Wat is er nieuw

Vraag over platy's en sperma opslaan.

malkofesse

Active member
Lid geworden
17 augustus 2021
Leeftijd
34
Ik heb deze platy nu 10 weken. Toen ik ze kocht was ze al zwanger (zie foto 1),ik gok 2 weken maar eigenlijk heb ik er geen idee van.

Er zitten geen mannelijke vissen in mijn aquarium die haar opnieuw zouden kunnen bevruchten.

Mijn redenering is dus dat ik de vorige bevalling gemist heb, de baby's zijn opgegeten of misschien heeft ze ze gesaboteerd? En ze door het opslaan van sperma zwanger is gebleven. Ze heeft er wel geen enkele seconden dunner of minder zwanger uitgezien.

Nu is mijn vraag:

Hoe vaak kan een platy opnieuw zwanger worden van hetzelfde sperma? Hoe lang kan ze dit opslaan? Weet iemand dit, want ik vind hier nergens info over.
Ik wil weten vanaf wanneer ik kan concluderen dat er toch echt iets mis is met haar.

Foto 1: toen ik ze net had
Foto 2: nu

Bijlagen

• 2021_40L_Aquarium_Zwangere_Visje_08 (1).jpg
    2021_40L_Aquarium_Zwangere_Visje_08 (1).jpg
    329.4 KB · Weergaven: 193
  • IMG_20211102_202227.jpg
    IMG_20211102_202227.jpg
    446.9 KB · Weergaven: 197
Een platty die een eiervlek heeft is daarom niet zwanger, ze heeft gewoon eieren.

Een platty die een eiervlek heeft is daarom niet zwanger, ze heeft gewoon eieren.
Is die plek niet zwart omdat het de oogjes vd baby's zijn die je ziet?

Ik weet het niet direct van platy’s, maar guppen kunnen 3 maanden het sperma opslaan en dus nog voor jongen zorgen

Is die plek niet zwart omdat het de oogjes vd baby's zijn die je ziet?
Humor 😆

Zal ik me er dan maar aan wagen om het trachten uit te leggen. Niet dat ik verstand heb van platys ed.:DD Van eieren dat dan weer wel

Levend barende vis komt baby uit de vis (word in het vrouwtje gemaakt).

Eierleggend die leggen ergens eitjes en mannetjes bevruchten de eitjes (buiten het vrouwtje dus).

Zo iets 🤔

Even google gebruiken zal vast wat beter uitleg opleveren.

Humor 😆

Zal ik me er dan maar aan wagen om het trachten uit te leggen. Niet dat ik verstand heb van platys ed.:DD Van eieren dat dan weer wel

Levend barende vis komt baby uit de vis (word in het vrouwtje gemaakt).

Eierleggend die leggen ergens eitjes en mannetjes bevruchten de eitjes (buiten het vrouwtje dus).

Zo iets 🤔

Even google gebruiken zal vast wat beter uitleg opleveren.
Ja sorry dat van die oogjes heb ik al enkele keren gehoord, en ik vond het zo'n gek idee nog nie aangezien er best veel baby's in de buik zitten en de ogen altijd groot zijn in vergelijking met de baby zelf xD
Dat er uit een levendbarende een vis komt en uit een eierleggende een ei weet iedereen, hopelijk 🙄 haha..
Maar daar ging het dus niet om.

Ik zou graag duidelijke info willen, die ik op Google (waar ook maar vanalles opstaat zoals de oogjes etc😅) niet heb kunnen vinden.

Ik weet het niet direct van platy’s, maar guppen kunnen 3 maanden het sperma opslaan en dus nog voor jongen zorgen
Dankjewel, daar ben ik al iets mee 😋

maar uit een platy komen helemaal geen babies paar weldegelijk eitjes. Onze "levendbarende" soorten zijn helemaal niet levendbarend. Dat zou willen zeggen dat de jongen met een navelstreng verbonden zijn met de moeder.
Deze vissen zijn eilevendbarend, wat wil zeggen dat de eieren in de moeder uitgebroed worden maar eens ze gebaard worden, eens ze water aanraken, de eieren openbarsten en het visje er uit komt.

Wij hadden een platy die ruim een half jaar na het laatste contact met een mannetje nog steeds worp...

Wij hadden een platy die ruim een half jaar na het laatste contact met een mannetje nog steeds worp...
Wauw oke.. Dit stelt me wel al gerust, dankjewel 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan