Wat is er nieuw

Wat te doen met veel nestjes?

Ferryarthur

Well-known member
Lid geworden
10 juli 2024
Leeftijd
34
Keek zonet en zag mijn honing gourami's paren.. Dat is nu het zoveelste nestje van vissen in mijn vak. Heb ook al babyvisjes zitten. Die van de cory zijn opgevreten denk ik. De cichliden beschermen ze goed.

Wat doen jullie hier mee? Het paren gaat allemaal wat sneller dan verwacht.

Groot brengen en dan aanbieden op marktplaats of hier.. of bij de lfs brengen als die dat doen. Hier nemen ze wel vissen aan als je leuke vissen hebt uit een nestje of kweek.

Daar gingen ze weer..

Heb apistogramma cacatuoides kleintjes en nu dus de goudgourami's. Die eitjes van de cory sterbais zijn opgevreten denk ik.

Maarja anders daar voor kijken. Had niet verwacht dat ze in mijn nieuwe bak al zo snel bezig zouden zijn.

Bijlagen

• 20240925_200559.jpg
    20240925_200559.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 64
Wat zit er verder in?
Voor Apistogramma cacatuoides is 21 graden warm genoeg, Trichogaster lalius kan het beste vanaf 18 graden worden gehouden dat geldt hetzelfde voor Carinotetraodon travancoricus. Alleen de Hoplisoma sterbai trekt de temperatuur helaas wel omhoog naar 24 graden.
In deze combinatie zullen de Apistogramma en Trichogaster altijd te warm zitten en dus constant in paarmodus. Ik weet niet hoeveel dwergkogels je hebt, maar die zullen met zulke hoge temperaturen sneller gaan klieren naar andere vissen.

Alleen de Hoplisoma sterbai trekt de temperatuur helaas wel omhoog naar 24 graden.
Waarom zou de sterbai zo warm moeten zitten? Ik kom geen bronnen tegen waaruit duidelijk blijkt dat deze soort uit relatief warme gebieden komt. De link die mensen altijd maar maken met bijv discusvissen (sterbai is dan dé cory die men erbij doet) lijkt me onterecht.

Een snelle blik op Fishbase geeft ook geen indicatie van andere temperatuureisen versus bijvoorbeeld de genoemde Apisto. Ik zou het daarom niet moeilijker maken dan nodig. Al deze vissen doen het prima als je laag in de 20 graden blijft.

Waarom zou de sterbai zo warm moeten zitten? Ik kom geen bronnen tegen waaruit duidelijk blijkt dat deze soort uit relatief warme gebieden komt. De link die mensen altijd maar maken met bijv discusvissen (sterbai is dan dé cory die men erbij doet) lijkt me onterecht.

Een snelle blik op Fishbase geeft ook geen indicatie van andere temperatuureisen versus bijvoorbeeld de genoemde Apisto. Ik zou het daarom niet moeilijker maken dan nodig. Al deze vissen doen het prima als je laag in de 20 graden blijft.
Ik heb me niet ver genoeg in de Hoplisoma sterbai verdiept. Ik ben hier even afgegaan op de informatie van Seriously fish en planet catfish. Ik zal er eens induiken.

Mergus geeft inderdaad 21 als minimum temperatuur, Rio Guaporé is inderdaad ook een heel stuk koeler dan de 24 graden die door de websites worden aangegeven.
Ik zou de boel dus flink in temperatuur verlagen.

Ja het is verwarrend hoor. Er zijn zoveel websites die temperaturen noemen die hoger uitvallen. En daar ga je dan haast vanuit. 🙂 Maar baseren zij zich op elkáár, of daadwerkelijk op een goed onderzocht/beredeneerd verhaal.

Ja het is verwarrend hoor. Er zijn zoveel websites die temperaturen noemen die hoger uitvallen. En daar ga je dan haast vanuit. 🙂 Maar baseren zij zich op elkáár, of daadwerkelijk op een goed onderzocht/beredeneerd verhaal.
Voor de vissen die ik zelf heb onderzoek ik inderdaad eerst goed zelf. Veel websites zullen inderdaad van elkaar informatie gebruiken. Soms inderdaad zelfs letterlijk kopiëren.

Ja dat is echt te hoog en dat verklaard veel.
Dacht meer dat het vanaf 26 was.

Soms lastig met die temps. Hoor soms ook dat wat op aquainfo enzo staat te breed of laag is. 25 was meer de middelijn van mijn vissen.

Voor de vissen die ik zelf heb onderzoek ik inderdaad eerst goed zelf. Veel websites zullen inderdaad van elkaar informatie gebruiken. Soms inderdaad zelfs letterlijk kopiëren.
Ja ik heb ook meerdere bronnen gebruikt maar dan kwam ik echt vaak op dit. Ook winkels. Maar de verhalen wisselen zo erg. Soms hoor ik dat info online het te breed neemt, soms niet breed genoeg. Soms fout. Soms goed.

Maar dit dus. Heb heel veel bekeken en dit was wat er een beetje uitkwam. Maar ook veel tegenstrijdige dingen gezien, gehoord etc.

Heb je nog andere soorten dan de 4 waar ik nu naar gekeken heb?
Trichogaster trichopterus gold
Cory gold line
Kuhli loaches
Rineloricaria lanceolata
Ancistrus
sturisoma
ellioti
Zebra slak

geophagus Steindachneri, ongelukje.. fout van de winkel. Krijg hem er niet uit. De lori ook trouwens maar die vind ik prima.

Verwarming op 21 graden zetten gaat al een hoop helpen, kan prima met dit bestand.
Je hebt wel een flinke bak zo te zien.

Verwarming op 21 graden zetten gaat al een hoop helpen, kan prima met dit bestand.
Je hebt wel een flinke bak zo te zien.
Ja klopt, 720 liter. Anders zou het wel snel vol zijn haha.

Maar met 21 kwam ik overal wel tegen dat het te koud zou zijn. Ook mensen die zeggen dat het wel kouder kon en dat sites overdreven zijn.

De Hoplisoma zijn de beperkende factor, anders kon je lager. Maar opzich is 21 graden een prima temperatuur, dan zijn ze niet contant in paaimodus.
De gouramies, kuhlies, kogelvissen, rineloricaria en ancistrus zouden ook onverwarmd kunnen.

De Hoplisoma zijn de beperkende factor, anders kon je lager. Maar opzich is 21 graden een prima temperatuur, dan zijn ze niet contant in paaimodus.
De gouramies, kuhlies, kogelvissen, rineloricaria en ancistrus zouden ook onverwarmd kunnen.
Lager kan ook geen kwaad voor de knaken.

Maar dankjewel. Had ik beter voor cory panda kunnen gaan haha. Die willen lager. Maar de sterbai zijn mooi.

Wat moet een betta volgens jou? Zit i een andere bak

Ik had mijn betta op 20 graden. Maar als ze hele grote staarten hebben wat warmer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan