Wat is er nieuw

wat doen bij slakkenplaag

• Onderwerp starter Onderwerp starter L.nr.Bergh
  • Startdatum Startdatum
L

L.nr.Bergh

Guest
Ik heb hier echt een flinke slakkenplaag, echt honderden. Iemand een idee om ervan af te komen.

Honderden is niks 😉
Hoe groot is je bakkie? Wat is het voor slakkensoort?
Wat en hoeveel voer je?
Te groot voedselaanbod is 'meestal' de oorzaak.

Populatie uitdunnen kan door er een stukje komkommer in te leggen voor de nacht.. kun je in de ochtend er een zooi uitscheppen.
Slakkenvalletje kan ook natuurlijk.

Honderden in een 60 cm is al veel hoor.

lol

Zoals al gezegd, slakkenval, komkommer.

GEEN kogelvisje !

Kan kiezen voor Anatome Helena's. Maar goed, die eten 1 slak per dag.

Heb ze er in zitten en ben er dik tevreden mee. Sommige mensen zeggen dat ze
snel voortplanten maar daar merk ik niks van. En mocht het zo zijn, kun je ze altijd
verkopen of weggeven.

Is een 60 cm bakje, zitten alleen 3 l144 in en voer elke dag 1 tabletje per vis, zit 1 anatome helena in maar dat heeft inderdaad niet veel nut. Schep er dagelijks een netje met slakken uit.

dan is idd het makkelijkst het grootste deel er uit te halen met komkommer..
en daarna misschien nog paar helena's erbij ?

Botia's vallen ook wel af in een 60cm
(ps de botia's lusten ook helena's kwam ik prongeluk achter 😳)

Ik denk ook dat komkommer het snelste zal werken en dan haal je ze er met bosjes uit hoor.

Bedankt voor de informatie, dan zal ik het is gaan proberen met komkommer

Die had je zowiezo toch kunnen geven,he.
L 144 zijn groente eters, Zoals ook broccoli.

Krijgen ze ook vaker, maar die slakkenplaag is Nog niet zo lang, vinden ze zeker heerlijk maar hoofdzakelijk krijgen ze gewoon tabletten voer en de komkommers meer als tussendoortje

Ws voer je toch teveel want anders krijg je geen slakkenplaag.

1 tabletje per vis per dag is zeker weten niet te veel in al mijn andere aquaria's heb ik dezelfde voedings wijze en daar heb ik in geen van alle slakken zitten.

1 tablet per vis per dag?

Heb je karpers?

L.nr.Bergh zei:
1 tabletje per vis per dag is zeker weten niet te veel in al mijn andere aquaria's heb ik dezelfde voedings wijze en daar heb ik in geen van alle slakken zitten.

Als er geen slakken inzitten dan kan het ook nooit een plaag worden 😉
Het is natuurlijk niet zo dat slakken ontstaan door overvoeren.. een plaag ontstaat bij overvoeren en aanwezigheid van slakken.

Maar goed.. ik kan niet beoordelen hoeveel voer je moet geven..
Verder komt het wel vaker voor dat er wel degelijk sprake is van een telkens terugkerende slakkenplaag.. ook al wordt er met mate gevoerd, die pech heb je dan misschien 😉

Neemt niet weg dat een groot voedselaanbod voor de slakken wel de meest voorkomende oorzaak is van een hardnekkige plaag.

Nou daar ben ik het niet mee eens

Het schijnt ook zo te zijn bij overvoeren dat er opeens slakken ontstaan??? terwijl er maanden niks is toegevoegd aan aqua

???????

Kijk al laat je iets rotten ontstaan er ook ineens maden bijvoorbeeld...

Dus onmogelijk lijkt me niet..

Slaketende vis! Botia lohachala, wel een groepsvis!
Hoe lang staat je aquarium, ik had in het begin ook heeeel veeeel slakjes, maar vond dit niet erg.
Als het eten voor de slakjes op een gegeven moment op is. Dan zou er toch een balans moeten komen na langere tijd...

Slakjes zijn natuurlijk echte overleverden die in de tijd van de dinosaurussen leefden...zelf die grote meteoriet hebben overleefd....

Succes iig....

Rolando88 zei:
Kijk al laat je iets rotten ontstaan er ook ineens maden bijvoorbeeld...

Dus onmogelijk lijkt me niet..

Er ontstaat nooit zomaar iets.. maden komen doordat er vliegjes eitjes in het rottende materiaal leggen. Er komen echt niet zomaar spontaan maden in iets 😉

eric79 zei:
Die adviseer je voor een 60 cm. bakje?

Hoezo karpers Rolando88, heeft een karper genoeg aan een tabletje van een doorsnee van 6mm dan? Al met al zal er een oorzaak zijn. Maar wat mijn L nummers nu krijgen aan voedsel is ZEKER niet teveel. Dit aquarium draait nu bijna een jaar, altijd wel wat slakjes gehad maar niet zo erg als de paar afgelopen weken.

Jones zei:
eric79 zei:

Oeps, het zijn de kleine dingen,.... Nee, niet voor een 60 cm bakkie,..maar wel tegen slakken....minimaal 80 nodig dacht ik zo...

Botia striata, die blijft wel klein. Slak etende slak (helena)

Hoofdzaak is vaak toch te veel voeren.

Gr Martinez

eric79 zei:
Jones zei:
eric79 zei:

Oeps, het zijn de kleine dingen,.... Nee, niet voor een 60 cm bakkie,..maar wel tegen slakken....minimaal 80 nodig dacht ik zo...
1 meter want het worden flinke jongens. Daarnaast zijn ze veel meer solitair dan andere Botia soorten.

Rolando88 zei:
Nou daar ben ik het niet mee eens

Het schijnt ook zo te zijn bij overvoeren dat er opeens slakken ontstaan??? terwijl er maanden niks is toegevoegd aan aqua

???????

Slakken 'ontstaan' niet zomaar..
Dan zijn er eitjes meegekomen, die komen afhankelijk van de slakkensoort pas weken later uit.. voordat ze groot genoeg zijn om ze te kunnen zien ben je ook weer weken verder.
(De torenslak-baby's in mijn bodem zijn zo klein als het kleinste zandkorreltje.)
Dus reken maar uit..

Stukje komkommer erin en scheppen maar.
Handmatig elk slakje uit de bak halen, duurt even maar de aanhouder wint.
Met waterwissel de slakjes opzuigen met de slang.

Eigenlijk is het best makkelijk maar het duurt een tijdje 🙂

Idd Ik zuig ze er ook telkens uit met de water wissels en schep er elke dag ook 1 a 2 netjes uit. Er zitten ook telkens Veel nestjes met slakken eitjes in de hoeken van het aquarium die haal ik er ook zo veel mogelijk uit.

L.nr.Bergh zei:
Idd Ik zuig ze er ook telkens uit met de water wissels en schep er elke dag ook 1 a 2 netjes uit. Er zitten ook telkens Veel nestjes met slakken eitjes in de hoeken van het aquarium die haal ik er ook zo veel mogelijk uit.

Meer kan je eigenlijk ook niet doen. Of je moet aan de chemische middelen willen, maar ik ben daar geen voorstander van.

Dat hou ik ook niet zo van, het liefst alles op een natuurlijke manier.

advertentie op MP zetten, zijn vast mensen die ze willen hebben....
verdien je dr ook nog aan

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan