Wat is er nieuw

Voorstellen

Debbie

New member
Lid geworden
31 mei 2026
Leeftijd
39
Hoi allemaal,

Graag wil ik mij voorstellen op het forum. Ik ben nog een echte aquarium noob maar de afgelopen 5 weken heb ik zo enorm veel informatie opgeslurbt (lees: bijna dag en nacht aan het googlen geweest) zowel hier op het forum als andere sites dat ik geloof ik nu wel aardig op weg ben.

Ik zal zo kort mogelijk (al is dat niet te doen) mijn situatie uit proberen te leggen.

5 weken geleden heb ik als typische onervaren persoon een impulsaankoop gedaan van een al draaiend aquarium via markplaats. Dit ging om de superfish start 20 en had als bewoners:
3 platys -> 2 vrouw en 1 man
2 Guppen (Poecilia reticulata) -> mannelijk
5 Endlers guppen -> mannelijk
Garnalen, blue dreams en Gele
1 Helena slak

Dol enthousiast heb ik de bak meegenomen. De verkoper had het water laten staan voor 1/3 en de vissen en garnalen in een bakje gedaan en vertelde mij dat ik bij thuiskomst de bak kon vullen, vissen erin en klaar. Dit heb ik dan ook gedaan. Bak neergezet, water erin en stekker in het stopcontact. Ik was blij! Ik hoefde de spons nooit te vervangen zei de verkoper en enkel uitspoelen als mijn stroming wat zachter werd. Waterwissel deed hij nooit en het water zou goed blijven.

Tot ik ging googlen, het bleek dat mijn bak zwaar overbevolkt was, ik kwam erachter dat er en crystal clear filter van superfish inzat (deze was al heel oud) ik maakte me zorgen om de zeoliet en kool die erin omdat ik overal pas dat dit juist kon vergiftigen bij niet optijd vervangen etc. Later bleek dat dit waarschijnlijk niet meer gebeurd omdat het al zo oud is en de spons nu gewoon functioneert.

Anyway ik was erg geschrokken natuurlijk en ben meteen het water gaan testen met de sera druppeltest maar dit bleek allemaal goed. Toen ik de bak net 10 dagen had ging ik op zoek naar een ander huis voor de platys en dacht daarmee de eerste goede stap te zetten naar een beter leven voor de visjes en had me voorgenomen dat als ik de hobby leuk zou vinden ik wel zou gaan upgraden.

In de avond barste uit het niets de voorruit van de bak, er kwam een grote scheur aan de bovenzijde Gelukkig was dit boven het waterpeil dus ik had geen lekkage maar als ik internet moest geloven was het een tikkende tijdbom! Ik stond doodsangsten uit haha. Achteraf denk ik te weten hoe het komt, als noob wist ik niks en ik heb de bak gewoon neergezet op een niet recht kastje (gemaakt van boomstammetjes) en die stond dus ook absoluut niet waterpas en de hoekjes staken zelfs wat uit. Maar ja, wist ik veel.

Meteen de volgende dag een nieuwe bak gekocht. Ik heb gekozen voor de Juwel primo 70 2.0. De nieuwste variant van nu met het super filter dus niet de bio ONE.

De verhuizing heb ik dus vliegensvlug (misschien niet verantwoord maar ik was erg bang voor het barsten van aquarium) gedaan als volgt

Nieuwe bak, nieuwe bodem: Zwart dupla zand fijne korrel. Decoratie en planten uit de oude bak heb ik meeverhuisd. Water heb ik nu wel behandeld met voorbereider en ik heb bacto start toegevoegd zo dicht mogelijk bij het nieuwe filter.

Tijdens de verhuizing heb ik de superfish filter draaiend gehouden (met stroom) in een emmer met oud aquarium water en de vissen heb ik opgevangen in een aparte emmer. Tijdens het uitvangen bleek ik nog 10 baby platys te hebben, superklein maar ik heb ze allemaal mee kunnen nemen.

Stand van zaken nu: Ik heb alles dezelfde middag verhuisd en het oude filter ook in het nieuwe aquarium geplaatst deze laat ik ongeveer 4 weken erbij zitten. Ik heb het filter systeem van de Juwel wel aangepast en gebruik ik niet zoals de fabrikant het zegt, volgens hij zou je een blauwe spons, dan de groene (nitrax) dan de zwarte (carbo) en dan de witte moeten doen.

Ik heb het als volgt: 2x de blauwe en 1x de witte en zo ga ik het houden. Ik zou dan elke 3 tot 6 maanden de blauwe om en om moeten uitknijpen in oud aquarium water als het goed is.

De vissen maken het allemaal goed en hebben het wonder boven wonder allemaal overleefd. De platys heb ik uiteindelijk niet weg gedaan omdat mijn bak ineens versnelt groter ging.
Waterwaardes test ik en blijven stabiel op:
Nitriet 0
PH 7.2
KH 7
GH 8
Temperatuur 24 graden.

Doe ik het zo een beetje oké?

Ik zou er graag nog een schooltje visjes bij doen? Is dat verstandig? Ik neig heel erg naar de blauwe neon (simulans)

Ik zal een foto toevoegen van de bak hoe hij was en hoe hij nu is. Decoratie zal ik in de toekomst nog veranderen maar ik heb natuurlijk meegenomen wat in de kleine bak stond, alleen een rots en boom toegevoegd nu en de planten moeten nog groeien en er komt nog wat bij.

Ook wil ik graag de verlichting nog wat aanpassen.
Ik heb nu de standaard lamp van juwel erin en die staat aan van 13 tot 21 maar ik zou graag de superfish retro color van 20:00 tot 22:00 erbij willen, is dat verstandig?

Heel erg bedankt voor het lezen, alle info die ik hier heb kunnen vinden en alvast voor jullie antwoorden.

Groetjes Debbie

Bijlagen

• 20260515_175356.jpg
    20260515_175356.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 23
  • image-30-05-2026_22-32-39-81.jpg
    image-30-05-2026_22-32-39-81.jpg
    278.7 KB · Weergaven: 21
Welkom Debbie!

Op zich goed bezig!
Een aantal adviezen:
watervoorbereider is in NL niet nodig.
Bactostart is niet nodig, zeker niet als je een al ingedraaid filter(tje) hebt.
Ik zou er geen andere scholenvisjes meer bij doen, het wordt dan een 'postzegelverzameling'. een mooier reseultaat ga je krijgen door (een) van je bestaande scholen uit te breiden.
Zoals je al gemerkt hebt, krijg je vanzelf meer platy's, dus je bak is binnen de kortste keren overvol. Om dat tegen te gaan, kun je een roofvisje erbij overwegen....
Als je plantjes zoekt, post dan een topic bij 'gevraagd', heel veel aquaforianenhebben wel stekjes over die ze tegen portokosten versturen, en eventueel een kleine bijdrage in de hobby.

Je hebt het verder niet over plantenvoeding gehad. Wat doe je daarmee?
(En ik zou die plastic planten er heel gauw uitgooien, maar dat is smaak en daar valt over te twisten...)

Welkom, heel verhaal en van een klein bakje naar 1 die ruim drie keer zo groot is.....volgend jaar een bak 700Liter ? 🙂
Zou idd. geen extra vissen nemen, deze levendbarenden vullen de bak automatisch.
Succes met de verdere opstart !

Welkom Debbie!

Op zich goed bezig!
Een aantal adviezen:
Ik zou er geen andere scholenvisjes meer bij doen, het wordt dan een 'postzegelverzameling'. een mooier reseultaat ga je krijgen door (een) van je bestaande scholen uit te breiden.
Zoals je al gemerkt hebt, krijg je vanzelf meer platy's, dus je bak is binnen de kortste keren overvol. Om dat tegen te gaan, kun je een roofvisje erbij overwegen....
Als je plantjes zoekt, post dan een topic bij 'gevraagd', heel veel aquaforianenhebben wel stekjes over die ze tegen portokosten versturen, en eventueel een kleine bijdrage in de hobby.

(En ik zou die plastic planten er heel gauw uitgooien, maar dat is smaak en daar valt over te twisten...)
Heel erg bedankt voor je reactie! Ja ik las het later dat het niet nodig was inderdaad. De bacto start heb ik ook maar één keer gebruikt bij het aanzetten van de nieuwe pomp. Daarna na mijn eerste waterwissel niet niet meer, de bak draaid nu 12 dagen stabiel dus ik hoop dat het zo blijft.

Wat ontzettend jammer dat ik er geen scholenvissen hij kan zetten! Ik vind die gekleurde visjes zo mooi en dacht juist dat het een mooie aanvulling zou zijn in de middenlaag🙁

Als ik dat zou willen moet ik dus eigenlijk veranderen van bestand?

Mijn platy plaag ga ik aanpakken, de bedoeling is dat ik de kleintjes nu groot laat worden tot ik het geslacht ga zien, ik hou daarvan dan 3 mannetjes bij mijn huidige man en voor de vrouwtjes heb ik al een nieuw thuis gevonden.

Mijn bestand is dan:

4 Platy's man
2 Guppen (Poecilia reticulata) -> mannelijk
5 Endlers guppen -> mannelijk
Garnalen, blue dreams en Gele
1 Helena slak.

Hoe sta je tegenover mijn lichtplan?

De decoratie gaat inderdaad de deur uit behalve de grote paarse die vind ik wel mooi. Voor de rest ga ik echte bodemplantjes nemen en nog wat extra stengel planten

Welkom, heel verhaal en van een klein bakje naar 1 die ruim drie keer zo groot is.....volgend jaar een bak 700Liter ? 🙂
Zou idd. geen extra vissen nemen, deze levendbarenden vullen de bak automatisch.
Ja ik vrees het, ik moet zeggen dat ik het echt heel leuk vind! Ik ben uren informatie aan het zoeken en kijk nu al naar groter maar voorlopig ga ik hier maar mee oefenen!

Ik ga de platys uitdunnen en zorgen dat ik uiteindelijk 4 mannen houd, dan is deze bak volledig mannelijk. Vind het super jammer van de scholenvis

Ja ik vrees het, ik moet zeggen dat ik het echt heel leuk vind! Ik ben uren informatie aan het zoeken en kijk nu al naar groter maar voorlopig ga ik hier maar mee oefenen!

Ik ga de platys uitdunnen en zorgen dat ik uiteindelijk 4 mannen houd, dan is deze bak volledig mannelijk. Vind het super jammer van de scholenvis
Welkom Debbie!

Op zich goed bezig!
Een aantal adviezen:

Sorry ik zie nu dat ik niet op de plantenvoeding heb gereageerd. Op dit moment heb ik de vallisneria erin zitten en waterpest en javamos op de boom en grot geplakt. Als voeding heb ik enkel de FE Tabs Iron supplement van Colombo in de bodem gedrukt en ik moet zeggen dat het snel groeit, de vallisneria heeft al meedere uitlopers waar blad aanzit en de waterpest krijgt takjes waar ik hem destijds heb geknipt (toen de bak nog klein was)

Welkom op het AF. Met extra verlichting zou ik nog even wachten, teveel licht kan leiden tot een algen uitbraak.

Welkom op het AF. Met extra verlichting zou ik nog even wachten, teveel licht kan leiden tot een algen uitbraak.
Dank voor je reactie, het idee was eigenlijk ook om hem enkel van 20 tot 22 erbij te doen. Ik zou dan van 20 tot 21 staan beide aan en van 21 tot 22 enkel de gekleurde lamp. De enige reden dat ik het zou willen is puur voor het avond sfeertje maar als dat om wat voor reden dan ook niet goed is dan doe ik het niet.

Welkom! Lekker bezig al. 🙂

Qua inrichting doet iedereen het anders. Ik heb zelf ook nepplanten in meerdere bakken, who cares. Vind het nog best leuk gedaan op jouw foto's! Levende planten hebben voors en tegens. Ze zijn niet per se nodig.

Die extra verlichting in de avond kun je vast wel doen. Een paar uurtjes moet wel kunnen. En blijk je toch nog veel ongewenste algen te krijgen dan kun je altijd nog aanpassingen doen in de lichtduur en/of lichtsterkte over de hele dag gezien.

En een schooltje blauwe neons o.i.d. kan op termijn prima denk ik. 🙂 Dan is het wel slim om de rest van het bestand beperkter te houden en te zorgen voor voldoende filtering. Goed idee al van je om van de levendbarende vissen (platy's, guppen) één geslacht te houden.

@Gino88 Bedankt voor je reactie, de verlichting zou idd maar heel kort zijn. Één uurtje beide en één uurtje enkel kleur voor het avond sfeertje zeg maar.

Qua beplanting heb ik wel iets echt erin staan, op dit moment staat de vallisneria en de waterpest erin. Beide groeien goed, de vallisneria heeft al vertakkingen en de waterpest krijgt nieuwe stukjes waar ik hem geknipt heb toen hij nog in de kleine bak stond. Verder ga ik de Limnophila sessiliflora en de Cryptocoryne parva nog toevoegen. De nep decoratie haal ik eruit op de grote paarse plant na want die vind ik wel leuk staan bij de stenen zo.

Hoe moet ik het bestand dan houden? Moeten er dan guppen en platys weg? Op dit moment is mijn bak nog niet volledig mannelijk. Ik wacht even tot de baby's groot zijn zodat ik de mannetjes kan herkennen en de vrouwtjes gaan weg. Ik zou er 4 willen houden (in totaal dus mijn oude en 3 nieuwe) en het aantal guppen die ik nu heb ook. Kan de neon daar dan wel bij?

Laatst bewerkt:
Houd je bij je platy's er wel rekening mee dat de vrouwtjes sperma opslaan, dus dat je jonkies blijft houden tot je alle vrouwtjes weggedaan hebt?

Alleen mineralentabletten (als ik het goed begrepen heb?) zijn niet voldoende voor je planten. In het begin zullen ze wel op de vissenmest een eindje komen, maar dat is op den duur onvoldoende. M.a.w. je hebt een voeding nodig waar nitraat (is niet hetelfde als nitriet!), fosfaat en kalium in zit, naast mineralen en sporenelementen. Kijk maar eens bij Plantedbox of bij aquariumbemesting.nl. Dan heb je al een heleboel vragen om hier weer te kunnen stellen....

@Lysia

Klopt, daar heb ik rekening mee gehouden. Zodra de kleintjes nu groot genoeg zijn vang ik alles uit wat er nog inzit op 3 mannetjes na een die zet ik bij mijn overgebleven man. Alle extra kleintjes die er tegen die tijd zijn en mijn huidige 2 vrouwtjes verhuizen.

Ik zal me eens gaan verdiepen in de plantenvoeding, ik dacht juist dat deze plantjes zich inderdaad goed konden voeden via het water en de uitwerpselen idd maar wist niet dat dat uiteindelijk onvoldoende gaat zijn.

Heb jij nog suggesties over mijn visbestand? Als de neon niet kan wat kan dan wel? Evt uitbreiden huidig bestand zei je ook geloof ik maar hoeveel guppen kunnen er dan bij?

Je zou de groep endlerguppen kunnen uitbreiden? En het aantal hangt af van je waterwisselregime en je filtercapaciteit. Kijk eerst maar eens hoe je water zich houdt en hoe vaak je ww ziet zitten. het gaat uiteindelijk om je waterkwaliteit en wat je kunt managen.

@Lysiaz mijn waterwissel doe ik wekelijks en dan 20% dit is voor mij ook makkelijk vol te houden qua onderhoud. Mijn filter is de super bio van Juwel. Voorheen zat de bio flow ONE erin geloof ik maar bij de nieuwe 2.0 versie zit die andere.

Op afstand is niet te bepalen waar het punt ligt dat je filter icm je ww het niet meer aankunnen. Dat is je bak leren kennen en voorzichtig proberen en vinger aan de pols houden.

Welkom.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan