Wat is er nieuw

Voldoende licht voor planten in groot aquarium? (Valisneria groeit slecht)

CVS

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2014
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over de verlichting en plantengroei in mijn aquarium. Mijn bak is 275 x 80 x 80 cm (lxbxh), met een waterhoogte van ongeveer 65 cm. Qua verlichting gebruik ik 2x Fluval Plant 3.0 Bluetooth LED (59W, 115-145 cm per stuk), die ik over de lengte van het aquarium heb hangen.

Op dit moment groeien mijn Anubias en Javavaren prima, maar mijn Valisneria Gigantea doet het helaas helemaal niet goed. Ze staan direct onder de lichtbalken en krijgen kleibollen bij de wortels, maar ze groeien amper. Ook heb ik wat last van bruine alg.

De bak is ingericht op Zuid-Amerikaanse cichliden (nog 3 Geophagus en 9 maanvissen), verder zwemmen er een stuk of 70 brochis/corydoras en drie grotere L-nummers (blue eye, L25 en L14).

Nu vroeg ik me af:

1. Heb ik met deze lampen (en die waterhoogte) wel genoeg licht voor planten zoals Valisneria?
  2. Is een waterhoogte van 65 cm sowieso een probleem voor plantengroei met deze LED’s?
  3. Moet ik misschien extra of andere verlichting toevoegen?
  4. Doe ik iets fout qua bemesting? Ik gebruik alleen kleibollen, zou vloeibare plantenvoeding kunnen helpen?
  5. Hebben jullie suggesties voor makkelijke planten die het onder deze omstandigheden wel goed doen?

Ik wil het liefst geen superlastige/high tech bak maken, maar vind het wel leuk als er meer groen in kan.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Vallisneria is een makkelijke plant die opzich niet heel veel licht behoeft maar soms slaan ze slecht en erg traag aan.

Als ik een snel rekensommetje maak kom ik uit op ongeveer 6 lumen per liter.
Dat is niet heel veel licht

Kleibollen bij de wortels is prima, maar ik zou zorgen voor voldoende meststoffen in de waterkolom. Je verlichting lijkt me te gering.

6 lumen is erg weinig, maar als ik kijk naar mijn lowtech bak met 15 lumen per liter, waar dan ook nog drijfplanten boven drijven, scheelt het niet veel. Ik voeg wel voldoende kolomnoeding toe (N, P,K sproerenelementen & mineralen). Meet je nitraat, fosfaat en ijzer eens. Vooral vallisneria wil graag voldoende mineralen en sporenelementen hebben.

En voor de zekerheid: je vermeldt het niet, maar carbo vinden ze niet leuk.

6 á 7 lumen per liter zou wel kunnen kloppen.

Ik voeg helemaal niks toe aan plantenstoffen (ook geen carbo, ook vissen kunnen hier problemen mee krijgen weet ik uit de tijd dat ik discus vissen hield) en daarnaast ververs ik wekelijks 60% water en zit er bioloog onder van 150 x 60 x 50 cm dus flink wat filtering.

Waterwaardes meet ik nooit meer. Want met zo'n waterverversing per week is nitraat en fosfaat bijna gelijk aan wat er uit de kraan komt.

Even nog wat vragen:

1. Wat zijn waardes die ik zou moeten halen die nodig zijn voor fatsoenlijke plantengroei? Want stel ik neem twee balken er bij zit ik als nog maar op de 12 á 14 lumen per liter.
  2. Zouden enkel vloeibare meststoffen toevoegen op wekelijkse basis na de waterwissel al effect kunnen hebben?
  3. Zo ja welke raden jullie aan?
  4. Zijn er buiten Anubias en Javavaren andere planten die van weinig licht en andere behoeftes houden?

Welke waardes je nodig hebt voor plantengroei ligt aan welke planten je hebt.
Beste is deze even soort voor soort opzoeken op bijv Aquainfo.nl

Plantenvoeding KAN effect hebben, maar met zo weinig licht kan het ook zo zijn dat de planten zelf al besloten hebben dat ze langzaam willen groeien en dus ook niet heel veel voeding nodig hebben/zullen pakken.
Beste manier om hier achter te komen is toevoegen en meten.
Zelf tevreden over de All in One van Plantedbox.

Om achter de behoeftes van planten te komen zal je ook weer soort voor soort moeten gaan zoeken denk ik.
Ik zie afentoe wel eens mooie overzichten langskomen van waterplanten en hun behoeften, maar krijg ze nu natuurlijk niet meer gevonden.
Op de meeste online plantenhandelaren websites staat ook vaak wat planten nodig hebben

6 á 7 lumen per liter zou wel kunnen kloppen.

Ik voeg helemaal niks toe aan plantenstoffen (ook geen carbo, ook vissen kunnen hier problemen mee krijgen weet ik uit de tijd dat ik discus vissen hield) en daarnaast ververs ik wekelijks 60% water en zit er bioloog onder van 150 x 60 x 50 cm dus flink wat filtering.

Waterwaardes meet ik nooit meer. Want met zo'n waterverversing per week is nitraat en fosfaat bijna gelijk aan wat er uit de kraan komt.

Even nog wat vragen:

1. Wat zijn waardes die ik zou moeten halen die nodig zijn voor fatsoenlijke plantengroei? Want stel ik neem twee balken er bij zit ik als nog maar op de 12 á 14 lumen per liter.
  2. Zouden enkel vloeibare meststoffen toevoegen op wekelijkse basis na de waterwissel al effect kunnen hebben?
  3. Zo ja welke raden jullie aan?
  4. Zijn er buiten Anubias en Javavaren andere planten die van weinig licht en andere behoeftes houden?
1) 10x zoveel nitraat als fosfaat. En dan is een nitraatwaarde van 10-20 een mooi getal. En dan kom je dus op fosfaat van 1-2.
2) Zeker, Mijn lowtechbak met ongeveer 15 lumen per liter krijgt eens per week vloeibare plantenvoeding.
3) Ik gebruik de poeders van aquariumbemesting.nl: K2SO4 + KNO3 (aanmaken volgens het zakje en dan samen voegen), KH2PO4 (volgens zakje) voeg ik apart toe, en tensomix ook apart.
4) In mijn lowtechbak heb ik: anubia, cryptocoryne groen en bronskleurig, vallisneria gigantea, javavaren. Die doen het allemaal prima.

P.S. mijn bak is 350l, daar voeg ik per week ongeveer 90ml nitraatoplossing aan toe, ongeveer 40ml fosfaat oplossing, 40 ml tensomix. Even als idee van de hoeveelheden.
P.S.2 Dan ga ik dus wel uit van een 2e lichtbalk, zodat je in de buurt van mijn verlichting zit.

Laatst bewerkt:
Plantenvoeding KAN effect hebben, maar met zo weinig licht kan het ook zo zijn dat de planten zelf al besloten hebben dat ze langzaam willen groeien en dus ook niet heel veel voeding nodig hebben/zullen pakken.
Met 6 lumen zal de groei minimaal zijn denk ik.

Bedankt voor de feedback.

Allereerst ga ik maar aan de slag voor extra lichtbalken.

Bedankt voor de feedback.

Allereerst ga ik maar aan de slag voor extra lichtbalken.
Bedenk wel dat als de lichtsterkte toeneemt, ook de vraag naar meststoffen en eventueel CO2 toeneemt.

Even over de Valisneria gigantea. Valnisneria is in z'n algemeenheid, in tegenstelling tot de meeste aquarium moerasplanten, een echte waterplant. Deze plant heeft wortels voornamelijk om zich te hechten. Niet zozeer voor voeding opname. Ze neemt namelijk haar voeding op grotendeels via haar bladeren! Vallisneris houd ook van stroming. Dat staat voor de plant als regelmatige nieuwe voedingsaanvoer. De plant staat in de natuur veelal in een zanderige bodem. Het water mag wat harder meer alkalisch zijn. Dat de plant het minder goed doet in je bak heeft dus vooral met haar voedingsopname van doen. Dus voeding via de waterkolom. Een gemiddelde lichtsterkte is genoeg voor de plant.

Moet zeggen dat de reacties niet heel duidelijk zijn dat het nu aan het licht ligt 🙂

Hebben de instellingen welke kleur licht ik kies nog invloed?

Het ligt ook veel aan welke planten je hebt. Anubias en Javavaren kunnen beide met erg weinig licht.
Valisneria heeft al weer iets meer licht nodig.
Gejat van een webshop:

Vallisneria Gigantea - Reuze Vallisneria​

De reuzenvallisneria is de grootste van de familie, de bladeren worden heel erg lang en hebben een mooie groenbruine kleur. Geschikt voor grotere aquaria.

Plaats in het aquarium: achterzone
Max hoogte van de plant: 150 cm
Temperatuur: 10-28ºC
Licht: heel veel
Herkomst: Azië

Welke planten heb je nog meer in het aquarium staan? Dan kunnen we er misschien wat nuttigers over zeggen

Moet zeggen dat de reacties niet heel duidelijk zijn dat het nu aan het licht ligt 🙂

Hebben de instellingen welke kleur licht ik kies nog invloed?
Alle reaties mbt je licht zeggen toch dat 6 lumen per liter erg gering is?
Planten groeien het best met een verlichting van 4000-5500 lumen.

Ja 6 is echt heel minimaal en als je een bakje van 60cm neemt met de oude T8 buisjes dan zit je dacht ik al op zo n kleine 15 lumen als ik me niet vergis.

Ik mag hopen dat je kelvin bedoeld ;))

gebruik je wellicht Easycarbo want daar kan valisneria niet tegen.

Ja 6 is echt heel minimaal en als je een bakje van 60cm neemt met de oude T8 buisjes dan zit je dacht ik al op zo n kleine 15 lumen als ik me niet vergis.

Ik mag hopen dat je kelvin bedoeld ;))
Oeps je hebt gelijk, het Oranjefeest heeft me geen goed gedaan🤭

Alle reaties mbt je licht zeggen toch dat 6 lumen per liter erg gering is?
Dat klopt dat wordt gezegd maar niet iedereen is het er over eens dat HET probleem is.

Dat het gering lees ik ook uit de reacties maar of je toch goede plantengroei kan hebben is mij nu niet geheel duidelijk.

Moet zeggen dat als ik de balken vol aanzet ik het licht echt bizar fel vindt. De vissen lijken ook niet heel vrolijk er van te worden.

4500 - 5500 Kelvin is iets wat ik even moet opzoeken. Want ik weer de instelling niet zo uit mijn hoofd.

Hoi CVS.
Lumen gaat om lichtsterkte en K, Kelvin om lichtkleur.

*edit*
Even wat verder terug gelezen en zie dat het al duidelijk is.

Als je ze niet dieper plant dan het kroontje en al kleibollen toevoegt (evt. verstevigen met wat stenen eromheem zodat ze er niet uitgeploegd worden) zie ik niet snel een probleem met licht/voeding.
Probleem al is gezocht bij de bewoners welke je hebt en dan met name je L-nummers welke door een tekort aan groenvoer de bladeren gaan schrapen?

Als planten niet groeien heeft dat globaal gezien 3 redenen:
1. het lichtcompensatiepunt (LCP) staat op het nulpunt. Dus de energie die de plant aanmaakt in relatie tot de energie die de plant verbruikt is precies evenveel.
2. te weinig voeding
3. de plant is niet in staat de aanwezige voeding op te nemen die nodig is voor groei

En om een misverstand uit de weg re ruimen:
Hieronder de verschillende bakken die zijn gekweekt met lampen van verschillende Kelvin:
links opgekweekt met 3600 kelvin, in het midden met 4200 kelvin en recht opgekweekt met 12.000 kelvin.
Hieruit kan je de conclusie trekken dat een bepaalde Kelvin waarden niet relevant zijn voor mooie en gezonde plantengroei.

kelvin.png

• Leuk
Waarderingen: CVS
Als je ze niet dieper plant dan het kroontje en al kleibollen toevoegt (evt. verstevigen met wat stenen eromheem zodat ze er niet uitgeploegd worden) zie ik niet snel een probleem met licht/voeding.
Probleem al is gezocht bij de bewoners welke je hebt en dan met name je L-nummers welke door een tekort aan groenvoer de bladeren gaan schrapen?

De L-nummers die ik heb schrappen geen bladeren. Sowieso een groot gedeelte eet niet tot weinig groen van alle L-nummers. De Blue Eye schrapt vooral hout 🙂

Ze worden ook niet uitgeploegd in ieder geval. Kroontjes inderdaad niet te doen

Zie bijgevoegd ook een screenshot van de lampinstellingen. Misschien niet geheel duidelijk maar ik heb op ieder moment alle kleuren even sterk. Op het maximale 85% pink, 85% blue, 85% cold white, 85% pure white en 85% warm white. Als dit anders moet hoor ik het graag.

Bijlagen

• Screenshot_20250427-203709.png
    Screenshot_20250427-203709.png
    114.5 KB · Weergaven: 14
Heb je evt ook een foto van het aquarium zelf?
Of een lijst met welke planten je in de bak hebt? (Indien meer dan de eerder genoemde 3 soorten)

• Leuk
Nee geen andere planten.

Foto moet ik even maken

Indien er geen andere plantensoorten zijn denk ik dat het een keuze maken word tussen de Valisneria er uit of meer licht toevoegen (wat de anubias dan weer niet lekker kan gaan vinden)

Als het deze betreft: https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=41

This is a wood-eater, so some wood is needed in the diet, as well as vegetables and sparse measures of more meaty food.

Zou hem in de gaten houden (kijk ook is 's nachts als ze actief zijn) en evt. groenvoer geven om te kijken of dat je planten ook helpt.

Als het deze betreft: https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=41

This is a wood-eater, so some wood is needed in the diet, as well as vegetables and sparse measures of more meaty food.

Zou hem in de gaten houden (kijk ook is 's nachts als ze actief zijn) en evt. groenvoer geven om te kijken of dat je planten ook helpt.
Hij eet niet aan de planten anders zie ik dat wel aan de bladeren.

Daarnaast krijgen ze een zeer gevarieerd dieet met ook groen voer er door heen.

Zie hier een drie tal foto's waarbij het licht op 85% staat. In mijn ogen erg fel.

Bijlagen

• PXL_20250428_105417194.RAW-01.COVER.jpg
    PXL_20250428_105417194.RAW-01.COVER.jpg
    190.3 KB · Weergaven: 30
  • PXL_20250428_105424806.RAW-01.COVER.jpg
    PXL_20250428_105424806.RAW-01.COVER.jpg
    333.5 KB · Weergaven: 29
  • PXL_20250428_105435267.RAW-01.COVER.jpg
    PXL_20250428_105435267.RAW-01.COVER.jpg
    322.2 KB · Weergaven: 30
De L-nummers die ik heb schrappen geen bladeren. Sowieso een groot gedeelte eet niet tot weinig groen van alle L-nummers. De Blue Eye schrapt vooral hout 🙂

Ze worden ook niet uitgeploegd in ieder geval. Kroontjes inderdaad niet te doen

Zie bijgevoegd ook een screenshot van de lampinstellingen. Misschien niet geheel duidelijk maar ik heb op ieder moment alle kleuren even sterk. Op het maximale 85% pink, 85% blue, 85% cold white, 85% pure white en 85% warm white. Als dit anders moet hoor ik het graag.
Ik kreeg het advies om blauw vrij laag te zetten omdat dit wordt gebruikt door algen en in wit vaak al voldoende blauw zit. Ik heb white op 75% en blauw op 25% uit mn hoofd gedaan.

• Leuk
Ik kreeg het advies om blauw vrij laag te zetten omdat dit wordt gebruikt door algen en in wit vaak al voldoende blauw zit. Ik heb white op 75% en blauw op 25% uit mn hoofd gedaan.

Deze info zoek ik al een tijdje, is daar ergens meer over te vinden?

Deze info zoek ik al een tijdje, is daar ergens meer over te vinden?
Nou voor de instelling van mn Splendid met RGBW kreeg ik dit advies van @Cornelius:

Wit bevat het gehele spectrum wat nodig is voor plantengroei, rood en groen zijn voornamelijk om een aangename tint te maken zodat het mooi is naar te kijken.
Blauw zit al genoeg in wit en teveel blauw resulteert snel in algvorming.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan