vissen koop vervang ik alleen wekelijks het bovenste watje van de filter. Zijn nu nog 2 discus en 2 maanvissen (en wat tetras) ik wil er wat meer discussen in zetten aangezien de vissen graag met meer zijn maar dat wil ik eigenlijk pas doen als deze ziekte weg is, dat leek me persoonlijk het beste aangezien ik het niet verder wil verspreiden
Hi Sem! , balen man van die discus en deze!
Hoe lang heb je de bak al draaien ? Want ook een filter moet onderhoud hebben. (denk aan schoonmaken in het water tijdens de verversing, iets meer info zal mensen helpen om je te kunnen helpen met je vraag)

Is inderdaad heel jammer. Deze bak heb ik denk ik ongeveer een half jaar nu. En verder als de eerste 2 lagen filtermateriaal ben ik nooit gegaan, hoe raar ik dat zelf ook vind.(uiteraard op aanraden van de zaak). Ik ben een jaar geleden begonnen en sinds dien ook veel zelf geleerd ervan. Kom er nu pas achter dat er een forum is en ik niet elke keer naar een zaak hoef te gaan als ik een vraag heb. Dankjewel voor je advies wat betreft de filter, komende wissel zal ik deze er eens uithalen en onderhouden.

Is inderdaad heel jammer. Deze bak heb ik denk ik ongeveer een half jaar nu. En verder als de eerste 2 lagen filtermateriaal ben ik nooit gegaan, hoe raar ik dat zelf ook vind.(uiteraard op aanraden van de zaak). Ik ben een jaar geleden begonnen en sinds dien ook veel zelf geleerd ervan. Kom er nu pas achter dat er een forum is en ik niet elke keer naar een zaak hoef te gaan als ik een vraag heb. Dankjewel voor je advies wat betreft de filter, komende wissel zal ik deze er eens uithalen en onderhouden.
Kijk hier wel mee uit, er leeft een bacterie cultuur in ,je moet dus nooit met kraanwater bijvoorbeeld de sponzen schoonmaken maar altijd met water uit je aquarium zodat je dit in stand houdt, daarnaast nooit je volledige filter maar altijd een deel. Zo behoudt je de cultuur in je filtersponsen. Anders zou je alles mogelijk kunnen killen en ben je verder van huis.

Is het een 1 meterbak, is dat niet veel te klein voor discus/maan? En heb je alleen het binnenfilter erin? Want voor zover ik weet zijn discus en maanvissen enorm vervuilende vissen die schoon water eisen.
Ik zou als ik jou was dagelijks flinke waterwissels gaan doen tot je filtrering op orde is.

Is het een 1 meterbak, is dat niet veel te klein voor discus/maan? En heb je alleen het binnenfilter erin? Want voor zover ik weet zijn discus en maanvissen enorm vervuilende vissen die schoon water eisen.
Ik zou als ik jou was dagelijks flinke waterwissels gaan doen tot je filtrering op orde is.
Volgens de richtlijn staat voor een discus 50 liter per vis, 180 liter voor een koppel met planten en wat bijvissen, je zou dus kunnen stellen dat het al overbevolkt is als je je aan de regels houdt. (lees liters per vis)
Dan hebben we het nog niet over het filtercapaciteit ect.

Die 50l per vis is leuk, maar gaat natuurlijk niet zo maar op.. sowieso manen en discussen samen? (Te) klein filter? Je bent helaas echt verkeerd geïnformeerd..

Discusses kunnen afmetingen van 20+ cm halen, ze leven graag in groepen.. idem voor manen. De combi in aquaria is op z’n minst regelmatig voer voor discussie

Die 50l per vis is leuk, maar gaat natuurlijk niet zo maar op.. sowieso manen en discussen samen? (Te) klein filter? Je bent helaas echt verkeerd geïnformeerd..

Discusses kunnen afmetingen van 20+ cm halen, ze leven graag in groepen.. idem voor manen. De combi in aquaria is op z’n minst regelmatig voer voor discussie
Ja we zeggen dan dus hetzelfde ;-) best wel balen voor @Sem046 dus! :-(

Voor discussen heb je gewoon simpelweg een grotere bak nodig, helemaal als je ze in een groep houdt, zoals het eigenlijk hoort, ten zij je een kweekkoppel hebt. Maar als je er ook manen bij hebt, gaat dat kweekkoppel dus niet werken....
Mijn schoonzus heeft 2 discussen, en dat zijn echt joekels van 30 cm. Die heeft een bak van 70 hoog en die ziet er klein uit met die vissen erin....Ik weet wel dat niet alle discussen zo groot worden, maar om ze nou preventief kleiner te zetten om ze te beperken in hun groei....

Eens per 3/4 maanden het hoofdfilter schoonmaken. Uitspoelen met inderdaad aquariumwater. Ik doe gewoon heel het filter, maar dan heb ik het voorfilter een tijdje niet gedaan. Doe ze dus nooit tegelijk. Filter spons vervangen, zou ik pas doen als het filter minder goed werkt en de schoonmaak wel goed is.

Sinds paar dagen verslechterd, vorige week is een discus overleden aan een bacteriele infectie. Een paar dagen later zag ik iets kleins ontstaan op de staart van deze discus. Is eerste 2 dagen verslechterd maar ten opzichte van gister niet. Ik dacht zelf aan vinrot maar ben hier niet helemaal zeker van, ideeën?
Dat is balen zeg! Maar de discussen zitten wel te klein. Wat is je verversbeleid? Je zult veel moeten verversen om de waterkwaliteit goed genoeg te houden voor je discussen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan