Wat is er nieuw

Wat zijn de mooiste afmetingen?

VissieVissie

Member
Lid geworden
15 februari 2026
Leeftijd
46
Ik heb verschillende aquaria bekeken. En de glossy die bij G en D staat vind ik erg mooi. Maar het deksel bevalt mij niet zo. Ik heb het liefst een deksel als bij de juwel. Want ik zou graag 1 klepje open zetten omdaar wat planten uit te laten groeien zoals een monstera.

Nu heb ik gisteren een offerte aangevraagd bij aquariumbouwer.nl
Daar is 180×50×60 incl meubel excl verzenden ongeveer €1400. Net zo duur als die Glossy van 150 cm. Dus meer aquarium voor minder geld.

Tevens houd ik marktplaats wat in de gaten voor een goede juwel 450 of vergelijkbaar. Maar dit is altijd met vissen die ik niet wil. Bovendien is vervoer ook wel een dingetje.
Een nieuwe juwel zou een optie zijn, maar ik vind het ook wel zonde om zoveel geld uit te geven en dan eerst dat hele filter uit te moeten slopen.

Nu zijn de beste afmetingen en merken aquaria natuurlijk behoorlijk persoonsgebonden.

Maar uitgaande van makkelijke vissen en planten, wat is dan de mooiste afmeting?

Een goede lengte geeft zwemruimte. Hoogte van de bak heeft invloed op de verlichting. Dat lijkt mij logisch.

Zal het voor de gemiddelde vis heel veel uitmaken wat de de diepte en hoogte is? Vanuit welzijnsoogpunt?

Dat denk ik niet. Alleen voor planten is niet hoger 60-65 cm inclusief lichtkap fijner omdat er anders zo weinig licht beneden komt.
Als je meerdere cichliden wilt is een diepe bak fijn zodat je meer ruimte hebt om zichtlijnen te breken met hout en stenen, maar voor de gemiddelde vis hoeft dat niet.
Persoonlijk streef ik er naar om de bak niet hoger als diep te hebben ivm gas uitwisseling.

Dat denk ik niet. Alleen voor planten is niet hoger 60-65 cm inclusief lichtkap fijner omdat er anders zo weinig licht beneden komt.
Als je meerdere cichliden wilt is een diepe bak fijn zodat je meer ruimte hebt om zichtlijnen te breken met hout en stenen, maar voor de gemiddelde vis hoeft dat niet.
Persoonlijk streef ik er naar om de bak niet hoger als diep te hebben ivm gas uitwisseling.
Dank voor je reactie.

Nee chichliden staan niet op mijn wensen lijstje. Meestal fokken die vissen als konijnen en dat is precies wat ik niet wil. 🙂

Goed om rekening mee te houden als ik voor een zelfbouw aquarium zou gaan.

De mooiste afmetingen ligt natuurlijk ook aan de plaats waar de bak komt te staan. Een bak op maat word dan precies gemaakt zoals je hem hebben wil. Zelf vind ik een wat diepere bak altijd wel mooi.

De mooiste afmetingen ligt natuurlijk ook aan de plaats waar de bak komt te staan. Een bak op maat word dan precies gemaakt zoals je hem hebben wil. Zelf vind ik een wat diepere bak altijd wel mooi.
Ja, het is volledig afhankelijk van je smaak ook. Ik denk qua maat dat max 50 cm diep het mooiste in mijn woonkamer staat.

Er is eigenlijk ook gewoon teveel keus 😀

Maar ik was vooral benieuwd of het vanuit het welzijn van de vissen nog veel uitmaakt.

Cichliden kunnen als konijnen fokken, maar als je er bijvissen bij hebt, die zich 'ontfermen' over de jonkies zo gauw de ouders dat niet meer doen, valt dat heel erg mee. Verder is het ook de maat en het zwemgedrag + karakter van de vis die bepaalt wat het beste formaat is.
Snelle en actieve zwemmers hebben liever meer lengte dan breedte, grondbewoners hebben liever meer oppervlak dan hoogte, hooggebouwde vissen (maanvissen bijv) hebben liever meer hoogte dan oppervlak en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Houd ook rekening met je eigen fysieke afmetingen: als je vrij klein bent, kan het bij een hoge bak best een uitdaging zijn om bij de bodem te komen. Bovendien moet je in de gaten houden waarvandaan je het meest naar je bak kijkt: is dat een lage bank/zetel zet je hem beter iets lager en kun je wat meer de hoogte in, dan een bak die naast je eettafel of naast een bureau staat.

Ik vind het erg kort door de bocht om DE standaard vis als maat te nemen. Ik denk dat je beter kijkt naar de ruimte die je beschikbaar hebt in combinatie met het vissenbestand dat je voor ogen hebt, om te bepalen wat voor jou de mooiste afmetingen zijn.

Zou dan eerder 180 lang, 60cm breed en 55cm hoog (waterdiepte) laten bouwen.
van 50cm naar 60cm lijkt maar een klein beetje echter je krijgt zo veel meer oppervlak en kijk diepte in je bak.

Uiteraard moet het wel passend zijn in je woning.

Zal het voor de gemiddelde vis heel veel uitmaken wat de de diepte en hoogte is? Vanuit welzijnsoogpunt?
Moeilijk te zeggen. We kunnen vissen er jammer genoeg niet naar vragen. ^^ Ik merk zelf wel dat extra hoogte het makkelijker maakt voor vissen om hun eigen zwemruimte te pakken. Bijv dat de goudvissen of de molly's in de middelste waterlaag of bovenin rondvliegen en de cory's en de siamezen eronder. Met een lage bak zouden ze meer in elkaars vaarwater zitten.

Qua diepte is mijn mening dat we vissen daar met z'n allen tekort mee doen. Het is onnatuurlijk voor een vis om heen en weer te moeten zwemmen ipv alle kanten op. Met name bij grotere vissen vind ik dat er vaak wat sneu uitzien. Tegelijk is het de vraag of vissen, met hun speldeknopbrein, zich werkelijk snel beperkt voelen door hun omstandigheden.

Persoonlijk hou ik niet van ondiepe, maar hoge (en/of brede) aquaria. Bv 80 breed, 50 hoog, 30 diep ofzo. Ben ook nooit fan geweest van de aquaria met een plastic onder- en bovenkantje. Mijn eerste aquarium was een Dennerle cube van 30 liter, ook meteen volglas. Wel bakjes van MP gehad met plastic eromheen, maar de kap eraf gelaten en waar mogelijk de rest eraf gehaald. Doe mij maar puur glas.
Qua formaten moeten voor mij de verhoudingen dus bietje kloppen ook; daarom heb ik zelf nu een 100x50x50. Had het iets kleiner moeten zijn geweest, had ik 90x45x45 genomen. Als 't ooit groter kan dan zou 't bijvoorbeeld 120x50x50 kunnen worden. Die proporties ongeveer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan