Wat is er nieuw

Wat als je klaar bent

DrDirk

Well-known member
Lid geworden
8 maart 2025
Leeftijd
41
Hello!

Hebben jullie dat gevoel wel eens gehad? Je bent een nieuwe bak gestart, je hebt over de inrichting nagedacht, mooie spulletjes gekocht, alles goed in laten draaien, wat opstart problemen overwonnen en wat bewoners toegevoegd. En dan na een maandje of wat draait alles redelijk stabiel en hoef je er niet heel veel meer naar om te kijken en kan je er gewoon van genieten.

Dan kruipt er een gedachte door je hoofd, het opbouwen was superleuk, beetje uitdaging, nieuwe dingen geleerd, iets moois neergezet. Maar als dat allemaal geweest is, wat dan? Ga je nog een bak opbouwen, ga je hier nog iets aan tweaken, of is het nu gewoon klaar zoals het is. Is dit alles?

Bijlagen

• IMG_6397.jpeg
    IMG_6397.jpeg
    5.4 MB · Weergaven: 28
Vooral van genieten eerst en af en toe een plant vervangen als je erop uitgekeken bent

Voor mij is een aquarium een levend schilderij dat nooit verveeld.
Zojuist weer een wekelijkse snoeibeurt uitgevoerd en dan weer genieten hoe hard alles gaat groeien in een week.
Grote wijzigingen aan inrichting doe ik eigenlijk zelden

Ik herken het wel. Op een gegeven moment kan het saai worden. Dat is voor mij het moment om iets te veranderen of uit te proberen en dat kan ook iets kleins zijn.

Ja, de inrichting gaat mij soms ook weleens tegenstaan. Maar om dan maar meteen met een andere inrichting aan de slag te gaan vind ik nogal wat. Nieuw stuk hout of stenen, andere planten, etc. Het kost weer een hoop geld.
Ook de vissoorten gaan weleens vervelen, omdat ik in de winkel weer wat nieuws zie, maar tot nu toe heb ik nog geen vissen verkocht, ooit eens één vis na lange tijd teruggegeven aan de LFS omdat ik van deze soort geen andere vissen kon vinden.

Je hebt twee soorten mensen... naja als je het heel zwart wit bekijkt:

- Mensen die altijd in beweging willen zijn, ook in hun projecten. Zodra het proces is afgerond zullen zij een nieuw proces in willen stappen.
- Mensen die meer na het eindproduct toeleven. Zij zijn niet van het steeds dingen veranderen in hun leven.

Nu is het gelukkig niet zo zwart wit. Ik zelf verander wel is wat maar niet radicaal, hoewel ik dat overigens nu wel heb gedaan na 5 jaar. Nieuwe dingen leren ben ik ook altijd wel voor in. Wat ik wel altijd heb gehad met aquaria was dat zodra er een nieuwe bak was ik gelijk alweer aan het denken was voor een grotere. Sinds m'n rio180 van 5 jaar terug heb ik mij ingehouden 🤭.

Uiteindelijk gaat het erom waar jij plezier aan beleeft. En nu ga ik maar is naar bed...

dat is erg persoonlijk; de 1 vind de reis belangrijk, dat ander de eindbestemming.
Ikzelf doe nooit lang met een bak, hooguit 2 jaar en dan vind ik het tijd voor een nieuwe uitdaging waar ik mijn grenzen probeer te verleggen.
Dan word het tijd voor een, voor mij, verbeterde versie.

En die verbetering, die ontwikkeling, gaat altijd gepaard met hindernissen die overwonnen moeten worden.
Dat alles draagt bij in mijn persoonlijke groei en ontwikkeling. En deze metaforische benadering is niet alleen van toepassing in de hobby

Met hobby's ben je nooit klaar!
Hobby's gaan volgens de formule N+1.
Waarbij N voor het Nu moment staat, en dat vervolgens +1 gedaan moet worden
Elke keer als je met een aquarium 'klaar' bent koop je een nieuwe en richt deze in, dit blijf je doen totdat er daadwerkelijk onderhoud aan het eerste aquarium gedaan moet worden. Hiermee voorkom je dat je eerste aquarium (en de daarop volgende) onnodig gaat verstoren :DD

Voor mij is het de reis er naar toe. Ik heb voor mijn 2 zoutwater systemen een bepaald einddoel voor ogen. Dit zal nog een aantal jaren gaan duren. Ben je dan klaar? Wat mij betreft zeker niet, ook dan gaat er een speciaal biertje open en lekker genieten van wat je hebt bereikt.

Heb ook nog 1 zoetwaterbakje draaien. Draait nu alweer ruim een jaar. Moet zeggen dat het mbt dit bakje weer begint te jeuken om weer iets nieuws te creëeren 😅.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan