Wat is er nieuw

wat is er aan de hand, malawi...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Goldie83
  • Startdatum Startdatum
Die bak is ook wel erg overbevolkt. Ook al eens aan Malawi-bloat gedacht ?

Bloat is opzwellen en dat is het niet. En ze krijgen het juiste voer.... Overbevolking is noodzakelijk bij deze vissen, anders jagen ze elkaar de dood in. En valt erg mee als je de bak ziet.

Aan die worm(poep) te zien en het eten uitspugen denk ik inderdaad ook aan een probleem met de darmen. Maar ook ik het teweinig verstand van deze vissen.
Kijk eens wat Hemaxita voor je kan doen, werkte bij mij iig super!

Zal eens kijken, bedankt!

Hmmm dat is echt voor gatenziekte zie ik, ik zie op vis geen rare plekken... Dan zou ik eerder flagelex kopen denk ik....

Het helpt bij aandoeningen in het darm kanaal en niet alleen specifiek tegen de gaten zelf. Daarbij komen de gaten pas in een later( laatste ) stadium. Ben benieuwd hoe het afloopt. s6 !

Whaaa nu twijfel ik weer! Haha!

ow ships, dat was niet de bedoeling 🙂

Maar niks doen leverd niets op natuurlijk 😛 . Zit je toevallig niet ook op een forum speciefiek voor je vissen ?

Oh ja even op een andere site gelezen en werkt ook tegen flagellaten...

Nee zit niet op een ander forum.... Ga ik ook niet aan beginnen trouwens 😉

Bij mij zit een reiger,is dat wat?

Bij twijfel,NIET inhalen!!

Heb jij gezopen Bertus? 😛

Goldie83 zei:
Overbevolking is noodzakelijk bij deze vissen, anders jagen ze elkaar de dood in. En valt erg mee als je de bak ziet.

Ben ik absoluut met je oneens. Je bak is behoorlijk overbevolkt. Met deze vissen is het juist de kunst om je te beperken in soorten. Dan is er geen vuiltje aan de lucht. Dit soort "trucjes" is uit den boze. Het lijkt wel een pension voor Polen in de oogsttijd. Een boerin hier uit de buurt is daar voor vervolgd en veroordeeld 🙁

Diesel1610 zei:
Heb jij gezopen Bertus? 😛

Nee, en de reiger ook niet !!

Dat meen ik,hoor. staat hier te wachten,heeft 2 x een visje gehad.
Niet weg te slaan.

De lfs denkt dat het wormen zijn, heb dactycid van colombo meegekregen, maar even goed lezen en even ervaringen op internet afspeuren....

Iemand ervaring met dit middel?

Moet toch iets gaan proberen, zekerheid wat het is heb ik niet.....

Vervelend voor je vissen en uiteraard ook voor jou. Heb zelf twee keer dactycid gebruikt, want mijn vissen hadden kieuwwormen. Alles volgens de gebruiksaanwijzing gedaan. Maar het hielp niks helaas. Echt leuk vonden ze het niet, want ze zaten allemaal zielig in een hoekje toen ik dactycid er in had gedaan.

Goldie83 zei:
Bloat is opzwellen en dat is het niet. En ze krijgen het juiste voer.... Overbevolking is noodzakelijk bij deze vissen, anders jagen ze elkaar de dood in. En valt erg mee als je de bak ziet.

Bloat is een gevolg van flaggelaten.

Wat is volgens jou het juiste voer?

mijn vissen zitten idd ook zielig verstopt nu, maar goed moet toch iets proberen, het zit er al in, dus even doorbijten....

de vissen zijn erg rustig, zwemmen niet actief, scholen wat samen..... vind het helemaal niks! Maar goed hopelijk helpt het.... over 48 uur 25% verversen staat er.... en dan is de werking gewoon voorbij of moet het medicijn er dan nog actief uitgefilterd worden? Staat niet in de bijsluiter....

Na 14 dagen kuur herhalen....

meksjoef zei:
Goldie83 zei:

Bloat is een gevolg van flaggelaten.

Wat is volgens jou het juiste voer?

Malawi vlokken, spirulina vlokken, malawi korrels en heel af en toe wat watervlooien of artemia. En geregeld wat kroos uit de garnalenbak. Voornamelijk groenvoer dus.... heb weleens sla en komkommer geprobeerd maar daar eten ze niet van.

En bij bloat krijgen vissen een opgezwollen buik, ik heb het tegenovergestelde...

De vis ziet er echt triest uit, tanden zijn duidelijk zichtbaar wat je ook bij uitgemergelde mensen ziet, bah! Maar goed hij zwemt nog levendig dus wil het een kans geven....

Bij ons hielp Dactycid wel, maar dan moet ik er meteen bij zeggen dat het duidelijk (uitwendige) wormen waren, dus we wisten met zekerheid dat we het goede medicijn te pakken hadden. Wij hebben overigens na een week de kuur herhaald, mede omdat we op een aantal fora dat aangeraden zagen worden.

Misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar heb je al iets gezegd over wel of niet schuren?

~ Ivo

Tja schuren doen malawi's sowieso af en toe, na een waterwissel bijvoorbeeld.... het is me niet opgevallen dat ze extra schuren, heel af en toe zie je eens een vis tegen het zand of een steen schuren, maar dat is zeg maar 1 keer per dag bij wijze van spreken, dus niet continu. Ik heb idd geen uitwendige wormen gezien daarom twijfel ik ook zo.... maar ja moet iets proberen voordat straks mijn hele bestand ziek is/wordt....

Ik heb dus vanaf de opstart van de bak 3 dode vissen gehad, in het begin geen uitval. Paar maanden terug een opgezwollen vis, lag op het zand en schubben stonden duidelijk uit als een dennenappel, leek mij buikwaterzucht. Laatst een vis die uiterlijk eigenlijk totaal geen afwijkende kenmerken had, ook geen vermagering of verdikking, gewoon goed op kleur etc. en nu twee nachten terug weer een vis, misschien iets dunner maar niet extreem, lag lusteloos op de bodem....
Daarna eens goed geobserveerd en ontdekte ik de broodmagere sprengerea.

Symptomen van de sprengerea:
Mager, ingevallen kop en buik
Hapt naar voedsel, houd korrels een tijd in z'n bek maar spuugt het weer uit,krijgt dus geen voedsel binnen.
Helaas nog steeds geen poep gezien bij de vis, maar ja als je ook niet eet.....
De vis zwemt actief en is goed op kleur, misschien iets lichter dan de andere sprengerea's.

De rest van de vissen hebben allemaal een gezonde gevulde buik. Ontlasting is bij die vissen normaal.

Ok weer een update, ik zie ineens een heleboel (stuk of 6) wittige sliertjes.... zullen dit wormen zijn? Er beweegt niks, maar misschien zijn ze dood? Of zijn dit geen wormen?? Vind het heel opvallend, zie dit normaal nooit!!

452311_0_82_w.jpg

264184_0_82_w1.jpg

385285_0_82_w2.jpg

239597_0_82_w3.jpg

433222_0_82_w4.jpg

Ik hoor graag jullie mening!!!

Zitten wel een aantal vissen in die snel ademen.... maar goed zal ook wel een giftig goedje zijn, heb de zuurstopomp al wat harder staan....

Lijkt er wel op,als het geen poep is.

haha, tja maakt me weer aan het twijfelen!! Normaal hebben ze niet zulke poep, kan misschien van het middel komen.... heb het echter niet eruit zien komen....

denk wel dat het poep is eerlijk gezegd. Zelfde hier gehad dus ben er 99% zeker van.
Stress poep of een lege maag van 1 van de inwoners. Al zijn het wel veel slierten dus het kunnen ook meerdere inwoners zijn...

Lijkt erop dat je met Dactycid,de goede kant op gaat. Hoop zooi komt er mee los,weet ik uit ervaring.
ik hoop dat het de oplossing is.

Haha, nu hoor ik weer dat het poep is, of dat dactycid goed werk doet pffff nou ik weet het niet hoor. Ik dacht wormen!! Niet leuk maar een oorzaak! Maar misschien is het wel poep. Toch zijn het wel veel sliertjes, de vissen hebben gisteren allemaal nog goed gegeten, vandaag door de stress wat minder, maar ze poepten steeds nog gewone drollen.

Jammer dat ik geen microscoop heb! Ik vind het toch opvallend dat ik ineens zoveel van die sliertjes heb, zou toch erg toevallig zijn.... nou ja hopen op een goede afloop!

Hoe dan ook er gebeurd iets.

ja idd, hoop alleen niet dat ik morgenvroeg alle vissen op hun rug aantref... maar lijkt nog goed te gaan.

Iedereen bedankt voor hulp en meningen!!

Welnee,zo,n vaart loopt dit niet.

Ik heb tegen wormen Levamisole gebruikt en dat is heel erg goed. Eigenlijk voor geiten enzo maar prima voor vissen. Rene en ik hebben het beiden al gebruikt zonder problemen en de wormen zijn heel snel weg.
Is geen worm resistent tegen dus. Kun je bij de dierenarts krijgen hoor. Gaat per flesje van 100 ml en kost dik 6 euro.
Ik weet niet zo wat je hebt maar voor het geval je iets wilt gebruiken dan is dit uitstekend tegen wormen.

Hoi John,
Bedankt! Maar heb dus net dactycid in de bak gedaan vanmiddag. Wat is jou mening over de witte sliertjes? Lijken dat wormen?

Op de onderste foto zeg ik nee maar die erboven brengt me aan het twijfelen.
Nou ja je behandeld nu dus wacht dat even af. Mocht je Levamisole nodig hebben dan heb ik nog wel wat voor je over hoor in het flesje hier. Dan laat je het maar even weten dus.
Ik moet toegeven ook niet zo met ziekten en wormen bekend te zijn dus een ander heeft vast een beter oordeel Renate.
Maar het komt vast wel weer goed joh.

:thumbs:

Draadworm:
824897_0_82_worm.jpg

Ziektebeeld Deze wormen leven vaak in het darmstelsel van de vis. Hij voedt zich met half verteerde stoffen die in de darmen voorkomen. De doorsnede is rond en deze wormen bezitten als een van de weinige wormsoorten over een compleet darmenstelsel. Meestal wordt de draadworm zo rond de 3cm lang en wit of rood van kleur.
Levenscyclus Om zich voort te kunnen planten hebben nematoden zowel een mannelijke als een vrouwelijke worm nodig. Het vrouwtje legt dan een onbekend aantal bruine kurkachtige eitjes. Deze eitjes komen na gemiddeld 4 tot 10 dagen uit waarna de larven zich in de lever zullen vestigen. Na 10 tot 15 dagen verplaatsen ze zich naar de darmen van de vis, waar ze tot volwassen wormen zullen groeien om zich voort te planten.
Ziekteverschijnselen De vis wordt lusteloos en heeft minder eetlust. Ze zullen sterk vermageren naar verloop van tijd door het aantal wormen die zich ontwikkelen. De ontlasting is slijmerig en wit van kleur. Soms zie je een draadvormige kluit uit de anus van de vis hangen. Dit is een overschot aan wormen die geen ruimte meer hebben in de darmen en naar buiten worden geperst. Dit gebeurt ook als de vis is overleden.
Oorzaak Komt vaak mee met levend voer of wildvangvissen.
Behandeling Dactycid en Tremazol hebben de beste resultaten

Kunnen ook wit zijn, dit lijkt er misschien wel op?? Nou ik hou nu op met googelen, krijg overal de kriebels van die vieze beesten.... het enige wat nu nog kan is hopen op een goede afloop en afwachten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan