Wat is er nieuw

Wat is dit op mijn Sluierstaart

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jemmie
  • Startdatum Startdatum
J

Jemmie

Guest
Hai, ik ben nieuw hier en heb een account aangemaakt niet omdat ik direct een hobbyist ben op dit gebied (vooral de kids vinden het leuk) maar wel omdat ik mijn best doe om de vissen gezond te houden door het juiste onderhoud uit te voeren en ze goed te verzorgen.

Ik heb twee sluierstaarten (oranje en een zwarte) rondzwemmen in een aquarium van 40L (sinds november 2013) , nu heeft de zwarte vis witte stippen op zijn huid gekregen. Is dit de zogenaamde witte stip waarover ik op internet wel al iets gevonden heb? Zie foto.

7AK5qoKJ-1er-9SHYbG5zIZRW9YcdeAk.jpeg
IMG_2928 by JeroenE, on Flickr

Jullie hulp is welkom.

Bij voorbaat dank.

Groeten,

Jeroen

Welkom,Jeroen,op het Af.

Nee,dat is geen witte stip.
Wel een kleine beschadiging op de huid.
Hou het in de gaten,of het erger wordt.

Witte stip is,als hij er vol mee zit.

Kan het niet zo zijn,dat de vis langzaam oranje wordt?

Idd geen witte stip. Wat het wel is??? Helaas heb je de vissen veel te klein zitten. Deze vissen kunnen wel een 30cm worden en in een te kleine bak vergroeien ze. Minimale bakmaat 1meter, liever 1.20 en 50 liter per vis (als ze klein zijn).
Helaas is dit dus niet het juiste onderhoud....
40 liter is naar mijn mening alleen goed als garnalenbakje....

Tja,ik hield mij maar in,qua grootte.
Anders Bertus Boeman. 😉

Bertus zei:
Tja,ik hield mij maar in,qua grootte.
Anders Bertus Boeman. 😉

Haha Bertus.... nou ja de meeste mensen worden door de dierenwinkel verkeerd ingelicht, en is het onwetendheid.... dus moet het toch even kwijt.

Een vis heeft maar een kort en vervelend levendje in 40 liter water......

Jawel,maar dacht,ik hou mij in.
Krijg ik het weer op mijn pet.
Maar, zitten inderdaad te klein.

Bedankt voor jullie reacties. Ik realiseer mij dat de bak eigenlijk te klein is, ik heb hier natuurlijk al het 1 en ander op het forum gelezen.
Ik gooi het op verkeerde voorlichting. In de zaak waar ik het aquarium aangekocht heb adviseerde ze dat er best twee in konden.
Nu ik het spul allemaal heb ga ik het nu niet allemaal weer gelijk anders doen, ik had mezelf wat beter moeten inlezen op het internet! Helaas zijn de vissen hier nu de dupe van.

Door wekelijks verversen van het water en het op tijd vernieuwen/verschonen van het filter probeer ik het lijden dan voorlopig maar tot een minimum te beperken. Wellicht kan ik in de toekomst groeien naar een groter aquarium.

Groet,

Jeroen

Ik zal trouwens de vis in de gaten houden. Hij gedraagt zich verder niet anders.

Ik zou proberen te kijken of ze over een maandje of wat ergens in een vijver kunnen. Verkeerd ingelicht worden kan, maar inmiddels weet je beter en dan kan je ze toch niet in zo'n bakje laten zitten om te vergroeien? Ze groeien letterlijk kapot. Ik zou ook meer gaan verversen om de schade enigszins te beperken.

Jones, bedankt, je hebt gelijk, dit moet ik serieus overwegen. Ik ken alleen geen vijvers waar ik ze uit zou kunnen zetten.
Ik ga eens in onze wijk rondkijken. Ik heb alleen weleens begrepen dat ze niet goed tegen de kou kunnen.
Gaan ze in dit jaargetij dan niet gelijk dood?

Sluierstaarten zijn gevoeliger voor lage temperaturen dan gewone goudvissen. Als de vijver dieper dan 1 meter is zou dit geen probleem mogen zijn. Demekins (die met de bolle oogjes) zijn een erg sterke variant en prima vijvervissen. Wist je dat deze oorspronkelijk juist gekweekt zijn om van bovenaf bekeken te worden? 🙂
Momenteel is het te koud om ze over te zetten. Als de vijvertemperatuur een graad of 15 is kunnen ze langzaam overgewend worden (hier mag best een paar uur de tijd voor genomen worden).

Welk jaargetij?

Blaadjes en bloesems lopen al uit.

Je kunt ook voor een grotere Kunststof bak kijken,waar ze in kunnen.
Wordt ook wel meer gedaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan