Wat is er nieuw

Wat is dit ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Panter1989
  • Startdatum Startdatum
P

Panter1989

Guest
Beste Leden,

Mijn maanvis heeft al enige tijd een zwart puntje in zijn oog en een rode streep boven zijn andere oog.
Ben hier mee toen mee naar de winkel gegaan, die vertelde me dat het onschuldig was en gewoon een beetje slijtage was.
Zag je wel vaker bij wat oudere maanvissen (2,5 jaar).

Echter zag ik er steeds wat meer puntjes bijkomen en uiteindelijk viel dit mij op.

173653_0_82_img_2244.jpg

http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/882284_0_82_img_2251.jpg[/IMG

[ATTACH=full]206175._xfImport[/ATTACH]

[ATTACH=full]206176._xfImport[/ATTACH]

[ATTACH=full]206177._xfImport[/ATTACH]

Dit lijkt mij dus meer dan slijtage/ Weet een van jullie misschien wat dit kan zijn ?

Alvast bedankt.

Ps Mijn waterwaardes zijn volgens de norm vandaag alles nog na gemeten dus daar kan het niet aan liggen.
En dat mondje heeft hij ook al bijna een jaar. Dit komt wel door het vechten met andere vissen

Met slijtage verdwijnt er juist materie en jouw vis heeft een extra homp dus is geen slijtage natuurlijk.
Zie aan je vorige berichten dat je heel veel met ziekte hebt te kampen onder je vissen en vrees dat er iets van een bacterie of ander schadelijk goedje in je bak huist.
Zo kan een klein onschuldig wondje oid uitgroeien tot enge toestanden.

Een maanvis van 2,5 is ook niet bepaald oud te noemen dus van 'slijtage' lijkt me geen sprake.

Bedankt voor jullie tips weer tot zo ver 🙂.

Alleen wat denken jullie dat slim is ? de vis apart zetten en behandelen of heel de bak behandelen.
Aangezien ik verschillende oordelen heb gelezen weet ik nu niet zo goed of ik nu tegen flagellaten behandelen of tegen bacteri�n moet behandelen.

Panter1989 zei:
Aangezien ik verschillende oordelen heb gelezen weet ik nu niet zo goed of ik nu tegen flagellaten behandelen of tegen bacteri�n moet behandelen.
Ik zie vooral 'vrees' en 'mogelijkheid' om het even zo te noemen.
Inderdaad nog te veel verschillende opties op concreet te kunnen handelen.

Misschien een beetje kinderachtig, maar loop het lijstje in dit topic ook nog even na om te kijken of er nog info is die het verschaffen waard is.

Een vraag die ikzelf nu wel heb: hoe groot zijn de diertjes?
(ongeveer is voldoende en dan de hoogte van het lichaam inclusief vinnen of exclusief vinnen (maar vermeld even welke je doorgeeft)).

~ Ivo

Wat voor kleur heeft de ontlasting? En wat voor voer geef je ze?Hoe vaak verschoon je het water?

Kan aan mij liggen, maar ik vind de maanvis er sowieso klein en iel uitzien.Zeker voor 2,5 jaar. Wat betreft het vechten, hoe groot is de bak? Hoeveel (maan)vissen heb je er in zitten?

Ik heb net gemeten precies kan ik het niet zeggen maar ik kom ongeveer op 11,5-12,5 cm (inc vinnen).

Verder zo ver ik voor het laatst heb gezien was de ontlasting gewoon normaal (middel tot licht bruin). Kwa voor gaf ik ze eerst Vipagran (korrels) van Sera. Nu ben ik sinds een paar weken over gegaan naar Vipan (vlokken).

- Mijn bak formaat is een jewel 240 liter

- Mijn totaal bestand nu is :

maanvis x4
Bloedvlek tetra x5
Apistogramma Agassizii x 2
clowbotia x 3
Peckoltia vittata x1
Zwarte fantoomzalm x 5
apistogramma ramirezi x 2

Het vechten tussen de maanvissen is nu niet meer zo veel. heel soms zie je het groeps gedrag nog wel in werking maar niet meer zo veel als in het begin toen mijn maanvis de nieuw komers constant bleef na jagen.

Tot slot ververs ik 50 liter per week. dus ong 5 emmers water.

Ik heb niet alle oude topics van je helemaal gelezen maar heb je weleens medicijnen gebruikt?

Nee, ik ook geen andere topics gelezen, alleen deze, dus ik heb alleen op dit topic gereageerd.
Misschien goed om alle problemen op een rij te brengen, en wat je tot nu toe gedaan hebt, zodat het overzichtelijker wordt voor jou en voor ons 😉

Zijn de foto's nou zo slecht, of is je water zo vies?
Als je water zo vies is, vindt ik het niet gek dat je met Ziektes te maken hebt.

Ik denk dat het aan de foto's ligt hoor. Je ziet hier en daar wel wat zweefvuil maar dit wil niet gelijk een oorzaak zijn van ziektes. Als er teveel en te lang vervuiling is dan wel maar om nu gelijk te roepen dat de vissen ziek worden door een beetje zweefvuil in het water vind ik nogal ver gaan.

Daarom ook de vraag aan de TS hoevaak en hoeveel ververs je?

Ik vind de maanvissen ook klein voor vissen van 2,5 jaar oud. Ik heb nu maanvissen die net zo groot zijn (sommige net iets groter) maar die zijn toch een heel stukje jonger. ik vermoed nog geen jaar maar zeker weten doe ik dit niet want bij de LFS wisten ze ook niet wanneer deze geboren waren.
Ook lijkt het net of deze maanvis een soort van afwijking aan zijn lip heeft of lijkt dit maar?
Ik zou als ik jou was zoiezo ander voer gaan geven. Je kan en mag natuurlijk altijd granulaat of vlokken geven maar dit moet geen hoofdvoer worden. Vooral bij cichlide achtige vissen niet (eigenlijk bij geen enkele vis)
Vlokvoer is leuk als bijvoeder maar om de vissen echt mooi op kleur te krijgen en gezond te houden is diepvries voer nodig of levend voer.
Het gebrek hieraan kan ook een reden zijn waardoor de maanvissen zo klein zijn gebleven. Ook het verversingsbeleid van het water kan hierin een rol gespeeld hebben dus vandaar de vraag hoevaak en hoeveel je ververst 🙂

Gr. Kevin

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan