Wat is er nieuw

Wat te doen met Mikrogeophagus altispinosus babys.

Blub

Active member
Lid geworden
15 maart 2025
Leeftijd
31
Ik zag vandaag dat de eitjes zijn uitgekomen en ik heb nu een stuk of 20 baby visjes. Ze zitten nog in het kuiltje en worden nog goed beschermd door de ouders.
Ze zitten in de gewone bak (heb geen aparte kweekbak) en zolang ze nog niet vrij zwemmen kan dit natuurlijk nog gewoon. Maar zodra ze vrij gaan zwemmen is de kans dat ze worden opgegeten door de andere vissen heel groot (lees maanvis)
Ik wil ze daarom dus eigenlijk in zo'n kweekbakje die je in het aquarium hangt doen.
Nou is mijn vraag.
Kan ik deze dan het beste onderin de bak hangen vlak boven (of een klein stukje in) het zand, of gewoon bovenin?

Los laten zwemmen en hopen dat ze niet worden opgegeten kan eventueel wel, genoeg schuilplekken waar de maanvis niet in/bij kan, maar ik weet niet of de tetras ze met rust zullen laten.

Ik zou dan een netbreeder nemen van gaas. Maar ja de ouders zullen ze ook beschermen.

Zou dan voor een Ziss aqua breeding box gaan. Zijn niet de goedkoopste maar wel degelijke bakjes. Gebruik ze hier vaak voor jonge vissen of garnalen. Enige waar het tot nu toe geen succes bij was waren de goeramie jongen, die zwommen vrolijk door het gaas heen.

Zou dan voor een Ziss aqua breeding box gaan. Zijn niet de goedkoopste maar wel degelijke bakjes. Gebruik ze hier vaak voor jonge vissen of garnalen. Enige waar het tot nu toe geen succes bij was waren de goeramie jongen, die zwommen vrolijk door het gaas heen.
Dat is wel een goeie, die ga ik onthouden.

Voor nu wil ik het alleen doen met het bakje dat ik van mijn schoonvader kan lenen, dat is een heel simpel plastic kweekbakje met deksel. Dit gewoon puur omdat het pas de eerste keer is dat het jongen zijn en ik eigenlijk niet wou kweken.
Mochten de vissen dan vaker jongen krijgen en dit gaat allemaal gewoon goed dan ga ik ook zeker investeren in een goed kweekbakje.

Maar normaal zie je die bakjes allemaal bovenin het aquarium geplaatst, maar deze vissen zwemmen voornamelijk op de bodem en middenlaag, vandaar dat ik me dan afvroeg of ik het bakje dan misschien beter op de bodem kan plaatsen.
Voeren is dan ook geen probleem aangezien ik alle vissen met de hand voer(hou het voer vast met pincet en ze eten dan van de pincet af) en ik een pipet heb waarmee ik het voer dan in het bakje kan doen.

De bodem van het bakje zal hun nieuwe bodem zijn dan maakt het mijn inziens niet veel uit dat het hoger hangt

Ik zou dan een netbreeder nemen van gaas. Maar ja de ouders zullen ze ook beschermen.
Voor nu beschermen de ouders ze inderdaad ook, maar als ze wat groter worden zou dat toch ook minder worden?
Ik zou het jammer vinden als ze worden opgegeten terwijl ik dat kan voorkomen.

Zo'n netje is inderdaad wel makkelijk, maar dan moet ik die kopen terwijl ik voor nu een plastic bakje kan lenen.
Als ze vaker jongen gaan krijgen dan zou ik natuurlijk wel een kweekbakje kopen, maar dan besteed ik liever wat meer geld aan een goed bakje zoals die in het bericht van BlupGup

Voor nu ben ik namelijk ook aan het sparen voor mijn tankupgrade, en aangezien het een custom bak word gaat dat ietsje duurder uitvallen, dus wil zoveel mogelijk besparen nu.

De bodem van het bakje zal hun nieuwe bodem zijn dan maakt het mijn inziens niet veel uit dat het hoger hangt
Dat is dan wel weer zo, alleen bovenin is wel open zegmaar, terwijl onder ik het nog wat beschut tussen de planten zou kunnen zetten.
Als ik dit had geweten had ik mijn planten niet gesnoeid eergister, maarja.

drijfplantjes in het bakje doen, staat ook nog leuk 😀

drijfplantjes in het bakje doen, staat ook nog leuk 😀
Dat heb ik al. Ik heb mijn licht 14 uur per dag aan en dan nog het licht dat via de achterdeur naar binnen valt.
Daarbij heb ik het op een timer zitten, maar het viel me op dat de lamp nooit helemaal uitgaat. Dus als de lamp nu "uit" gaat komt er nog heel zwakjes licht vanaf. Beetje het effect van het maanlicht buiten (niet zo licht als met volle maan, maar meer zoals met een halve maan)
Zonder drijfplanten zou het licht veeel te fel zijn en denk dat de hoeveelheid alg dan ook wat te veel zou worden

Belangrijkst is natuurlijk foto's voor ons maken :br:
I tried.
Maar mijn camera kon geen focus krijgen op de visjes aangezien ze super klein zijn nog (±2mm)
Maar hier dan toch 1 foto.

Bijlagen

• 20250430_114219.jpg
    20250430_114219.jpg
    2 MB · Weergaven: 31
is 14 uur niet een beetje veel? Hier 9 uur
Ik vind persoonlijk van niet. Ik heb nauwelijks alg en de vissen zwemmen ontspannen rond.
Nu kan ik ook de hele dag en avond genieten van de vis en zit ik niet tegen een donkere bak aan te kijken
Lamp gaat 8 uur sochtends aan en 10 uur savonds uit

Bijlagen

• 20250430_160233.jpg
    20250430_160233.jpg
    2 MB · Weergaven: 18
Maar normaal zie je die bakjes allemaal bovenin het aquarium geplaatst, maar deze vissen zwemmen voornamelijk op de bodem en middenlaag, vandaar dat ik me dan afvroeg of ik het bakje dan misschien beter op de bodem kan plaatsen.
Ze zijn zover ik weet open van boven en dan kan hij alleen maar bovenin hangen.

Ik heb mijn thorichthys elliotti jongen ook eerst in zo'n zissbreederbakje gedaan en dan onder de tuistroom van het filter voor extra zuurstof en extra schoon water. En inderdaad duurt het dan wel een aantal dagen voordat ze wat meer gaan zwemmen, maar dat maakt niet uit.

Ze beginnen vrij rond te zwemmen en worden nog goed beschermd door de ouders.
Als er 1 te ver afdwaald word deze opgepakt en teruggezet bij de rest, dus voor nu laat ik het nog even zo en hou ik het gewoon in de gaten.
Het bakje staat in ieder geval klaar mocht ik deze dan nodig zijn.

Bijlagen

• 20250501_144903.jpg
    20250501_144903.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 12
hallo,
Even een vraag over jonge visjes die momenteel in een incubator zitten met een luchtpomp aangesloten.
Wanneer is het tijd om die over te zetten naar een iets grotere “breeding box” in de aquarium?
Momenteel hebben ze nog bijna dat “eitje” aan hun buik.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 16
  • image.jpg
    image.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 18
Ze zijn goed zichtbaar, ik zou ze gauw wat meer ruimte geven.

Dankuwel, dacht het ook al maar was niet zeker.
Heb ook net gezien dat er 1 visje is uitgevallen dus die verwijder ik

hallo,
Even een vraag over jonge visjes die momenteel in een incubator zitten met een luchtpomp aangesloten.
Wanneer is het tijd om die over te zetten naar een iets grotere “breeding box” in de aquarium?
Momenteel hebben ze nog bijna dat “eitje” aan hun buik.
Deze ruimte is wel erg klein voor ze , hebben ze die incubator niet in een bredere maat? (meen die voor l-nummers wel gezien te hebben)

Dan schaf je beter een zissbreeder aan, en evt een 'garnalenbakje', al had ik deze maat al in een 40 l bakje.

Ik heb ze ondertussen overgeplaats. Zie foto.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 17
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan