Wat is er nieuw

Voorstelronde

Shepard

New member
Lid geworden
3 augustus 2026
Leeftijd
38
Goedenavond allen,

Ik zal me kort voorstellen, ik ben Peter, 38 jaar oud en sinds een paar weken eigenaar van een Superfish start 50 tropical aquarium.

Na 2 weken indraaien van de bak langzaam de bewoners toegevoegd. 15 garnalen , daarna 10 neon tetras en daarna 2 honinggoeramis.

De waterkwaliteit blijft goed en gisteren mijn eerste knipbeurt uitgevoerd van de stengel planten omdat die het wateroppervlak al raakten.

Achterin staat Mexicaans eikenblad en Belgisch groen.
Op het drijfhout heb in mos en een annubis geplant. Onder het hout en voorin de bak nog een plantje maar geen idee welke.
Daarnaast een schuilplaats van 3 holletjes.
Bovenin heb ik nog wat kikker beet gezet in een drijfring (gemaakt van een luchtslang en 2 zuignapjes)
Op de bodem licht fijn zand. Foto in de bijlage

Geheel draait nu op de meegeleverde thermostaat en filterpomp.

Komende tijd de bak even laten wennen aan zn nieuwe bewoners en hopen dat alles stabiel blijft draaien.

Ik vind het tot zover al erg leuk en hoop er nog lang plezier aan te beleven. Tips en tricks welkom en zal ook het forum lekker door speuren.

Bijlagen

• 20260730_153923.jpg
    20260730_153923.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 14
Leuk om te zien! (ik ben zelf ook net een week of 6 bezig met mijn eerste aquarium). Omdat ik mijn bak heel erg schoon vond, heb ik gisteren een plakje gekookte courgette neergelegd voor de garnalen. Was vanmorgen toen ik de bak schoonmaakte niets meer van te vinden. Ze vinden het blijkbaar heerlijk. Ik zie bij jou ook zoiets liggen.

Hi,

Dank voor je reactie.
Sinds een paar dagen lijkt er meer tannine van het hout te komen en geeft een iets meer thee achtige kleur. Ben er nog niet helemaal over uit wat ik er van vind.
Onder in de bak had ik 2 stukjes gekookte komkommer gelegd, daar hebben de garnalen lekker van gesnoept maar de resten heb ik de dag erna er weer uitgehaald.

Heb je er zelf ook vissen in?

Ik durfde de bak niet in 1 keer te vullen met alles. Ik heb hem bijna 4 weken met alleen planten gehad. Ik vond dat er behoorlijk goed en stabiel uitzien. Daarna japonica-garnalen erbij. Toen werd in een week tijd alles pas echt schoon en helder en intussen begonnen alle planten ook goed te groeien. Bij mij sloeg het hout eerst wit uit (heb ik afgespoeld en kwam niet terug), werd toen wat alg-achtig (hebben de garnalen er vanaf gegeten) en nu ziet het er prachtig uit. Een stuk was van Hornbach en een stuk uit de plaatselijke dierenwinkel. Er komt bij mij geen verkleuring meer vanaf (wel toen ik het eerst ruim een week heb laten weken in een emmer voor het het aquarium in ging). Nu ruim een week na de garnalen heb ik de eerste vissen erin gedaan (6 kleine gupjes) en laat ik het weer even twee weekjes zo voor de volgende er in gaan. Die van mij is iets groter denk ik (190 liter) maar ook gewoon een beginnersaquarium met alles erbij (Juwel Trigon 190). Ik heb er een foto-topic over gemaakt. Ik zie bij jou Tetra's. Ik ben zelf dus met gupjes begonnen omdat ik las dat die wat makkelijker waren (of het zo is weet ik niet...).

Ja het is voor mij ook allemaal een beetje uitvinden hoe en wat werkt. Ik heb eerst 2 weken gedraaid met alleen planten en hout en de schuilplek

Het hout heb ik eerst een week in een emmer water gelegd om vol te zuigen. Hoopte dat dan de meeste tannines er wel uit waren. Maar het is gelukkig geen waas waardoor ik de vissen niet meer zie. Misschien vinden de vissen het iets minder felle licht ook wel prettiger zo.

De tetras zijn tot dusver vrij makkelijk. Ze vreten alles ineens op en zie ze ook nog wel eens over de bodem zoeken naar gezonken restjes.

Voor de honinggoeramis heb ik met een luchtslangetje een voederring gemaakt boven in voor de vlokken, anders werden ze mee gezogen door de water uitstroom van het filter.

De garnalen zijn op het moment schuwer door de extra bewoners. De tetras zijn erg nieuwsgierig wat de garnalen niet altijd fijn vinden merk ik. Maar garnalen granulaat is de volgende ochtend altijd helemaal opgegeten dus ze eten wat later als het donker is.

Verlichting moet ik nog even op een tijdschakelaar zetten voor wat een stabieler resultaat denk ik.

Welkom, succes met de hobby!

Tip, komkommer/courgette niet koken, wel de schil verwijderen (i.v.m. pesticiden.. en ja die worden ook bij biologisch gebruikt, garnalen kunnen hier massaal door omvallen). Koffielepeltje of vorkje erdoor en het zakt. Meestal is 2 dagen wel de max dat je dit kan laten liggen. 1 stukje is ook meer dan genoeg.

Mijn Japonicagarnalen zijn groter dan de visjes. Ze leken juist actiever te worden toen de visjes erbij gingen vandaag (maar vallen ze gelukkig niet lastig), ze schieten regelmatig door het hele aquarium. Ik heb de verlichting op een tijdklok, die is nu 7 uur per dag aan. Misschien dat ik er een uurtje bij ga doen als de planten wat groter zijn. Of twee cycli per dag, want nu is de verlichting aquarium 's avonds uit, als ik thuis ben....

Welkom, succes met de hobby!

Tip, komkommer/courgette niet koken, wel de schil verwijderen (i.v.m. pesticiden.. en ja die worden ook bij biologisch gebruikt, garnalen kunnen hier massaal door omvallen). Koffielepeltje of vorkje erdoor en het zakt. Meestal is 2 dagen wel de max dat je dit kan laten liggen. 1 stukje is ook meer dan genoeg.
Dankjewel voor de tip blupgup. Ik dacht dat je de zachter moest komen voor de garnalen, maar dat is dus niet nodig. Zal het onthouden voor de volgende keer. Denk dat ik het eens in de2 weken zal geven als extraatje.

Ik heb overigens neocardina garnalen. Yellow neon, Red Sakura en Blue dream. Koddige beestjes zijn het.

Mijn Japonicagarnalen zijn groter dan de visjes. Ze leken juist actiever te worden toen de visjes erbij gingen vandaag (maar vallen ze gelukkig niet lastig), ze schieten regelmatig door het hele aquarium. Ik heb de verlichting op een tijdklok, die is nu 7 uur per dag aan. Misschien dat ik er een uurtje bij ga doen als de planten wat groter zijn. Of twee cycli per dag, want nu is de verlichting aquarium 's avonds uit, als ik thuis ben....
Herkenbaar van een donker aquarium in de avond. Mijn kinderen zetten het licht in de ochtend al aan omdat ze graag kijken. Misschien dat ik het ook maar in 2 fases doe dan. In de ochtend en begin avond weer.
Momenteel probeer ik ongeveer 8 uur aan te houden.

Ik heb neocardina garnalen dus dat zijn wel kleintjes. Gelukkig blijft het bij nieuwsgierigheid van de tetras, voor nu, en jagen ze ze niet op.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan