Wat is er nieuw

Waterwaarden en corydoras trilineatus

Eleemr

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
24 januari 2024
Leeftijd
46
In mijn Zuid-Amerika gebruik ik 50% osmose-water bij mijn waterwissels om wat zachter water te krijgen. De kH zit rond 2-2,5. Daarnaast stuur ik met CO2 ook aan op wat zuurder water. Mijn planten, voornamelijk Echinodorus en ook de meeste vissen (keizertetras, kardinaaltetras, oto's en apisto's) doen het echt heel goed. Alleen had ik ook een aantal corydoras trilineatus. Die zijn nagenoeg allemaal dood gegaan. Er is er nog eentje, maar die ziet er niet echt florisant uit. Ik wil graag alsnog corydoras in mijn bak hebben, maar ik twijfel of zij niet gewoon te gevoelig zijn voor deze waterwaarden. Volgens de info op aquainfo zou dit toch wel moeten kunnnen. Wat denken jullie?

1788208870331.png

Ik zie niet echt gekke dingen. Veel populaties zitten in het wild op zacht, ietwat zuur water dus dat an sich zal niet hetgene zijn wat ze bij jou de das omdoet.

Kun je wat meer vertellen over die cory's? Waar vandaan gehaald, hoe lang had je ze, zijn ze van uiterlijk of gedrag veranderd voor ze doodgingen? Evt foto's?

Wat voor bodem heb je in je aquarium?

Wat voor bodem heb je in je aquarium?
Ik heb een zandbodem van middelfijn filterzand. Daar zit ook substraat onder, maar dat zit opgsloten in netjes (wat overigens heel onhandig blijkt te zijn). Ik voeg ook eens in de paar maanden roottabs als planyenvoeding toe.

Kun je wat meer vertellen over die cory's?
Ik heb ze ongeveer 8 maanden geleden gehaald bij een hobby-kweker. De eerste paar maanden deden zechet prima. Later dus niet. Het gedrag was dat ze stuk voor stuk er steeds slechter uit gingen zien en soms ook gedesoriënteerd leken. Ik zal van de enige overgeblevene straks nog een filmpje toevoegen.

Wat ik nog wel vergeten was te vermelden dat ik dagelijks micro's, macro's en carbo met een doseerpomp toevoeg.

Ik had gezegd dat er nog een filmpje zou komen. Dit weekend pas gelukt om die goed te maken

Vis ziet er niet al te best uit, lijkt een aardige klap van vinrot te hebben gehad. Rugvin aangetest, baarddraden deels weg en staart ziet er ook niet al te best uit. Heb wel het vermoeden dat dit al een tijdje terug is geweest omdat ik zo geen witte pluizige randen o.i.d. zie.

Daar was ik al bang voor. Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt. Hij is inderdaad al een tijdje niet fit.

Ik lees online dat ik hem het beste even in een quarantainebakje kan zetten. Daarbij ook behandelen met een antibacterieel middel. Heeft iemand daar nog tips voor?

Die cory heeft inderdaad het nodige meegemaakt. Wat mij verder opvalt is dat er niet veel stroming lijkt te zijn. Is dat een bewuste keus, bijv voor de planten?

Wat ik zelf zo ongeveer als "tactiek" heb is om altijd voor een goede circulatie te zorgen. Liefst door middel van goede filtering i.p.v. stromingspompen. Dan hebben narigheden minder kans om op te bouwen tot een ziekelijk niveau zeg maar. (Ik heb wel weinig planten, wat het makkelijker maakt om rond te pompen zoveel je wilt.)

Qua medicatie is er helaas weinig meer beschikbaar. Bacteriële infecties pak je het effectiefst aan met antibiotica in het voer. Tot een tijdje terug kon je dat kant en klaar kopen: sera bakto tabs. Die zijn door veranderde regelgeving niet meer verkrijgbaar. Verder had je van dat merk ook baktopur direct, met hetzelfde spul erin, om op te lossen in het water. Wordt ook niet meer vrij verkocht. (Niet te verwarren trouwens met de wel verkrijgbare gewone baktopur, waar geen a/b in zit.)

Daarmee houden in Nederland je echt effectieve opties op, als hobbyist zijnde. Een dierenarts of een "handig" contact in de branche zal wellicht nog wel over de hele trukendoos beschikken.

Verder zijn er nog steeds allerlei middeltjes beschikbaar waarvan wordt beweerd dat ze antibacterieel werken. De normale baktopur is een voorbeeld en esha 2000. Zitten o.a. antiseptische middelen in. Maar ik zou er m'n geld niet op inzetten als je met een zieke vis zit, het doet weinig tot niets. Alles wat je filterleven intact laat is te beschouwen als onzin, kort en bot gezegd.

Dus helaas, schoon water blijft je beste vriend denk ik. 🙂

Hij/Zij zit nu lekker in een eigen bakje. Eens kijken of ie een beetje opknapt.

20260922_201430.jpg

Zorg voor wat meer waterwissels in de grotere bak. Kennelijk wordt er iets opgebouwd, dat de vissen aantast. Misschien ook eens kritisch kijken naar je filtering en eens kijken of de temperaturr niet te hoog staat.

Zorg voor wat meer waterwissels in de grotere bak. Kennelijk wordt er iets opgebouwd, dat de vissen aantast. Misschien ook eens kritisch kijken naar je filtering en eens kijken of de temperaturr niet te hoog staat.
Er hoopt inderdaad het een en ander op. Vooral achterin de bak. Ik ben aan het kijken om een extra stromingspomp te plaatsen om het opgehoopte vuil weg te spoelen.

Zijn er nog suggesties voor de allerstilste stromingspomp???? Die zijn erg welkom.

Soms kun je met een andere uitstroomrichting en het weghalen van een stroombreker die voor de inlaat zit, al heel veel aan de stroming doen. En met waterhevelen losse troep weghalen.
Dit gezegd hebbende, ik heb een oud stromingspompje dat ik een aantal keren per dag laat lopen en ik hoor 'm niet. Maar mijn oren zijn niet meer wat ze geweest zijn en met 4 bakken in de kamer, valt een stromingspompje meer of minder ook niet meer op....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan