Ik heb vandaag eens wat uitgebreider gekookt; een soort Westerse vorm van sushi. Vraag me niet hoe je 't moet noemen. Wie een uitgebreider recept wil, roept maar.
Je schenkt natuurlijk als eerste even je kook-pilsje in, want daarna hebbie vieze handen. Ik suggereer bijvoorbeeld een Leffe blond.
Je kookt de sushirijst, bietje rijstazijn erbij na het koken en rusten, goed roeren en wegzetten. Je zet wat garnaaltjes in de soyasaus/gember/knoflook te marineren. Je snijdt wat avocado in schijven, wat komkommer heel fijn en wat groene stukjes bosui - die laatste als garnering later. Je pakt wat sushimi sticks, die rol je tussen je handen tot je de slierten over hebt, mik je in een kom. Komkommer erbij. Kewpie mayo erin (niet te zuunig) en wat sriracha chilisaus (wel wat zuunig). Beetje soya saus ook, goed mengen en evt met een schaar kleiner knippen. Je bakt de garnaaltjes, paar minuutjes per kant. Zet je opzij.
Je maakt van water, maïszetmeel en bloem (allemaal ongv 2 deciliter/1cup) een papje, in een diep bord ofzo. Je knip wat norivellen in vier vierkantjes. Ondertussen zet je een ruime pan vol zonnebloemolie op 't vuur. Je doet wat panko kruim op een ander bord. En nou gaan we van alle losse zooi 1 geheel maken.
Neem een snijplank of bord, dun laagje water erop en zorg dat je bietje natte handen hebt tegen de plakrijst. Men neme wat rijst, een norivelletje en smeer 1 kant vol rijst. Die combo leg je rijst-down op je bord/snijplank en je smeert er daarna wat philadelphia op de lege kant van 't norivel. Garnaaltjes erop, beetje surimi-salade spul, avocado. Nieuw nori velletje, dan vind ik 't makkelijker andersom (eerst philadelphia, op 't torentje leggen en dan rijst erop) aankleden. Dat geheel doe je in je zetmeelpap om en om, daarna nog een keer om en nom door je broodkruim. Het geheel gaat de zonnebloemolie in.
Paar minuten per kant frituren en dan even laten uitdruipen ergenst. Rinse & repeat tot je genoeg hebt voor iedereen; 2 per persoon is meestal genoeg. Even doorsnijden, wat extra pewkie/sriracha erop en garneren met de ui.
En dan de hele keuken poetsen want pff. maar wel lekker.