Wat is er nieuw

Vissen doen vreemd?

vissie

Member
Lid geworden
29 april 2025
Leeftijd
18
Hi iedereen,
ik heb nu een paar maanden een sluierstaart en een kleine oranda. ik heb me van tevoren erg verdiept in de vissen en heb dus ook een goed ruim aquarium en een goede sterke pomp. ik zorg dat er elke week een deel van het water ververst wordt, aangezien sluierstaarten grote vervuilers zijn. Alles is tot nu toe prima gegaan, maar sinds gisteren doen mijn vissen heel raar. ze blijven beide alleen maar op de bodem liggen. de kleine oranda heeft ineens hele dikke ogen en ik weet niet wat er aan de hand is. ik heb meteen een groot deel van het water ververst in de hoop dat ik hiermee een bacterie wegkreeg, maar het lijkt nog steeds niet beter te gaan?
kan iemand mij helpen???

Wat zijn de waterwaarden? Vooral nh3 en no2 zijn belangrijk.
Eventueel een paar fotos?

Bacteriën krijg je met verversen niet weg maar het verdund wel de afvalstoffen.

Heb je een video van de visjes? Hoe groot is de bak en welk filter gebruik je en hoeveel ververs je?

Ik heb een filter van het merk sera en het is een 120L filter. Het aquarium is 100 liter.

ik ververs 1 keer per week een deel van het water, aangezien sluiers grote vervuilers zijn en daarbij maak ik ook eens per week de filter schoon

ik heb de vissen vandaag en gisteren eSHa 2000 gegeven en het gaat al iets beter. het lijkt wel alsof de sluier verstopt is ofzo en alsof de poep een hele lichte kleur heeft?

Hoe maak je dat filter schoon?
Stap voor stap alsjeblieft en welk deel etc.

Ik sluit eerst de filter af. Daarna haal ik de filter uit elkaar. Dan maak ik stuk voor stuk de filter zakjes schoon onder de hete kraan. Als alle viezigheid eruit is gespoeld, zet ik alles weer in elkaar en plaats ik het terug in het aquarium.

Lichte poep hangt samen met wat ze gegeten hebben.
Daar moet je je niet direct zorgen over maken.
Het water ziet er wel uit of je bacteriebloei hebt? (Second opinion welkom) In dat geval is er toch iets met je filter aan de hand. Ik zou in dat geval veel vake grote waterwissels doen en nitriet (NO2 en ammoniak (NH3/4) meten. Waterwisselen totdat die 0 zijn en blijven.

Ja dat is waar, ik merk dat mijn aquarium al heel snel groen/bruin aanslaat.

ik heb de vissen beide proberen te voeren, maar het lijkt alsof de kleine niet echt wilt eten. Gisteren heeft hij wel nog gegeten

Ik sluit eerst de filter af. Daarna haal ik de filter uit elkaar. Dan maak ik stuk voor stuk de filter zakjes schoon onder de hete kraan. Als alle viezigheid eruit is gespoeld, zet ik alles weer in elkaar en plaats ik het terug in het aquarium.
Oorzaak gevonden: je helpt iedere keer je filterbacteriën om zeep.
De smurrie die in je filter zit en die je er zo ijverig zo goed mogelijk uithaalt, doet het zware werk van je filter. Dat zijn bacteriën die de vervuiling van je vissen omzetten in onschadelijke plantenvoedingsstoffen.
Voor nu dus wat ik hierboven ook al zei: Veel vaak grote waterwisseles totdat nitriet en ammoniak op 0 zijn en blijven.

Verder mag je alleen aan je filter komen als de uitstroom ZICHTBAAR vermindert, en dan nog doen je in eerste instantie alleen het filtermedium waar het water binnenkomt en waar dus de meeste plantendelen etc zitten. Vaak is dat al voldoende om je filter weer goed te laten werken.
(voor jouw idee: ik haal mijn filters eens per drie maanden open om die eerste opvang schoon te maken. De rest blijf ik vanaf.)

P.S. de fabrikant adviseert om eens per maand filtermedium te vervangen. NIET DOEN, dat is goed voor hun portemonnee, maar niet voor jouw vissen.

Dat bruine is opstartalg, en het groene is gewone alg. Dat betekent dat je bak niet in balans is en mogelijk een ammoniakpiek. En dat klopt dus wel met je werkwijze bij het filter.

aah oke, dat wist ik zelf helemaal niet. hoeveel moet ik nu gaan verversen en wanneer?

Dagelijks, zoveel als de vissen verdragen met water van ongeveer dezelfde temperatuur. Ik zou dan eens na een week met een druppeltest kijken hoe het met je nitriet (NO2) en ammoniak (NH3of NH4) is.
Als die 0 zijn, dag later weer testen (of als je vissen weer afwijken gedrag tonen). Als deze waarden nog niet 0 staan, weer verversen. Net zo lang totdat deze waarden 0 zijn en blijven.

Google maar een 'fish in cycle'.

ik heb de vissen beide proberen te voeren, maar het lijkt alsof de kleine niet echt wilt eten. Gisteren heeft hij wel nog gegeten
Zou naast alle andere adviezen ook even wat minder voeren en voer restanten uit de bak halen.

Meer zuurstof zullen ze ook zeker wel waarderen, pomp er maar flink lucht in met een zuurstof/luchtsteen.

ik heb de vissen vandaag en gisteren eSHa 2000 gegeven

Denk dat dat ook niet zo zeer hoeft in dit geval.

Even een update: het gaat wel oke met de visjes. De kleine lijkt nu steeds omhoog te zwemmen, maar weet niet of dit perse iets slechts is, aangezien hij dit altijd eigenlijk doet, omdat hij zichzelf ziet in de reflectie. De oranje blijft wel nog op de bodem, maar gaat af en toe rond zwemmen. Ik heb twee luchtsteentjes in het aquarium, dus ik neem aan dat dat zuurstof zat is.

Zou het misschien zo kunnen zijn dat de kleine last heeft van zwemblaas?

Zou het misschien zo kunnen zijn dat de kleine last heeft van zwemblaas?
Heb je inmiddels al een grote waterwissel (50% of meer) gedaan en getest op ammonia en nitriet?

Hey, even een update:
helaas heeftde kleine oranda het niet overleefd. Ik heb alles gedaan wat er gezegd is, maar toch lijkt er niks te verbeteren. Het ging eerst wat beter met de sluier en nu weer minder. Hij begint zwarte vlekken te krijgen. Ik heb de waterwaardes getest en het nitriet level was eerst goed, maar nu lijkt het wel alsof de waterwaardes weer de verkeerde kant op gaan. Ik weet niet meer wat ik fout doe?

unnamed.jpg

Beste vissie, ik spreek niet graag in fouten doen. Ik denk liever Oplossing gericht.

Anderen, jij, ik wij allemaal maken fouten maar ik wil je wel eerlijk de waarheid vertellen.

Het lastige is dat sluierstaarten moeilijk gezond zijn te houden door de kweekvorm. Dus dat is al een punt.
Verder hebben ze een groot aquarium nodig, flinke filtering dus een buitenfilter en een wekelijkse grote waterwissel. (nitriet is giftig)

Mijn tip, ook al doe ik ook veel dingen fout
Denk altijd.... Koop vissen voor je bak Of koop een bak voor je vissen.
Dus zou ik als vrijblijvend advies geven, de keuze is aan jou, andere vissen. En zoek een ander thuis voor je huidige vissen. Maar blijft lastig, vervelend.

Laatst bewerkt:
je wilt in elk geval van die nitriet af. Zolang je nog nitriet meet doe je een waterwissel van 75%. Daarmee blijft dus een kwart van de nitriet over. Als je echt een grote waarde gemeten hebt dan kan dat nog teveel zijn. Dan gewoon nog een grote waterwissel doen.
Gewoon zo vaak doen als nodig is. Als je nu het filter met rust laat dan heeft het nog tijd nodig voordat er genoeg bacteriën in zitten. Tot die tijd kun je alleen waken op de nitriet en water wisselen als nodig.
Het kan natuurlijk zijn dat de schade bij de vissen al te groot is. Dan kun je verder niets meer voor hem doen. Maar misschien herstelt hij nog.

Een groter (buiten)filter is zeker wenselijk, maar ook dat heeft tijd nodig om in te draaien. Dat dan dus ook nooit in plaats van, maar eerst maar eens naast het huidige filter zetten.

Wijze woorden van Andre en de combi die ik zie is niet juist. Ze hebben 50 liter per vis nodig en dan het liefste een bak van minimaal 100-120 cm met een flink filter.
Misschien slecht geadviseerd door de lfs? Ik zou voor deze vis een ander huisje zoeken of een grotere bak kopen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan