Wat is er nieuw

Vervuild filter garnalen aquarium

Dennis

Member
Lid geworden
1 april 2024
Leeftijd
45
Hallo,

Ik heb sinds september een 20l bakje met Bloody Mary garnalen. Het aquarium is ingericht met zwart zand, een stuk mopani hout en diversen plantjes. De garnalen doen het erg goed in de bak. Het probleem is nu dat het filter (een aqua flow 50 van superfish) snel dicht zit. Dit probleem begon ongeveer een maand of 4/5 na het opstarten. Het filter moest steeds vaker worden uitgespoeld. Tot dat dit bijna om de dag moest. En de filterspons bijna niet meer in z’n oude model terug veerde. Toen heb ik nieuw filterspons in het filter gedaan en een aantal weken met een dubbel filter (een met oud en een met nieuwe spons) gedraaid. Nú begint, (na een week of vier met de nieuwe filterspons te hebben gedraaid) het probleem op nieuw. Ik moet het weer om de dag uitspoelen en dan nog pompt het filter niet zoals het hoort. De spons lijkt nu al weer verzadigd te zijn. Want met het uitspoelen komt er niet heel veel vuil uit.

Vervuilen garnalen echt zo veel?

Ik voer de garnalen dagelijks 1 1/2 Dennerle shrimp king complete garnalen stick. En ongeveer een keer per twee weken een garnalen lolly of een stukje komkommer.

Heeft er iemand een idee, of ervaring met een ander filter of filter materiaal in een klein garnalen aquarium? Op deze manier is het niet bij te houden.

(Ik heb een sponsfilter met luchtpomp overwogen. Maar ben hier heel snel vanaf gestapt ivm het geluid van. De luchtpomp……)

Groeten,

Dennis

Bijlagen

• IMG_3686.jpeg
    IMG_3686.jpeg
    3.3 MB · Weergaven: 21
Wat ik me kan bedenken als oorzaak (deels) is dat jouw garnalen veel plantaardig voer krijgen. Daar zitten naar verhouding veel koolhydraten in, die niet allemaal verteerd worden en in het water belanden. In het filter zit een bepaald type bacteriën dat die koolhydraten gebruikt en omzet (samen met stikstofverbindingen) in vaste stof.

Een bepaalde C:N ratio zoals ze dat noemen kan op die manier zorgen voor snelle verstopping van filters.

Wat je kan proberen is om eiwitrijk (+- 50% als je het kan vinden) voedsel te geven met veel dierlijk aandeel erin. Zowel vissen als garnalen gaan daar goed op. En het mag zelfs gewoon visvoer zijn.

En als dat niet voldoende helpt evt kijken naar een net wat groter filter? 🙂 Spons als materiaal an sich is goed, maar een klein volume kan in dit soort situaties al gauw te vol raken. Die superfish-dingen zijn qua capaciteit vaak een beetje "muah".

Bedankt voor je reactie Gino, 👍🏻

ik zal het eens gaan proberen met ander voer af te wisselen. Ik heb nog een potje Sera visvoer vlokken staan. En nog een potje van Sera met korreltjes. (Al zit daar wel weer maiszetmeel in) Wellicht dat dit al een hele verbetering is….

Ben benieuwd of het verschil maakt. 🙂 Het is altijd lastig om precies helder te krijgen wat er gebeurt en hoe het is op te lossen.

Ik moet het weer om de dag uitspoelen en dan nog pompt het filter niet zoals het hoort. De spons lijkt nu al weer verzadigd te zijn. Want met het uitspoelen komt er niet heel veel vuil uit.
Heb je al geprobeerd de binnenkant van het filter schoon te maken? Want na 1 dag eeb verzadigde spons waar geen vuil uitkomt klinkt een beetje vreemd.

Je voert ook best wel veel, om de dag is meer dan zat.

(Ik heb een sponsfilter met luchtpomp overwogen. Maar ben hier heel snel vanaf gestapt ivm het geluid van. De luchtpomp……)

Dubbel spons filter met een pat mini is fluisterstil. :thumbs:

De frequentie van voeren is misschien wat veel. Maar het advies van Dennerle is 5mm stick per 20 garnalen. Ik voer nu ongeveer opgeteld 15mm? wat dus ongeveer voor 60 garnalen is. Als ik het een beetje schat (want ze zijn lastig te tellen.😅) zitten er zo’n 150/200 garnaaltjes in. Maar ik kan idd eens proberen om om de dag te voeren. Ze hebben tenslotte ook nog te eten aan wat planten restjes en wellicht ook van het hout.

Ik wil morgen nog proteïne sticks van Dennerle gaan halen. Voor wat meer eiwitten. Dan kan ik om en om afwisselen. Ik heb het vandaag nog geprobeerd met visvoer granulaat korrels. Maar die vind ik te veel door het aquarium verspreiden.

Zo’n dubbel sponsfilter met een pat mini is misschien ook wel een idee. Toch een intern filter met meer filter capaciteit. En niet het geluid van een luchtpomp.

De frequentie van voeren is misschien wat veel. Maar het advies van Dennerle is 5mm stick per 20 garnalen. Ik voer nu ongeveer opgeteld 15mm? wat dus ongeveer voor 60 garnalen is.

Ja dat zou ik ook op de potjes zetten als ik ze wil verkopen :DD

Beste eten is biofilm op het glas gevolgd door een mooie pluk mos.
Daar groeien allemaal micro organismen in die de garnalen eten.

Heb je al geprobeerd de binnenkant van het filter schoon te maken? Want na 1 dag eeb verzadigde spons waar geen vuil uitkomt klinkt een beetje vreemd.
Ik heb alles met prikkers en een tanden borstel schoongemaakt… daar ligt het niet aan. Ik heb ook het filter aangezet zonder spons om dit uit te sluiten. Dan pompt hij wel goed. Het is ook niet zo dat dat er helemaal geen vuil af komt. Maar niet het vuil dat je zou verwachten als het filter niet meer goed pompt.

Snap niet dat mensen en de TS de luchtpomp met sponsfilter herrie vinden maken, hier zijn ze fluisterstil in de garnalenbakjes....
Dan heb ik het over deze:
665x1200.jpg

Snap niet dat mensen en de TS de luchtpomp met sponsfilter herrie vinden maken

Dat is geen lucht aangedreven filter maar een sponsfilter met pomp.
Hetzelfde als mijn suggestie met de Pat mini.

Ha oke, dacht dat er zoiest bedoeld werd. 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan