Wat is er nieuw

vervelende kleine plukjes alg op het glas

jan fokke

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2011
Leeftijd
43
ik heb last van terug kerende kleine plukjes rode algen op het glas.
Vorige week kh gemeten die was 12
verder bebruik ik geen co2.
verlichting staat 4 uren aan dan tussen pauze van 2 uren dan weer 4 uren.
ik gebruik plsnted box all in one.
20260719_122826.jpg

Deze algengoei geeft een onballans aan in de verhouding: licht-voeding-co2

Bekijk bijlage 397472
Ik heb geen idee maar die zwarte streep op je nagel valt mij wel op. Als je hem niet hebt gestoten of een splinter eronder hebt gehad ofzo en het dus zomaar ontstaan is dan zou ik toch adviseren om even langs de huisarts te gaan voor de zekerheid.
Ik weet dat dit niet helemaal de bedoeling is van dit forum, maar het komt uit een goed zorghart😉

Bekijk bijlage 397472

Een KH van 12 zie ik niet als een probleem, zelf meet ik tussen de 10 - 12
Jouw lichtpauze zal natuurlijk een reden hebben, idem de vrij korte luchtduur.

Persoonlijk zou ik een normale lichtduur van 8 a 10 uur in combinatie met een dagelijkse minimale carbo dosering overwegen die tevens algenvorming tegengaat.

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/carbo-2500
Citaat:
Carbo is een zeer efficiënte en krachtige bron van vloeibare koolstof, belangrijk voor alle aquariumplanten.
Een bijkomend voordeel is dat sommige algen niet tegen de bestandsdelen van Carbo kunnen waardoor ze zullen afsterven.
Dosering:
Onze adviesdosering per 50 liter is 1ml a 2ml per dag.

Een KH van 12 zie ik niet als een probleem, zelf meet ik tussen de 10 - 12
Jouw lichtpauze zal natuurlijk een reden hebben, idem de vrij korte luchtduur.

Persoonlijk zou ik een normale lichtduur van 8 a 10 uur in combinatie met een dagelijkse minimale carbo dosering overwegen die tevens algenvorming tegengaat.

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/carbo-2500
Citaat:
Carbo is een zeer efficiënte en krachtige bron van vloeibare koolstof, belangrijk voor alle aquariumplanten.
Een bijkomend voordeel is dat sommige algen niet tegen de bestandsdelen van Carbo kunnen waardoor ze zullen afsterven.
Dosering:
Onze adviesdosering per 50 liter is 1ml a 2ml per dag.
de light pauze heb ik gedaan om geen algen explosie te krijgen wat ik wel had in mijn garnalen bakje. Dus dit zo overwogen. carbo heb ik momenteel op de doseerpomp gezet en kijk nu of dit een verschil zal gaan maken

de light pauze heb ik gedaan om geen algen explosie te krijgen wat ik wel had in mijn garnalen bakje. Dus dit zo overwogen. carbo heb ik momenteel op de doseerpomp gezet en kijk nu of dit een verschil zal gaan maken
Omdat jij geen CO2 toevoegt kan de carbo ook worden toegevoegd zodra de verlichting AAN gaat, carbo is na 6 a 8 uren uitgewerkt.

Zelf voeg ik carbo pas toe zodra de verlichting UIT gaat voor de nacht

Als je last hebt van plukjes rode alg, kan dat afstervende staghorn zijn. Die kleurt rood als ie de pijp uitgaat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan