Wat is er nieuw

Visbestand voor mijn ondiepe aquarium

CockerNika

Well-known member
Lid geworden
3 juli 2024
Jaaaaaa hij is besteld! De voorpret kan beginnen!

Een ILA optiwhite, rimless en open aquarium van 75x45x24 met waarschijnlijk een effectieve waterhoogte van 18cm. Dat is +/-60 liter(gerekend met de 18cm dus)
Daarvan zal nog wat inrichting afgaan dus ik gok op 40 tot 50 liter water.

Ik wilde eigenlijk geen zwartwater aquarium maar ik ben dol op zwartwater aquaria, ik word er toch elke x weer naartoe getrokken.
Ik ben nu vooral aan het kijken naar wilde betta's. Naar mijn idee zouden die perfect moeten passen in mijn bakje.

Wie o wie heeft hier ervaring mee, wil mij tips of feedback geven of heeft een compleet ander idee(bijvoorbeeld geen zwartwater) voor mij?

P.s. ik hou van rust, dus 1 soort hoofdbewoner is voor mij voldoende er hoeft voor mij geen scholenvis in.

Betta albimarginata? Ik heb Betta channoides gehad, vrijwel hetzelfde uiterlijk, maar men zegt dat B. albimarginata vredelievender is en ook in een groepje gehouden kan worden.

Een of andere soort killivis? Bij Fundulopanchax gardneri, maar er zijn nog een heleboel andere prachtige soorten.

Een of andere soort killivis? Bij Fundulopanchax gardneri, maar er zijn nog een heleboel andere prachtige soorten.
Ik heb zeker over killis nagedacht! Die kunnen echter flink springen toch?
Ik weet dat bettas dat ook doen, echter in mijn hoofd doen die dat minder als killis.

Betta albimarginata? Ik heb Betta channoides gehad, vrijwel hetzelfde uiterlijk, maar men zegt dat B. albimarginata vredelievender is en ook in een groepje gehouden kan worden.
Prachtige vis, gaat op het lijstje! Ik heb de imbellis en de smaragdina ook hoog op mijn lijstje staan. Net als de rubra maar die heeft voor zover ik weet toch wat specifiekere waterwaardes nodig.

Ja, ze kunnen springen. Heb je een rand boven je water?

Ja, ze kunnen springen. Heb je een rand boven je water?
Ik denk dat ik zo'n 2 cm aan ga houden

Het is moeilijk in te schatten of dat voldoende is. Ik heb zelf 2 oppervlaktesoorten die erom bekend staan dat ze kunnen springen: Aplocheilus lineatus gold (6) en Panthodon buchholzeri (vlindervis). Van de week sprong vlinder me zowaar voor het eerst in 4 (?) jaar tegemoet omdat ie dacht dat ik regenwormen voor 'm had. En toen sprong ie een 2 cm boven het water uit. Af en toe hoor ik dat ze naar iets van het wateroppervlak of vlak er boven proberen te vangen.
Ik heb ook Fundulopanchax sjostedti's, die zijn wat meer halverwege te vinden. Die zie ik nog niet vrijwillig boven het water uit springen.

Op zich is het zo dat elke vis kan springen als hij daar noodzaak toe ziet. En dat kunnen de waterwaarden zijn, of een flinke schrikreactie. Aan de andere kant: als ze tevreden zijn, en voldoende schuilmogelijkheden in het water hebben, zullen ze wel gek zijn als ze met springen een andere plek op willen zoeken.

Het is moeilijk in te schatten of dat voldoende is. Ik heb zelf 2 oppervlaktesoorten die erom bekend staan dat ze kunnen springen: Aplocheilus lineatus gold (6) en Panthodon buchholzeri (vlindervis). Van de week sprong vlinder me zowaar voor het eerst in 4 (?) jaar tegemoet omdat ie dacht dat ik regenwormen voor 'm had. En toen sprong ie een 2 cm boven het water uit. Af en toe hoor ik dat ze naar iets van het wateroppervlak of vlak er boven proberen te vangen.
Ik heb ook Fundulopanchax sjostedti's, die zijn wat meer halverwege te vinden. Die zie ik nog niet vrijwillig boven het water uit springen.

Op zich is het zo dat elke vis kan springen als hij daar noodzaak toe ziet. En dat kunnen de waterwaarden zijn, of een flinke schrikreactie. Aan de andere kant: als ze tevreden zijn, en voldoende schuilmogelijkheden in het water hebben, zullen ze wel gek zijn als ze met springen een andere plek op willen zoeken.
Snap ik hoor, in principe ben ik van plan om drijfplanten, veel hout en wat emerse planten te houden. Dus dat is natuurlijk al heel gunstig wb de schuilmogelijkheden. Tel daar een beetje getint water bij op en het zou een paradijs moeten zijn.

Ik ga eens kijken naar de Sjostedti's. Wat een leuke naam😂

Er zijn nog veel meer (erg mooie) killivissen.
Er zijn er een aantal die maar 2 of 3 jaar oud worden, maar sommigen worden wel ouder. En bij een aantal kun je zelf zorgen voor kweken of zelf eitjes uit laten komen en opkweken. je kunt ze natuurlijk gedurende hun levensduur houden en kijken of je dan dezelfde soort terugwilt of een andere soort gaat houden.

Kijk bijv eens bij Aquainfo met het zoekfilter op killivis. Als je nog andere soort websitesuggesties wilt, roep je maar, dan google ik een eindje voor je.
En kijk hier op het forum naar de posts van @John. die heeft heel veel verschillende soorten en kan je ook advies geven als je iets minder voor een 'standaard'soort wilt gaan.

Betta mulyadi (ook nog weleens Betta sp. api api genoemd) heb ik ook gehad. Knalrood, maar wel behoorlijk schuw (tenminste bij mij). In jouw aquarium zou je er één of een koppel in kunnen doen, zijn wel territoriale visjes.

Betta mulyadi (ook nog weleens Betta sp. api api genoemd) heb ik ook gehad. Knalrood, maar wel behoorlijk schuw (tenminste bij mij). In jouw aquarium zou je er één of een koppel in kunnen doen, zijn wel territoriale visjes.
Zit ik nu iets over te lezen, prachtige vis en kwa bijzonderheid zeker een kanshebber! Echter zie ik ook dat hij zeldzaam is en dan vind ik dat toch lastig, gezien ik geen tijd of kennis heb om ermee te kweken en dat is dan wel iets wat naar mijn idee zou moeten om de soort in stand te houden.

Mijn bakje zal pas over 4 a 5 maanden klaar zijn voor vissen ivm de levertijd en het opzetten/indraaien. Ik kreeg net het fantastische idee om tegen de tijd dat hij klaar is, met de specificaties naar Utaka te gaan en te vragen: wat heb je en wat past?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan